BESSENYEI FERENC
HALÁLÁNAK 16.
és
SZÜLETÉSÉNEK 102. ÉVFORDULÓJA
Bár Bessenyei Ferenc 2004. augusztus végén a lajosmizsei tanyáján forgatott, Csenterics Ágnes rendezte „Bessenyei Ferenc vendégei voltunk” címmel sugárzott nagy tévériportjában a riporter Nagy György e kérdésére: „E szobrok közül, akiket eljátszottál, alkatilag ki az, aki a legközelebb állt hozzád? Kivel azonosulsz a leginkább?”, azt felelte, hogy Kossuth-tal, azért az ország, és valószínűleg ő maga is, személyét Bánk bán nevével érezte a legszorosabban összeforrva. Erről a magyar színháztörténelemben kitörölhetetlenül összefonódott színész-szerep közötti kapcsolatról több ízben több újságíró is értekezett. Például Dalos Gábor a Pesti Műsor újság 1977. novemberében megjelent cikkében – melynek címe: Az „új” Bánk bán – a Thália Színházban 1977. november 11-i Bánk bán előadással kapcsolatban ezt írta: „Bessenyei Ferenc neve az elmúlt évtizedekben teljesen egybeforrott irodalmunk egyik legjelentősebb drámai alkotásának főhősével: ő "a" magyar Bánk…” Ugyanezt a gondolatot Hajduska János „Az alkotás születése” című cikkében így fejtette ki. „Egy-egy színész nevének hallatára a nézőknek mindig az illető színész legkiemelkedőbb szerepe jut az eszébe, azzal azonosítja őt. Bessenyei Ferencről a nézőknek a fenségesen szenvedélyes Bánk bán jut azonnal az eszébe. Első pillanatra ez úgy tűnhet, mint valamiféle skatulya. Persze, nem akármilyen. Úgyszólván népszavazás, vagy jobban mondva: közadakozás útján létesített skatulya. Második pillantásra azonban már nyilvánvalóvá válik, hogy a néző önkéntelen gondolattársítása nem egyfajta szereptípus megcsontosodott ismétlődéséből keletkezett. A sokszínű, változatos jellemek, különféle figurák közül vált ki a legmaradandóbb élményt nyújtó alakítás, amely már-már a színész szobra. … Olyan az alakja, a hangja, amilyen csak Bessenyei Ferencnek van, másnak nincsen.” És hogy Hajduska János nem állt egyedül ezzel a véleményével, azt az is bizonyítja, hogy e cikk megírása után csaknem 30 évvel később, a Nemzeti Színház parkjában Bessenyei Ferenc valóban Bánk bán-ként kapott szobrot, ami tanúságot tesz arról, hogy a közönség és a szakma számára „egyre inkább eggyé forr a szereppel, s a közönség úgy érzi: nemzeti hősünk Bánk bán – Bessenyei Ferenc”. Hiába játsszák el előtte és utána mások is (például Básti, Kállai, Sinkovits, Bubik, Kozák) Katona hősét, az 1945 utáni Bánk bán vitathatatlanul évtizedeken át, mind a mai napig, halála után 16 évvel is, Bessenyei-szerep marad. Mindezen tények ismeretében szinte hihetetlen, hogy se a rádió, se a televízió nem őrzött meg egyetlen olyan Bánk bán előadás-felvételt sem, melyben Bessenyei Ferenc játszotta a főszerepet. Bessenyei Ferenc életében először 1947. március 13-án Miskolcon játszotta Katona József drámájának címszerepét, majd 1951. június 1-től 1978-ig szinte folyamatosan, tehát 27 éven keresztül több színhelyen (Budapest, Gyula, Kolozsvár, Szeged), több rendezésben, több százszor ő volt az ország Bánk bánja. A különböző előadásokat a rádió is, a tévé is közvetítette. Mindezek után egyszerűen nem hihető, hogy pusztán figyelmetlenség vagy a szűkös nyersanyag az oka, hogy se a rádióban, se a tévében egyetlen Bessenyei-féle Bánk bán színházi előadás nem maradt fenn!
A rádió archívuma őriz egy, a drámából 1955-ben készült rádióváltozatot. Ez az egyetlen fennmaradt Bessenyei-Bánk bán felvétel. Halálának 16. évfordulója alkalmából legalább ez a rádióváltozat hallható a most feltett felvételen. Feltéve: 2020. december 28.
