BESSENYEI FERENC
HALÁLÁNAK 17.
és
SZÜLETÉSÉNEK 103. ÉVFORDULÓJA
A mostani évfordulónak az adja meg különös drámaiságát, hogy ebben az évben december 27., halálának napja ugyanúgy hétfői napra esik, mint 17 évvel ezelőtt, 2004-ben. … December 19-től kezdődően napról napra különösen élénken elevenednek fel az akkori események. Azért 19-től kezdődően, mert 2004-ben ez a nap volt az első, amikor már biztosan kiderült, hogy most valami megváltozott, valami „új” kezdődik. Ezen a napon premier volt a Turay Ida Színházban, és ez volt az első bemutató, amire nem mentünk el, mert Feri határozottan nemet mondott. …. Aztán december 27-én délután háromnegyed 4-kor megállt a szíve…
A DUNA televízió 2022. januárjában új sorozatot indít, melyben naponta pár perces összeállításban a magyarság nagyjait mutatják be – e sorozat egyik bemutató adása
1. Elsőnek egy nekrológot mutatok be, ami azért nagyon kedves emlék, mert még akkor készült, amikor Ferinek megvolt az a fekete keretes olvasószemüvege, amit akkor már legalább 35 éve használt, nem csak otthon, de előadóestjein is. Aztán 2004. késő nyarán elvesztette Nagykőrös határában egy lovas tanyán, és hiába ment vissza érte – mert bár volt újabb szemüvege is, de ő is ezt a fekete egyszerűt szerette és szinte csak ezt használta –, már nem találta meg. Ma is sajnálom, hogy ez a jellegzetes Bessenyei-tárgy nincs meg – de ez a kép megőrizte emlékét.
A nekrológot Tihanyi Péter írta, a HETEK lapban jelent meg 10 nappal halála után. A nagyon szép, Ferit oly jellemzően bemutató felvételt Somorjai L. készítette.
Ebben az évben (1992-ben) Ferinek öt bemutatója volt: Tavasszal mutatta be a Fővárosi Operettszínház harmadszor a Hegedűs a háztető-t, aztán nyáron a Várban bemutatták a János vitéz-t, és Gyulán A Noszty fiú esete-t, majd összel Kecskeméten a Naplemente előtt című darabot, az Operettszínházban a Marica grófnőt, és a Nemzeti Színházban a Don Carlos-t. Az interjúban ezekről az előadásokról is szó esik.
Ezt az interjút az újpesti televízió „Retro Újpest” című műsorában 2021. júliusában újra leadta. Most ennek a felvételnek a linkjét küldte el nekem a szerkesztő. Második megemlékezésként ezt az interjút teszem fel, ami jól alátámasztja a fent írásban közölt gondolatokat is. (az első képen az Egy vadász halála című darabban Hemingway szerepében látható, a harmadikon a Túrista úti házában a szövegben említett szemüvegben) Feltéve: 2021. december 26.
3. A következő riportot Baróti Szabolcs író, újságíró, a Magyar Rádió munkatársa készítette Lajosmizsén 1998. decemberében Ferivel közelgő 80. születésnapja apropójából. A cikk a Magyar Nemzetben jelent meg 1999. január 9-én. A fotókat – melyeknek az a különlegességük, hogy a tanyán, de nem a kertben és nem a nyári konyhában, ahol az újságírókat fogadtuk, hanem a lakóházban készültek, ahol különben nem igen járt fotóriporter – Havran Zoltán készítette. Az igen tartalmas – és komoly – cikk szövege teljes egészében ITT olvasható. Csakúgy, mint a megemlékezés első írása, ebben is „elképesztő aktualitások” találhatók, melyeknek egy részét ehelyütt is közlöm: Baróti Szabolcs, a cikk írója pedig e gondolatokkal fejezte be Ferivel való találkozását: »Élhető életet akarunk! Pontosan azt, amit 1945 februárjában, a romok alól előkászálódva akkori legjobbjaink akartak. Szétbontani a hazugságok szövedékét. Tisztázni alapvető fogalmakat, mint egykor az enciklopédisták. Ledönteni a képmutatás és szolgalelkűség bálványait. Eloszlatni az agyvelőkből a butítás aljas mérges gázait, a hamis erkölcsi értékrend kancsalságát. Egy önnön nagyjaitól elmaradt, alávaló módon elmarasztalt népet felemelni. És bár – Adyval szólva: „dőltünkre Tökmag Jankók lesnek... meg kell maradnunk Herkulesnek!”«
