Hódmezővásárhely színháztörténete 1816-1957
alcímmel 2010 augusztusában megjelent,
Földvári László által írt
„Mikor a színészek beértek a városba, megszólaltak a harangok” című műhöz
Hódmezővásárhelyen a Petőfi Művelődési Központ egykori igazgatója, Földvári László levéltáros néhány hónappal ezelőtt kiadott egy könyvet, melyben Hódmezővásárhely színházi múltját dolgozta fel. A könyv telis-tele van hibákkal, és ami Bessenyei Ferencet illeti – akinek nevét a most újjáépülő Művelődési Központ felveszi –, egyenesen példátlan otrombaságokkal. Mivel Földvári „alkotása” a jövő számára forrásműként szolgál, feltétlenül szükséges, hogy – ha már nem lehet az egész kötetet, úgy ahogy van, megsemmisíteni –, legalább mindenütt, ahol a könyv hozzáférhető – könyvtárak, levéltárak, könyvesboltok, internet, színházi múzeumok, archívumok – ez a helyesbítés szintén megtalálható legyen. Ez a könyv, illetve az ilyes fajta visszaemlékezés, múlt-feldolgozás sajnos nem egyedi eset. A színház múltjával, különösen az 1950. és 1970. közötti eseményekkel, a ma megjelenő szakmai kötetek, önéletrajzok többsége Földvári Lászlóéhoz hasonló hanyagsággal, szándékos vagy csak a rossz emlékezőképességből eredő hamisításokkal foglalkozik. E műveket olvasva úgy tűnik, hogy ma csak az lehet időszerű, „modern”, politikailag korrekt, aki ezeket az éveket elmaradottnak, a pártrendszert hajbókolva kiszolgálónak, szakmailag tehetségtelennek, művészileg rossznak ábrázolja. Major Tamást gyilkosnak, az általa nem szerződtetetteket mártírnak, a vezető művészeket árulónak, míg a renitenseket vagy nem sikereseket zseninek kell kikiáltani – ezek azok az alapkövetelmények, melyek szükségesek ahhoz, hogy egy-egy ilyen kötet napvilágot láthasson, szerzőjük szakembernek ítéltessen. A most következő reakció Földvári László művére hosszú és részletes, ugyanis kénytelen egy szakmai besorolású könyvet szakmai adatokkal, sorról-sorra megcáfolni. Mivel a szerző a legnagyobb otrombaságot Bessenyei Ferenccel kapcsolatban könyvének a végefelé követi el, az erre történő reagálás a cikknek is a végén található. Földvári Lászlónak ez a „hibája” – Bessenyei Ferenc szavait, levelét más személy sajátjaként leközölni – jóval túlmegy az „írói szabadság” határán, és már bűnvádi feljelentést érdemel.
A cikk legtöbb adata megtalálható Bessenyei Ferenc honlapján, hiszen azok az évek, melyekben Bessenyei Ferenc Hódmezővásárhelyen szerepelt, e honlapon már feldolgozásra kerültek. Földvári László tehát nem csak a levéltárak anyagát nem vizsgálta meg szakmai kötetének elkészítésekor, de Bessenyei Ferenc autentikus honlapjára sem vetett egyetlen pillantást sem. Ez annál is inkább érthetetlen, mert másokkal, ez egyértelműen kiderül a műből, felvette a kapcsolatot az anyaggyűjtéshez. Az itt következő írás Földvári László művének kizárólag a Bessenyei Ferencet érintő mondataival foglalkozik. A többi tévedést nem tartja feladatának korrigálni. A szöveg eredetileg nem az internetre, nem a honlapra készült, hanem, mint fentebb említettem, Földvári könyvének szükséges nyomtatott kiegészítőjeként. Ezért a megfogalmazás sem a honlapon megszokott. A cikk ehelyütt pdf formátumban is letölthető.