Mielőtt folytatom a megemlékezést, örömmel jelentem, hogy az elmúlt hónapokban számos Bessenyei-felvétel került fel különböző videómegosztó-csatornákra, melyeknek elérhetőségeit ITT adom meg. Ennek köszönhetően idővel szinte összes játékfilmje, és tévé-filmjeinek jelentős része elérhető lesz az őt és a magyar kultúrát szeretők számára.
Bessenyei Ferenc 2004. december 27-én halt meg, alig hat héttel 86. születésnapja előtt, vagyis joggal mondható, hogy 86 évet élt, és nem 85 évet, ahogy azt a legtöbb megemlékezés (miután csak az évszámokra figyelnek) leír. Ezért a halálának 16. és születésének közelgő 102. évfordulójára való megemlékezés szorosan követi egymást. Ezt tekintetbe véve a honlap minél több dokumentummal igyekszik a megemlékezést folytatni.
1. Elsőnek egy unikumot teszek fel: Németh László 1971-ben ünnepelte 70. születésnapját. Ez alkalomból Illés Endre és Hintsch György tévéfilmet készített „A 70 éves Németh László köszöntése” címmel, amiben többek között három Németh László regényből készített film részleteit is bemutatták. Az első és a harmadik direkt erre az alkalomra született, a második (Iszony) egy már korábban bemutatott játékfilmből származott. Az írót köszöntő filmben Mensáros László olvasott fel részleteket Németh László vallomásaiból.
Hintsch György – aki számos Németh László művet filmesített meg: Iszony, Irgalom, Szörnyeteg, Égető Eszter – egy évvel később fogott bele az Irgalom többrészes tévéfilm-sorozat elkészítésébe. Filmjének két főszerepét az egy évvel korábban rendezett köszöntő filmjéből válogatta: Ágnes szerepét Széles Annára, apja szerepét Mensáros Lászlóra bízta: Mind a kettő remek választás volt – nem tudni, hogy az írónak, aki korábban látta mindkettőjüket a róla szóló filmben, volt-e ehhez köze. A felvétel ITT tekinthető meg.
A felvétel ITT tekinthető meg.
A Madách Színház Huszti Péter rendezésében 1982-ben, 60. születésnapján emlékestet mutatott be Pécsi Sándorról, melyben a színész partnerei darabrészletekkel idézték fel alakját, és amit a televízió is felvett. A felvétel ITT tekinthető meg.
A felvétel ITT tekinthető meg.
A felvétel ITT tekinthető meg.
A film ITT tekinthető meg.
Gervai András filmtörténész szerint ez a film, illetve szerep Feri egyik legjobb filmbeli alakításai közé tartozik. A 2001-ben megjelent Bessenyei című könyvben így írt róla: A film ITT tekinthető meg.
Feltéve: 2021. január 14.
A január 14-i jelentkezés óta 14 új felvétel került fel a videómegosztó oldalakra. E felvételek elérhetősége e listán már mind megtalálható. Itt pedig folytatódik az egyes felvételek bővebb bemutatása.
7. A haláláról és születésnapjáról szóló megemlékezést egy olyan felvétellel folytatom, ami sajnos megint csak azt mutatja, milyen mostohán bánt a televízió Bessenyei Ferenc színházi működésével. Feri nagyon szerette Csehovot, és mindig nagyon fájlalta, hogy nagyszínházban csak a „Ványa bácsi”-val és az „Ivanov”-val találkozhatott. Ez utóbbi előadást, amit Marton Endre rendezett, és amit betegsége miatt csak 1971. elején tudtak bemutatni, a rádió és a tévé is felvette, de aztán letörölte vagy eltüntette – ki tudja….
Kettőjük jelenete a honlapon ITT tekinthető meg,
A felvétel ITT tekinthető meg Feltéve: 2021. február 12.