»Egy népnek a legalapvetőbb joga a történelméhez, a kultúrájához és a nyelvéhez való joga. A Nemzeti Színház ezt szolgálta már az 1800-as években is. … És ha a színházi világot ma megnézem, semmi mást nem látok, csak prostitúciót, aminek ti, a sajtó, gyönyörű szépen tapsoltok. Ezért vannak az újságok – meg hogy ki lehessen őket adni. Ilyen alacsonyrendűen élni, ahogy ma élünk, olyan megalázó! … A falusi reterátokat helyezték a tévébe – még jó, hogy nem szaglik. Kész, nem dühöngök tovább, nincsen semmi értelme, vár az előadás... Gyalázat, hogy ide jutottunk, ezért dolgoztunk hatvan évet. Azért, hogy azt a szót, hogy magyar, még ki lehessen mondani, És ezek mondják ki. Hát fogalmuk sincs, hogy mi mit csináltunk. Nem értik, hogy itt él egy nép. Sajnos, nép maradt, nemzetté kellene hódítani: öntudatossá, emberméltóságúvá, nemzeti méltóságúvá kéne tenni. Mert így semmit nem ér. Mit fogunk kezdeni a globalizációval, ha már most olyanná tesznek bennünket, mint amilyenek ők? Ebbe a globalizálódó világba úgy kellene belépni, hogy mi önmagunk vagyunk, hogy saját magunkat adjuk hozzá a világhoz. … Prostitúció van, akárhova nézek, el van minden rohadva körülöttünk. És nincs gazdája a lelkünknek, nincs gazdája az agyunknak, semminek nincs gazdája. .. Itt valami meghalt, vége van, ennyi. Fölöslegesen áldoztunk egész életeket, borzasztó küzdelemben. … Mindenkinek csak a sztori kell, mert már nincs más a világon, csak a sztori. … Magyarnak lenni erkölcsi magatartás kérdése. Egy nép sorsához illő magatartást jelent. Egy színész számára ez azt kell jelentse, hogy mindenekelőtt gondolkodnia és gondolkodtatnia kell. … Nagyon sajnálom, hogy nem vagyok vidámabb, meg kedvesebb, de nem tudom ezt az életet elfogadni, ahogyan ma van. … El vagyunk árulva, nincs a lelkünknek gazdája, nem tudni már, hogy mi a célja a színháznak, annak sincs gazdája. De Gaulle kultuszminisztere egyszer azt mondta: úgy vigyázzatok a színházra, hogy ebben az ateista világban ez az a hely, ahol a legalacsonyabb szellemű ember is szóba állhat a legmagasabb szellemű emberrel. A színház az emberi szellem legmagasabb rendű igényei közé tartozik. A színházat csak tisztességgel és méltósággal lehet szolgálni. De ami most van: csak az alpári meztelenkedés, trágárság, ez köpedelem. … ez egy teljesen más világ, más gondolkodásmód.«
A másik ok ugyan nem ennyire drámai, de nagyon elkeserítő: Elsősorban a cikkben szereplő rengeteg hiba, Feri szerepeinek téves felsorolása – a címoldali cikkben még a Hamletet is felsorolják híres szerepei között. Metz Katalin pedig olyanokat ír, amiket még gúnynak is fel lehetne fogni, amikor szerepei közül pont ezeket – a Vendégségben Dávid Ferencet, a Kassai polgárokban János mestert és a Tragédiában Ádámot – sorolja fel „mérceként” (aki csak egy kicsit is ismeri Feri korszakalkotó pályáját, annak ezek a szerepek utolsóként, ha egyáltalán, jutnának az eszébe). Arról az óriási
E történethez az is hozzátartozik, hogy ezek a hamis adatok – melyeket, ami a Hamlet és Cyrano szerepeket illeti, szinte minden lap leközölt, és minden tv-csatorna bemondott a haláláról szóló megemlékezésekben (mert az MTI így adta tovább szerepei listáját) –, voltak azok az okok, amik arra késztettek, hogy ezt a honlapot elindítsam, hogy itt e téves adatokat korrigálni tudjam. Néhány szép mondat azért a Magyar Nemzet december 28-i számában közölt nekrológjában is található: „Bessenyei Ferenc, aki húsz évadot játszott a Nemzeti Színházban, nemegyszer szót emelt az intézményért. Halálával a nemzet egyik legnagyobb színészét veszítette el. Nincs ember, aki Magyarországon ne ismerné fel menten mélyen zengő, gyönyörű orgánumát, ami robusztus alkata, hatalmas tehetsége, hősök mintázására teremtett karizmája mellett színpadra predesztinálta; Nem is kerülték el a világ és a magyar drámairodalom klasszikusainak heroikus szerepei. Súlya volt minden léptének, mozdulatának, taglejtésének. Nagyon tudta, miként lehet megformálni a legkülönfélébb karaktereket, a legkisebb figurától a monumentális alakig. Korszakos színésztől veszünk búcsút most, aki minden ízében nemzetéért játszott, élt-halt, emelt történelmi értékűvé egy-egy eszményi hőst, akinek aurájában hosszan sütkérezett – és tanult becsületet – közönsége.”