azaz: hogyan tisztelik a magyar „szakemberek” saját múltjukat és nagyjaikat
Bessenyei Ferenc kétszeres Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művész, a Nemzet Színésze, Hódmezővásárhely díszpolgára, a Hódmezővásárhelyi Bessenyei Ferenc Művészeti Díj névadója (hogy csak a legfontosabb és Hódmezővásárhelyhez direkt kötődő címeit, díjait említsem), akiről Dr. Cenner Mihály színháztörténész így nyilatkozott: „A XX. század második felének magyar színjátszását Bessenyei Ferenc művészi munkája fémjelzi”, Osváth Béla (aki a könyvben természetszerűleg kiemelt szerepet kap) pedig 1956-ban így: „Bessenyei Ferenc élő színészetünk egyik legnagyobb büszkesége“. Mint Bessenyei Ferenc életének 34 éven át társa, valamint pályájának hiteles forrásokra támaszkodó feldolgozója, kötelességemnek tartom, hogy Földvári László most megjelent könyvének Bessenyei Ferencet érintő részeire reagáljak, illetve azokat korrigáljam. Elsőként a kötetben szereplő téves adatokat tekintem lépésről-lépésre át, majd arról szeretnék pár szót ejteni, ami kimaradt a műből. De mielőtt ezt a munkát elkezdeném, a könyvnek egy ügyetlen szerkesztési részletét említem meg: A Függelék II. fejezetének címe így hangzik: „Hódmezővásárhelyen fellépett neves művészek 1816 és 1957 között”. Mivel szakmai könyvről, színháztörténeti lexikonról van szó, az érdeklődő, az adatot kereső kutató elsőként e fejezetben keres, ha egy személy adataira kíváncsi. A szerző viszont ehelyütt csak azokat a színházi embereket sorolja fel, akik a könyv első részében lábjegyzetben még nem szerepeltek. Itt, a Függelékben, a „neves fellépő művészek” listáján azonban még utalás sem történik a könyv azon oldalára, ahol a kérdéses színész adatait meg lehet találni. Így első olvasatra úgy tűnik, mintha sok ismert vásárhelyi színészt a könyv nem is sorolna fel, nem is mutatna be.
1940 nyarától 1942 nyaráig
Bessenyei Ferenc neve sem szerepel a listán, az ő pályájának rövid bemutatása szintén nem a többi színész között, hanem a 81. oldalon alul a 200-as lábjegyzetben történik meg azok után, hogy magában a szövegben ezen az oldalon szerepel először a neve. Egy évvel később a szegedi színház nyári hódmezővásárhelyi vendégszereplésekor Bessenyei Ferenc nyolc operettben, négy színműben (köztük a Szentivánéji álomban) és három daljátékban kapott kisebb-nagyobb szerepet. A színre kerülő összesen 15 darabból ötöt nem Szegeden, hanem itt, Hódmezővásárhelyen játszott először Kardoss Géza társulata.
Még ennél is többször láthatta őt a hódmezővásárhelyi közönség 1942 nyarán. Ekkor a szezont már július 18-án megkezdték. Összesen tizenegy operettben, három színműben, köztük Pirandello IV. Henrik-ében, négy vígjátékban és egy mesejátékban, azaz 20 előadásban játszott Bessenyei Ferenc, úgy hogy neve mindannyiszor szerepelt a ma is megtalálható plakátokon! Bessenyei Ferenc tehát három nyáron 37 darabban (azaz nyilván legalább 60 előadásban) lépett a hódmezővásárhelyi Nyári Színkörben színpadra, és Földvári László egyetlen egy sorral nem emlékezik meg erről! (Az nem dolgozatom témája, hogy a fejezet többi hibáját is felsoroljam, de van belőlük elég.)
A fentebb már említett lábjegyzetben Földvári László olyat ír Bessenyei Ferencről, mellyel egyrészt azt árulja el, hogy soha életében nem hallott, nem olvasott róla semmit, másrészt azt, hogy tévedései nem véletlenek, hanem igenis szándékosan rosszindulatúak. Vagyis tudatosan kisebbíti érdemeit. Mint fentebb is láttuk, és itt is láthatjuk, igyekszik pályáját mindig névtelen, jelentéktelen emberekkel összepárosítani. Ehelyütt ezt írja: „Petrik Imre – Petrik úr – szabómester, Bessenyei barátja, 1940 nyarán Vásárhelyen ajánlja Kardoss Gézának, aki kóristaként le is szerződteti a Szegedi Városi Színházhoz.”