A megemlékezést a 2021. január 31-től – több részletben – feltett videókkal folytatom, köztük elsőnek azon két filmmel, melyeket az előző részben Gervai András említett meg: „Bessenyeinek humora bizonyítására filmen sajnos ritkán jutott méltó feladat. Komikus szerepben a Fügefalevélen kívül csak három – 1961-ben – készült film kisebb epizódszerepeiben láthattuk. 9. E felsorolás első darabját, a „Napfény a jégen” című jégrevü-filmet, amiben Feri óriásit alakít, valaki már régebben feltette az internetre. Gervai András a 2001-ben megjelent Bessenyei filmben így ír erről a filmről: „A Napfény a jégen című burleszkben egy féltékeny órásmestert játszott. Nem is akárhogy: miközben a rádióból az Othellót közvetítik – amelynek ő a címszereplője –, a vásznon a dráma persziflázsát, a féltékeny mór karikatúráját adja. »Most először fennállásom óta meg akarom mutatni, hogy humorom is van. Az Othellóban is féltékeny voltam, mire sírtak, ebben a filmben is féltékeny vagyok, de most nevetnek rajtam« – nyilatkozta.” A szinhaz.hu oldalra 2012. február 10-én feltett „Bessenyei kedvencei – 93 éves lenne a színész” című cikkben már írtam Feri vígjátéki szerepeiről: »Amikor 1970 őszén megismerkedtünk, és még ezután is jó pár évig, arra a kérdésemre, hogy mik voltak a legkedvesebb színpadi szerepei, A Windsori víg nők Falstaffját és a Szentivánéji álom Zubolyát nevezte meg. Különösen Zuboly, a takács figuráját szerette, akinek szövegéből sokat idézett. Pedig mindössze párszor játszotta, 1953 nyarán, a Margitszigeten, ahol abban az időben a Nemzeti Színház nyári vendégszerepléseit tartotta. Amikor visszatekintve idézzük fel a „vígjátéki” Bessenyeit, talán nem fölösleges megemlíteni, hogy „A napfény a jégen” filmben komédiázó féltékeny órásmester, illetve a színmű paródiája nem tette lehetetlenné, hogy a Nemzeti Színházban ugyanebben az időben és ezután is még évekig az Othello óriási sikerrel menjen, nem úgy, ahogy az az emlékezetes Madách Színház-i Három nővér paródiája esetében történt (a szilveszterkor bemutatott paródia után le kellett venni a műsorról az addig nagy sikerrel futó Csehov-előadást a nézők hangos nevetései miatt). Ennek okát, miután mindkét esetben remekműről és remek, utánozhatatlan színészekről van szó, talán Bessenyei zsenialitásában, és igenis nagyszerű humorában, illetve kiváló karikírozó képességében is kereshetjük, amellyel pontosan tudta, hogy mennyit, hogyan és mit, és hogyan nem szabad nevetségessé tenni.« A „Napfény a jégen” című film teljes egészében ITT tekinthető meg
Ehhez a filmhez tartozik még egy kedves emlék: Feri dobozokban tartotta emléktárgyait, fényképeket, leveleket, újságcikkeket stb., egyszóval olyan tárgyakat, amiket sok költözése ellenére érdemesnek tartott megőrizni. Az egyik ilyen dobozból szintén csak halála után került elő az ide feltett fénykép, ami a Délibáb minden mennyiségben című film
forgatásának utolsó napján, 1961. szeptember 22-én a Margitszigeti Sportuszoda versenymedencéje mellett készült a „hortobágyi nádast utánozó díszlet között”. Jellemző, hogy a kész filmben egyetlen civil sem látszódik az itt készült jelenetben, de ez akkoriban nem számított. Nekem nem volt merszem egyszer sem megközelíteni a „tetthelyet”, így én csak messziről láttam a színészeket. De Agárdy Gáborra, aki a képen jelmezben áll (mellette nyilván a dublőrje), jól emlékszem, ő az egész napot az uszodában töltötte közöttünk. Hédit csak a díszletben, a felvétel közben láttam, Ferit pedig egyáltalán nem (vagy legalább is nem emlékszem rá), ő nyilván csak leugrott az uszodába, hiszen nem szerepelt a jelenetben. Mindenesetre fontosnak tartotta, hogy eljöjjön, és Hédi mellett legyen – a képen is Hédi kezét fogja.
Talán érthető, hogy miért olyan jelentős számomra ez a fénykép: Szinte napra pontosan 9 évvel megismerkedésünk előtt ugyanott voltunk, talán még láttuk is egymást futólag. Vagyis Feri munka közben eljutott arra a helyszínre, ahol én életem egyik fontos és viszonylag hosszú – 10 éves – időszakát töltöttem el. A „Délibáb minden mennyiségben” című film teljes egészében ITT tekinthető meg
|