Ezen az új oldalon olyan dokumentumok szerepelnek, melyek Bessenyei Ferenc pályáját illetően kiemelkedő fontossággal bírnak, annak vagy egészét, vagy csak bizonyos szakászát jelentősen befolyásolták, de ezidáig az időrendi feldolgozás miatt még nem kerültek tárgyalásra. Bár így, összefüggésükből kiragadva nem értékelhetőek megfelelő mértékben, érdekességűk és az a tény, hogy az időrendi feldolgozás miatt egyébként még soká nem kerülnének sorra, azt indokolja, hogy – a mostani kutatás eredményeként – már most közlésre kerüljenek.
Ilyen és ehhez hasonló, Bessenyei Ferenc pályáját, életét érintő fontos események bemutatása következik tehát ezen az oldalon: – 1. A magyar művészek 1955-ös memoranduma – 2. Dokumentumfilm Bessenyei Ferenc Othello alakításáról – 3. Bessenyei Ferenc és 1956 – 4. Lukács György Tragédia-dolgozata – 5. A Magyar Színház- és Filmművészeti Szövetség Forradalmi Bizottságának felhívása 1956. október 30-án – 6. A Hegedűs a háztetőn 1974-es betiltása (folytatása következik)
A MAGYAR SZÍNHÁZ- ÉS FILMMŰVÉSZETI SZÖVETSÉG FORRADALMI BIZOTTSÁGÁNAK FELHÍVÁSA FELOLVASTA BESSENYEI FERENC A rádió archívumában a mai napig őrzik az a felvételt (bizonyítékul egy részlet), melyen Bessenyei Ferenc olvassa fel a „magyar színházművészek” felhívását, és ami a Kossuth Rádióban 1956. október 30-án 20 órakor hangzott el. A felvétel időtartama 2:47 p, ebből a felkonferálás 14 mp-t, a lekonferálás 6 mp-t vesz el, tehát maga a szöveg beolvasása 2 perc 28 másodpercet vett igénybe.
Bessenyei Ferencet viszont nem lehet meghallgatni – én soha sehol egyetlen 1956-os megemlékezés alkalmából nem hallottam e felvételt. Maga a felhívás szövege szerepelt a kiállítás anyagai között, de beolvasását a rádióba tévesen november 1-jében adták meg. A felvétel elkészültéről a legpontosabb információt megint csak a levéltári anyagokban (és nem a szubjektív visszaemlékezésekben), ebben az esetben a Történelmi Hivatal dokumentumai között lehet megtalálni, mégpedig a két legfontosabb közreműködővel kapcsolatos papírok között: „Darvas Szilárd/Iván Vizsgálati dosszié”-jában. E dossziéban háromszor van szó a rádiófelvételről, kétszer a vádlott különböző napokon történt kihallgatásáról készült jegyzőkönyvekben, egyszer pedig a Bessenyei Ferenc tanú „kihallgatási jegyzőkönyv”-ben. Elsőnek a vádlott szavait mutatom be, mert magának a beolvasásnak a körülményeiről ő beszél részletesebben.
![]()
A vallomásból a leglényegesebb rész így hangzik: (Bessenyei Ferencné alatt Váradi Hédi értendő, bár ebben az időben Feri felesége hivatalosan még mindig Szederkényi Ada volt [lásd a honlap megfelelő oldalait].) A B.M. 14-51.199/57 számú vizsgálati dossziéján (vádlott: Darvas Szilárd/Iván) az szerepel, hogy „a nyomázás kezdetének időpontja: 57.VI.22. A nyomázás befejezésének időpontja: 57.VIII.16.” Bessenyei Ferenc „tanúkihallgatási jegyzőkönyve” szerint azonban az ő megidézésére a „VIII. kerület Tolnai Lajos utca 41-43. szám fsz. 13. ajtó alatti helyiségben 1957. június 20-án” került sor, azaz a hivatalos nyomozás megkezdése előtt 2 nappal (Darvas azt írja könyvében, hogy május végefelé tartóztatták le, kihallgatása ekkor kezdődött). A jegyzőkönyv két oldalból áll, ahogy ez kicsiben itt, nagyobb képeken pedig a kicsikről elérhetően külön oldalokon látható.