E cikkhez „engesztelésül” pár képet közlök az 1973-as Hegedűsből (az egyiken Petress Zsuzsa a partnere).
|
![]() | ![]() |
Feltéve: 2022. január 12. Mielőtt tovább mennék a megemlékező cikkek bemutatásában két anyagra hívom fel a figyelmet, amik közül az első mindazt megerősíti, ami ezekben a cikkekben áll: 1) Azokra az "interjúkra", amik 2004. nyár végén készültek Ferivel a Férjem, a Komédiás című könyv készültekor, és amelyekben Feri szóban vall pályájáról. 2) A másik a temetése, ami 2005. január 12-én, szerdán volt a Farkasréti temetőben. Erről a honlapon részletek ITT, az egész másfél órás szertartás, amit a televízió élőben közvetített, pedig ITT láthatók.
Bársony Éva kitűnően leírta az egész műsor hangulatát, benne elsősorban Feri viselkedését. Amit nem tudott, mert nem tudhatott, azt Lakat T. Károly sem tudta. – A riporterekkel túl gyakran történik meg, hogy „meglepetéseket szereznek riportalanyaiknak”, és ilyenkor azt gondolják, hogy nagyon ügyesek voltak.
Visszatérve a december 24-én sugárzott Napkeltére: Való igaz, hogy a színészek közül legalább kettőnek, Kállainak és Bessenyeinek fogalma sem volt arról, hogy miben fognak részt venni. A szervezők olyan ügyesen szétválasztották az érkező művészeket (ott voltam, tehát átéltem), hogy gyanítani sem gyanítottak semmit, csak ott bent a stúdióban, a következő vendéggel készített bejátszásból tudták meg, hogy ki fog megjelenni a függöny mögött. Nos, amikor Bessenyei Ferenc megjelent, akkor ő és Kállai, a korábbi két jóbarát már hosszú idő óta nem voltak beszélő viszonyban, mégpedig nem Bessenyei akaratából. Kész csoda, hogy Kállai botrányba nem fullasztotta a találkozót: A „léc ugyan többször megremegett alatta”, de mivel ő sem tudta, hogy nem akkor élőben, hanem csak három hét múlva fogják sugározni összejövetelüket, összeszedte magát, és nem „kérte ki magának” a helyzetet, csak tette a kínos megjegyzéseket, amiket – szerencsére – nem sokan értettek. Törőcsik Mari sem tudott a két férfi-kollegája közötti megromlott viszonyról, de elég hamar rájött, hogy valami nem stimmel közöttük, és így ő is iparkodott menteni a menthetőt. Feri, közöttük a legidősebb – miután rájött, hogy a felvétel már folyik – maradt a legnyugodtabb, és csakúgy, mint csaknem egy évvel korábban a „170 évesek” gálán, amikor a becsúszott hibákat szintén ő oldotta meg, most is higgadtan, profi módon kezelte a helyzetet, vigyázva, hogy „ne feszítse a húrt” a szakadásig.
A riport legszebb gondolatai: »Nagyon sok örömet tudtam szerezni a pajtásaimnak, az embereknek, a közönségnek, egy egész országnak. Boldogan öregedtem meg, mert nem
A felvétel ITT nézhető meg.
|
BESSENYEI FERENC
SZÜLETÉSÉNEK 103. ÉVFORDULÓJA
1. A születésnapi megemlékezés elsőnek néhány új felvétellel indul. Elsőnek utolsóelőtti
játékfilmjével, az 1987-ben bemutatott, Vitézy László rendezte Érzékeny búcsú a fejedelemtől című alkotással.