A lábjegyzetben – tehát Bessenyei Ferenc pályájának autentikusnak szánt, lexikális feldolgozásában – Földvári László a továbbiakban ezt írja: „Az 1947-48-as évadban Lehotay Árpád és Abonyi Géza szerződteti a Szegedi Állami Nemzeti Színházba, ahol a Tanner John házassága című drámájában (!) mutatkozik be a sofőr híres szerepében.” Bessenyei Ferenc az 1949-50-es évadra visszamegy a Pécsi Nemzeti Színházhoz, és innen vezet útja – másodjára – a budapesti Nemzetibe.
Bessenyei Ferenc 1946-os nyári hódmezővásárhelyi vendégszereplése
Bessenyei Ferencnek e második kapcsolatáról a hódmezővásárhelyi színházi élettel Földvári László könyvében az „Osváth Béla színháza, 1945. nov.14.- 1946. dec. 12.” című fejezetben olvashatunk. Bessenyei Ferenc ekkor már a budapesti Nemzeti Színház rendes szerződtetett tagja (mégha 1945 után politikai okokból nem is veszik vissza), és számos nagy főszerep megformálója. Ha ezek után valaki azt hiszi, hogy mindezek ismeretében a szerző az előzőektől eltérően itt már valamivel bővebben foglalkozik a személyével, akkor az nagyon nagyot téved. Pedig a fejezet elég hosszú, azon kevesek egyike a műben, ahol nem csak felsorolás, hanem elbeszélés is található.
Osváth Béla így számolt be erről a színháztörténeti eseményről: „Amikor 1946 nyarán Somlay Artur Vásárhelyen vendégszerepelt, s a Naplemente előtt próbáján meglátta Bessenyeit Geiger szerepében, így kiáltott fel: »Ki vagy te fiam, hogy eddig nem láttalak? Üstökös leszel a pályádon!« Két nagy művész ösztönös egymásratalálása volt a találkozás, s Bessenyei valóban üstökösként ragyogja be a magyar művészet egét.”
Erről a Bessenyei Ferenc számára oly dicsőséges vendégszereplésről Földvári László könyvéből csak annyit tudunk meg, hogy „az előadáson együtt láthatták a nézők Somlay Artúrt (Somlay szigorúan vessző nélkül, rövid u-val írta a nevét, az eredeti hódmezővásárhelyi plakátokon Arthur-ként áll a neve), Bessenyei Ferencet és a tragikus véget ért kitűnő színésznőt, Moóry Lucit. … A darab szereposztása: … Geiger – Bessenyei Ferenc.” Majd lejjebb: „Július 20-án láthatta a közönség a Sári bíró című darabját [a ragok rendszeres elírása mutatja, hogy Földvári átnézés nélkül másolja ide innen-onnan a szövegeket], melyet Gobbi Hilda rendezett. Somlay Artúr és Gobbi Hilda mellett Jóska fiúkat – Naszódy Sándor, … Varnyút – Bessenyei Ferenc, … alakította.” Ennyi, pontosan ennyi, amit Földvári László érdemesnek tart megemlíteni Bessenyei Ferenc 1946-os hódmezővásárhelyi szerepléséről!