|
![]() | ![]() |
Bessenyei Ferenc így mesélte el annak a bizonyos október 30-ának a történetét (a jegyzőkönyvvezető helyesírásával): „Emlékezetem szerint 1956. október 30-án találkoztam Darvas Ivánnal 1956. okt. 23. óta. Ez alkalommal emlékezetem szerint délelőtt 11 órakor kezdődött a Nemzeti Színház társulati ülése, ahol én is résztvettem, és összesen kb. 150 személy vett részt. Az ülés a színház előcsarnokában zajlott le. Az ülés témája a színház forradalmi bizottságának a megválasztása volt. Emlékezetem szerint a jelöléseknél tartottunk, amikor az ülésre érkezett Darvas Iván, aki ott felszólalt. Elmondta, hogy őt a Madách Színház küldte azzal, hogy a Nemzeti Színház társulata előtt felolvassa a Madách Színház "Forradalmi Bizottságának" a felhívását, és a Nemzeti, valamint más színházak csatlakozzanak a felhíváshoz. Ezután felolvasta a felhívást, amit emlékezetem szerint a Nemzeti társulati ülése módosítás nélkül egyhangúan elfogadott. ![]() Az nap délután zajlott le a Színház és Filmművészeti Szövetség ülése a szövetség Kertész utcai klubjában [a Fészek klubban], ahol kb. 100 személy jelent meg. Az ülés azzal kezdődött, hogy a szövetség korábbi vezetősége lemondott, majd Darvas Iván lépett a pódiumra, és ő elnökölt. Ezután számos jelenlévő nyújtott, illetve jelentett be a fentihez hasonló felhívást azzal, hogy az ülés fogadja el. Ugyanekkor Darvas is felolvasta a Nemzeti Színházban elfogadott fenti felhívást, és a bejelentett felhívások közül ez a felhívás lett elfogadva, és közfelkiáltás alapján úgy döntött a ![]() Az ülés után még az nap a késődélutáni órákban /okt. 30-án/ Darvas Ivánnal és Szakáts Miklóssal a parlament épületében lévő rádióhoz mentünk, ahol én egy magnetofonszalagra beolvastam a szövetség ülésén elfogadott felhívást, ezt azután a rádió leközölte.”
Ez a tanúvallomás – szerintem – Bessenyei Ferenc életének, emberségének, hazafiságának egyik csúcspontja. 1957. június végén történt mindez, amikor már kiderült, hogy a kezdeti látszólagos „kesztyűs kéz”, amivel az 1956-ban részt vett személyekkel bánnak, egyre inkább „acélossá” válik. És mégis a nyomozók, az elnyomás képviselői előtt, ott a hírhedt Tolnai utcában szinte szóról szóra elismételte 1956-os követeléseiket. Körülbelül úgy viselkedett, ahogy nagyjából egy évvel korábban a Galilei címszerepében, és egy évvel később a Rembrandt címszerepében a nézőtéren helyet foglaló hatalmasságok előtt: vádlóként szemükbe mondta vétkeiket, de legalábbis emlékeztette őket hitványságukra.
Mindezen levéltári dokumentumok után kimondható, hogy a fent vázolt események 1956. október 30-án zajlottak le. Feriék, miután egész nap tanácskoztak, késő délután érkeztek a parlamentbe, ahol a rádió Bródy Sándor utcai épületének október 23-i ostroma óta a rádió működött. Mintegy 20 percnyi várakozás után Feri magnóra mondta a felhívás szövegét, amit 20 órakor a Kossuth adó leadott. Ez a történet ismételten kiváló alkalmat ad arra, hogy rávilágosítson, mekkora dőreség a múltat szubjektív visszaemlékezések alapján felidézni. Ezek arra jók, hogy a kor hangulatát felelevenítsék, de pontos adatokat nem lehet, nem szabad tőlük várni. Erre egyedül a levéltári dokumentumok képesek.
Erre a tétovázó hangulatra kiváló bizonyíték az újságok hangneme. Például a Pesti Műsoré is, melynek régi számai a Színházi Intézetben minden kutató számára hozzáférhetőek, és aminek 1957-es első félévi számai kifejezetten aggodva és kedvesen írnak a disszidált művészekről, anélkül, hogy egyetlen szóval is bántanák őket! Ennek ellenére a Színházi Intézet által támogatott, sőt saját „termésként” elismert dolgozatában egy szerző ezen időszakot feldolgozva olyanokat ír, hogy a Galilei utolsó esti előadása nagyon hosszú ideig az 1956. október 23-i maradt!
Mindezen események azért tartoznak a cikk tényleges témájához, mert nagyonis úgy tűnik, a tények is azt bizonyítják, hogy Bessenyei Ferenc szinte az egyetlen volt a színházak forradalmi bizottságaiban, aki ezt, az ezekben végzett munkát komolyan vette. Aki hitt a követeléseikben, aki hitt a kultúra, a színház, a magyar nép erejében, akinek egész életére az ekkor átélt élmények hatottak a legerősebben. Csak azt tudom újfent mondani, amit már máshol is írtam, idézve Bessenyei Ferencet: „Én az vagyok, aki voltam. Én ugyanott állok, ahol eddig is, ti mentetek el.” (A fotókon Bessenyei Ferenc és Sinkovits Imre 1956. október 30-án a szövetség székházában, a Kertész utcai épület első emeleti tanácstermében megtartott ülésen, a másodikon a Galilei előadása a Pesti Műsor ez évi első, 1957. február 8-án megjelent számában – nézd a címert! – a harmadik, negyedik képen hírek a disszidált magyar színészekről a Pesti Műsor ez időben megjelent számaiból, és az utolsó előtti az április 19-én megjelent cikk a kijárási tilalom feloldásáról, az utolsó kép pedig a Pozsonyba induló nemzetis színészekről)
|