A mai napon feltett további felvételek:
és az utolsóelőtti játékfilm:
Az előadásban Feri játszotta Theseust, Athén urát, Darvas Iván Oberont, a tündérkirályt, Váradi Hédi (akitől Feri másfél évvel korábban vált el, és akinek 9 évvel azelőtt Darvas Ivánnal volt viharos kapcsolata) pedig Titániát, a tündérkirálynőt. A két szerelmespárt Cs. Németh Lajos és Margittay Ági, illetve Fülöp Zsigmond és Tóth Judit alakították. Vackor, az ács Gózon Gyula, Puck pedig Harkányi Endre volt.
Az előadásról sajnos nem maradt fenn fotó [helyesbítés!: vannak fotók, lásd lent a 14. pontot), ezért egy 10 évvel korábbi Szentivánéji álom előadásból mutatok itt (lásd jobbra fent) egy képet: 1953-ban a Nemzeti Színház a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon játszotta Shakespeare darabját, amiben Feri Zubolyt, a takácsot alakította. Erről a különös szereposztásról a Színház és Mozi újság is beszámolt, miként ez a bal oldali képen látható.
Legújabb frissítés 2022. június 25-én: Az egész előadás hangfelvétele ITT hallgatható meg.
Petress Zsuzsa a beszélgetés során két kedvenc pályatársát említette meg, elsőnek Sárdy Jánost, majd Bessenyei Ferencet. Feri ekkor jelent meg a színen, hogy elénekeljék a Szeretsz engem? című kettősüket a Hegedűs a háztető című musicalből. A felvétel sajnos nem a legjobb minőségű, de rendkívül kedves.
Ferinek ez a tévéjáték (Epeiosz akció) volt az ötödik munkája a televízióban, amit Zsurzs Éva rendezett. Sőt, 1960. és 1963. között Feri – a Fáklyaláng előadás tévéváltozatán kívül – csak olyan tévéjátékban szerepelt, amit Zsurzs Éva rendezett: Először 1960-ban a „Zsuzsi” című tévéjátékban, majd 1962-ben Csehov „A medve” című drámájában. Ezt a darabot a Csepeli Munkásotthon színpadán játszották, és a tévé ott vette fel. Feri partnere Bánki Zsuzsa volt. 1963-ban három Zsurzs-rendezésben szerepelt Feri: Szophoklész Elektra című tragédiájában és Tolsztoj „Kreutzer szonáta” című kisregényének tévéváltozatában, amiben Ruttkai Éva és Kálmán György volt a partnere. E négy darab közül csak az Elektra maradt meg, egy muzeális, egyedi kópiában. – A többit mind letörölték… csakúgy, mint a Zsuzsi és a Kreutzer szonáta rádiós felvételeit is, melyeket szintén Zsurzs Éva rendezett, és melyekben szintén Feri játszotta a főszerepet. A szintén 1963-ban készült „Epeiosz akció” tehát már az ötödik közös – és ma is megtekinthető – munkájuk volt.
Ezt aztán számtalan nagysikerű közös produkció követte, mint például
Mielőtt rátérnék az internetre ma felkerült többi felvétel ismertetésére, megismétlem a honlapra ma feltett három felvétel elérhetőségét:
Feltéve: 2022. március 1.
A műsor csúcspontja a „Szeptember végén” című vers, amit Feri már évekkel korábban, mint egyik kedvencét szavalta el a rádióban, a „Legkedvesebb verseim” című sorozat vele készült adásában 1964. december 27-én, vasárnap (milyen a sors: pont 40 évvel később ezen a napon hunyt el). E műsorban az általa kiválasztott négy vers közül a „Szeptember végén” volt az első. A másik három: Ady: Köszönöm, köszönöm, köszönöm, József Attila: Betlehemi királyok és Illyés Gyula Menedék, melyek szintén említésre méltó választások: Adynak ezt a versét, ami csakúgy, mint az Illyés-vers az elmúlásról szól, ezután évtizedekig nem szavalta, hogy aztán élete utolsó éveiben egyik legtöbbet elmondott verse legyen – temetésekor ez a vers hangzott el tőle utoljára a nyitott sír előtt, mielőtt koporsóját leeresztették.