De nemcsak Bessenyei Ferenc adatait nem ismeri Földvári László, hanem másokéit sem. Csupán e néhány nyári hónapot, 1946 nyarát tárgyaló mondataiban még a következő súlyos hibák fordulnak elő. Ezt írja: „Hegedűs Tibor rendezte a Naplemente előtt című darabot 1946 pünkösdjén.” A valóság az, hogy Hegedűs Tibor ugyan megígérte, hogy jön, de mivel fia megbetegedett, nem tudott lejönni Vásárhelyre, így a Naplemente előtt előadását Somlay Artur rendezte. Mint ahogy a Sári bírót is, nem pedig Gobbi Hilda, ahogy Földvári írja. (Kékszakáll nyolcadik feleségét is Somlay rendezte volna, de aztán a meghirdetett előadás elmaradt.) Gobbi Hilda a Légy jó mindhalálig-ot rendezte, melyben ő volt Nyilas Misi. Bessenyei Ferenc ebben is játszott, a 33 éves Gobbi-Nyilas mellett 27 évesen az öreg Pósalaky urat alakította, de ezt Földvári még felsorolásban sem tartja említésre méltónak.
De Földvári László e korról leírt legfurcsább állítása még sem az eddig elmondottakban, hanem ebben a mondatban található: „Somlay Artúr Vásárhelyi szereplésekor figyelt fel Szénási Ernő tehetségére. Később Budapesten is támogatta.” És aki azt hiszi, hogy ezek után aztán már tényleg nem következhet rosszabb, még mindig nagyon nagyot téved. Van még ennél is rosszabb Bessenyei Ferencet illetően Földvári László szakmai könyvében.
Bessenyei Ferenc szerepe a Nyári Színkör-jubileumi ünnepségein és a hódmezővásárhelyi színházi élettel foglalkozó rendezvények, események kapcsán 1989-től napjainkig Ezt a részt Földvári László könyvében „A Nyári Színkör utolsó évei, 1946 decembere – 1950“ című fejezet utolsó oldalain (107-109), majd az „Időrendi áttekintés“ utolsó (117.) oldalán tárgyalja.
A 107. oldalon mintegy összegzésként a szerző abc sorrendben felsorolja a Nyári Színkörben fellépett színészeket, „az akkori valamint a későbbi magyar színjátszás színe-javát”. (Érdekes, itt szerepel Bessenyei Ferenc neve, míg olyanoké nem, akikkel egyébként kiemelten foglalkozik a könyvében.) Aki csak egyetlen egy Bessenyei-interjút hallott vagy olvasott azonnal ráismer Bessenyei Ferencnek százezerszer elhangzott mondataira, ars poeticájára, melyet szinte egyetlen esetben sem mulasztott el elmondani, belekiáltani a magyar színházi, kulturális, társadalmi életbe, ha erre alkalma nyílt. Mint ahogy tette ezt többek között a hódmezővásárhelyi Szabó Évával, Szenti Ferenccel készített rádióinterjúiban, vagy legutoljára 2004 márciusában a hódmezővásárhelyi látogatása alkalmából. Ezeket a súlyos, nemzet-, nép-, nyelv-, színházféltő szavakat Ferrari Violetta szájába adni … nos, e felháborító, elképesztő tett jellemzésére már nem is lehet megfelelő szavakat találni.
Hogy mennyire hallatlan dolog e levelet Ferrari Violetta szájába adni még olyannak is, aki soha életében nem hallott Bessenyei Ferencről, nem ismeri se az ő, se Ferrari Violetta személyét, pályáját – ég és föld voltak ők ketten –, az sem tarthatja e levelet egy nő írásának, hiszen Bessenyei Ferenc ilyet is ír benne: „Felejthetetlen Beller Bácsi, a kovács, akinek kontra Cé-je még mindig itt zsong körülöttem, amikor a Krisztus hét szava a kereszten Haydn-oratóriumban egymás mellett énekeltük a basszusszólamot.” (Bessenyei Ferenc minden visszaemlékezésében elmondta, hogy neki volt a legmélyebb hangja a Katolikus Ligában, és ezért basszust énekeltettek vele, sőt, „A vén gazember”-ben is ezért osztották ki rá a főszerepet.) (Ferrari Violetta kiváló, rendkívüli tehetségű színésznő volt, de azon kívül, hogy Hódmezővásárhelyen született és egészen fiatal kislányként itt élt – már 6 évesen Budapestre került –, semmi köze nem volt a hódmezővásárhelyi színházhoz, a színházcsináló Osváth Bélához, akihez a levél túlnyomó része, azaz Bessenyei Ferenc írása szól! Ferrari Violetta, aki 1930-ban született, 1936-tól Budapesten élt [Osváth Béla ekkor mindössze 10 éves], majd 1956-ban elhagyja az országot, 1986-ig német nyelvterületen játszik és csak az 1990-es évek elején tér haza nyugdíjasként Magyarországra!)
Földvári László ugyanakkor számtalan színész és színház fellépését felsorolja. Ha csak az 1940 utáni időszakot tekintjük, nem felejti el megemlíteni Kiss Ferenc, Tőkés Anna, Horváth Tivadar, Komlós Juci, Szabó Ernő, Pethes Sándor, Apáthi Imre, Kőváry Gyula, Keleti László stb. stb. nevét (összesen 26 művész hódmezővásárhelyi szereplését sorolja fel – Bessenyei Ferenc ebbe a 26-os létszámba sem kerülhetett bele). Sőt, a neves hódmezővásárhelyi színészek további sorsát is figyelemmel kíséri (pl. Várhelyi Endréét). Bessenyei Ferencet egyetlen egyszer sem említi. Csak az Áttekintés legvégén, az utolsó, a 2004-es évnél írja meg a város díszpolgárává választásának és halálának dátumát.
Mellékletek
(A Snkovits Imrének és Gombos Katalinnak küldött magánlevél szövege: Katikám, Imruskám ezek a gondolatok jutottak eszembe! Egészítsétek ki a saját élményeitekkel, ha kell - különösen Kati tud még egy-egy jelzőt vagy nevet felvillantani címezzétek meg! Húzzátok mög ha kell és fejezzétek be. Lékelben veletek vagyok Feri)
E kérdésre a fentiekben már megkaptuk a választ: Bessenyei Ferencnek a személyiségéhez és a művészi nagyságához méltó bemutatása, legalább egy-két fotója, úgy privát, mint szerepfotó. Bessenyei Ferenc személyének, pályájának tisztelete, különös érdemeinek legalább néhány szóban való felemlítése. Egyszóval: a Bessenyei Ferenc kiválóságához méltó bánásmód tökéletesen hiányzik e szakmai besorolású kötetből.
Ehelyett mi az, ami szerepel a könyvben? Bessenyei Ferenc szinte teljes mellőzése, méltatlan lekezelése, sőt, hibákkal teli bemutatása. Ezek után jogosan merül fel a kérdés, hogy miért bánik Hódmezővásárhely közszereplője, a Művelődési Központ egykori igazgatója ilyen lekezelően Bessenyei Ferenccel? Erre a kérdésre én nem ismerem a választ.
A kötet támogatói, a hódmezővásárhelyi intézmények illetékeseit nyilván a jó szándék, a színház és a város szeretete indította arra, hogy Földvári Lászlónak segítséget adjanak műve megjelentetéséhez. A megjelenés előtt nyilván nem volt alkalmuk elolvasni a könyvet, alaposan áttanulmányozni annak állításait. Ugyanakkor teljesen nem vonhatják ki magukat a felelősség alól, hiszen nevük ott szerepel a könyvben a támogatók között. Többek között a könyvtárakban az érdeklődők számára az ő nevük, címük adja a garanciát a mű hitelességéhez.
A Levéltárban található meg a következő, érdekes hír a budapesti Nemzeti Színház jegyzőkönyveiben: „1969. augusztus 22. igazgatósági ülés: A Hódmezővásárhelyi Művelődési Ház kérte a Széchenyi előadását október 6. és 12. között. Ehhez a színház igazgatósága nem járul hozzá, mert a társulat 13-án Jugoszláviába utazik, és így erre az előadásra nem kerül sor.” Földvári László szakmai igényű művére csak szakmai alapossággal lehetett válaszolni, azaz a művet csak szakmai adatokkal lehetett megbírálni. Ezért volt szükség ilyen alaposságra, ezért lett ez az írás ilyen hosszú.
|