A József Attila verset nemigen lehetett tőle többet hallani, de a „Menedék” egész életét elkísérte, és amit – ahogy közeledett 80. életévéhez, illetve, ahogy el is hagyta e kort –
És ha már megemlítettem ezt a rádióadást, akkor felteszem belőle mind a négy verset és Feri bevezető vallomását is:
A „Tűz vagyok – Petőfi-műsor a Kiskunságon” irodalmi műsort, illetve ennek azt a részét, melyben Feri szerepel, egy nappal a feltevése után törölték – de azóta ITT újra látható. (A ma feltett első képen Feri a „Szeptember végén” című verset szavalja a „Tűz vagyok” című műsorban, a másodikon pedig Tömörkény István „Öregember napáldozatja” című novelláját olvassa - a felvételt lásd ITT)
1. 1989-ben Vámos László ünnepi gálát rendezett a 70 éves Bessenyei Ferenc tiszteletére az Erkel Színházban. A születésnapi gála - amin a színészek színe-java fellépett - ITT látható. 2. A „királyi” tévé 1994-ben riportot készített a Híradó számára a 75. születésnapját ünneplő Bessenyei Ferenccel pasaréti lakásában: A felvétel ITT látható.
3. Hódmezővásárhelyen 1998-ban fejeződött be a nagyhírű Fekete Sas vendéglő felújítása. Ez
4. 1999. februárjában a DUNA televízió az „Esti kérdés vendége Bessenyei Ferenc” című műsort Lajosmizsén a 80. születésnapját ünneplő Bessenyei Ferenccel vette fel.
5. Öt évvel később a 170 évesek gála másnapján Lakat T. Károly készített riportot a két, 85. évét ugyanazon a napon betöltött művésszel, Ferivel és Komlós Jucival, a Napkelte című műsorban. Feltéve: 2022. április 12.
Az általuk már feltett Bessenyei-előadások ezek:
(Az első képen Feri Falstaff-ként látható az 1959-es Windsori víg nők előadásából, a másodikon a Színház és Mozi újság 1952. évi 22. számának címlapfotóján Az ozorai példa két főszereplője: Feri és Mészáros Ági)
Elsőnek az 1963-as szegedi Szentivánéji álom előadást teszem fel a GÉPÉSZ-től kölcsönzött hanggal, de képekkel, melyek az előadás próbáin készültek (ezekre a képekre is csak a napokban bukkantam rá, azért írtam fentebb, hogy erről az előadásról nem találhatók képek). Az eredeti felvételhez tartozott egy rendkívül érdekes és alapos tájékoztató Gardi Tamás tollából, amit ITT lehet elolvasni: csak ajánlani tudom minden színházat kedvelő magyar olvasónak. (Az előadás beharangozójáról fentebb már szó volt.)
14.A 12. pontban említett Hókirálynő 1963-as előadásából felraktam azt a jelenetet, melyben Feri szerepelt: Gerda (Pap Éva) és a király (Feri) találkozását. Ennek az előadásnak a bemutatója 1963. október 6-án volt a Bartók Gyermekszínházban. Feri ekkor már kétszeres Kossuth-díjas érdemes művész volt, és éppen ezen az őszön lett a Madách Színház tagja (ekkor ment át a Nemzeti Színházból első ízben a Madáchba). Mégis úgy bolondozott, mintha másnap – vagy még aznap este – nem egy súlyos dráma főszerepét kellene eljátszania, és mintha (ebben az időben is) nem ő lenne a magyar színházvilág legnagyobb hősszínésze. A Jevgenyij Svarc által bábszínházra átírt Hókirálynő mesét Both Béla rendezte. A felvételen látható jelenetben Ferin és Pap Éván kívül még a következő színészek tűnnek fel: Csákányi László, Velenczei István, Kállai Ilona, Géczy Dorottya, Pagonyi János. Az előadás dalbetéteinek szövegét a felejthetetlen humorú Romhányi József írta.
Részlet a cikkből: „Nem véletlen, hogy Bessenyei karácsony [=1997 karácsony] óta állandóan a tanyán van… Ott érzi magát biztonságban. Eszter tudja, hogy olyanokat mondott férjének, amelyeket hosszasan lehet csak megemészteni… azt is tudja, hogy egész élete egy felkiáltójel. … Arra is rájött, hogy az emberek nehezen viselik el, mert felhívás a számukra. Úgy érzi, hogy amit ő képvisel, az a lelkiismeretük, a tükörképük, amivel nem akarnak szembenézni. Mindig is tagadta ezt a világot. … Szerinte csak negatív dolgok irányítják életünket. … Nemcsak a világ, hanem az emberek egyéni élete is, az ő felfogása szerint – egyenlő a keresztény felfogással – gyökereiben rossz.”
|