![]() „Ha szeretnétek, örülnétek, hogy az Atyához megyek” (Jn 14,28) – János apostol Evangéliumának e verssora áll sírján a Farkasréti temetőben – látva a mai világot, nem véletlenül… „Nem ezért a világért dolgoztam”, mondhatná, ha még élne (ahogy mondta egyik kedvence, John Wayne hazájának az 1960-as évek második felében elindult erkölcsi és kulturális romlása láttán). A hivatalos megemlékezésre – amit a Hódmezővásárhelyi Önkormányzat és a Budapesti Nemzeti Színház közösen rendez – csak január végefelé kerül majd sor, mintegy temetésének (2005. január 12.) és születésének (1919. február 10.) évfordulója között. (A pontos időpontokat lásd a HÍREK oldalon.)
A megemlékezést néhány hangfelvétellel kezdem: 1. Volt egyszer egy tévedésem – magyar nóta 2. Kótyonfitty király almája – Móra Ferenc meséje – 1979-es felvétel 3. Csongor és Tünde – A fejedelem monológja az 5. felvonásból – 1977-es felvétel
4. Rómeo és Júlia – a Várkonyi Zoltán rendezte 1961-es rádiófelvételen Bessenyei Ferenc alakította Lőrinc barátot
A folytatásban a Bessenyei Ferenc által megőrzött, rendbe rakott, ha kellett, legépeltetett leveleiből, írásaiból, valamint általa kedvelt vagy fontosnak tartott és ezért eltett újságcikkekből közlök párat:
1. Elsőként álljon itt egy fontos „kordokumentum”, az Ózdi József Attila Gimnázium igazgatójának és két nyugalmazott tanárának 1993-as levele, melyben szemtanúk autentikus megemlékezése olvasható 1957. januárjáról, amikor a Nemzeti Színház színészei vidéken játszottak a budapesti épület helyreállítása alatt. [Amennyire én tudom, a Fáklyalángból csak a második felvonást, a Kossuth-Görgey párharcot adták elő.] Az itt hallható interjúrészletben beszél az ózdi „incidensről”. [A levél pdf formátumban ITT is olvasható.]
2. A második írás szintén egy autentikus kordokumentum, amit azonban Feri nem ismerhetett – a mindössze féloldalnyi szöveg Major Tamás hagyatékából bukkant elő nemrég. Se a szöveg keletkezésének dátumát, se a címzettet nem ismerem, de a leírtakból könnyen kikövetkeztethető, hogy azt a Nemzeti Színház igazgatója nagy valószínűséggel felettes hatóságának, a Népművelési Minisztérium színházi főosztályának írt. Ebben színészeiről adott jellemzést, többek között Básti Lajosról, Ferrari Violettáról és Bessenyei Ferencről – a képen csak ez utóbbi látható. A szövegből a dátum is kikövetkeztethető: mindenképpen a Tűzkeresztség bemutatója (1951. november 21.) után, és valószínűleg még a Kossuth-díjak kiosztása (1952. március 15.) után is, de még a Ványa bácsi bemutatója (1952. április 9.) előtt kellett keletkeznie.
Major levele mindenképpen megerősíti azt a feltételezést, ami Feri pályájának bemutatásakor már többször elhangzott: nevezetesen, hogy Major ebben az időben nagyon becsülte, kedvelte, támogatta és védelmezte Ferit. De nemcsak e jó kapcsolatot igazolja e dokumentum, hanem azt is, ami az 1952-es Kossuth-díj kiosztásról már kiderült, és a pályája tárgyalásánál már elhangzott: „A Levéltárban található adatok szerint Kodály Zoltán mint a Kossuth-díj bizottság színházművészeti albizottságának elnöke, már 1952-ben Kossuth-díjra terjesztette fel Bessenyei Ferencet” a Bánk bán címszerepéért – lásd még Pályája 1951-1952-ES ÉVAD.
![]()
Major szavai mindezeken túl még valami mást is megmagyaráznak, nevezetesen azt, hogy a Ványa bácsi bemutatója és hatalmas sikere után miért szerepelt Feri a színház dicsőségtábláján, illetve miért emelte ki Gellért a dicséretben, hogy Feri „lelkiismeretesen próbált”, és hogy az előadásokon „megfeledkezett a közönségről”. Feltéve: 2014. december 24.
Nem véletlen, hogy Feri eltette és megőrizte (ráadásul két példányban ezt a cikket), mert röviden összefoglalva szinte minden benne van, amit a múltról és a jelenről gondolt – amivel ez a megemlékezés indult.
Két részlet az interjúból: „Ma másról szól minden. Eltorzultak a dolgok, megváltoztak az értékek, megszűntek, átalakultak a barátságok. Akarnak ugyan valamit csinálni, de nem tudják pontosan, hogy mit. Félek tőle, hogy nem igazán akarják azt, amiért mi küzdöttünk régebben. Csak azért is mást akarnak, pedig elég lenne ugyanazt tenni, mint nekünk: magyar színdarabokat játszani a kultúrára igényes embereknek. Sajnos, közönségessé vált a világ, és én ezzel a világgal nem tudok mit kezdeni.” [A cikk pdf formátumban ITT is olvasható.]
4. Most egy olyan levél következik, amit a címzettje – Németh László – küldött el Bessenyei Ferencnek. Nem is Bessenyei Ferencnek szól, hanem Németh Lászlónak és feleségének, az író pedig Hajnal Gáspár, aki magát a levélben H. Gazsi-nak írja alá. Mindenesetre ez is nagyon fontos dokumentum, mert megerősíti azt, hogy amit ezen az autentikus honlapon Bessenyei Ferenc életéről és pályájáról olvasni lehet, az tökéletesen fedi a valóságot.
A levél 1968. november 27-i keltezésű (a levélben csak „nov. 27.” áll). A Széchenyi bemutatója 1968. november 22-én volt a Katona József Színházban a szerző távollétében – ahogy Németh László Ferinek írt leveléből kitűnik, ő ekkor Zürichben volt. A levél írója H. Gazsi (Hajnal Gáspár), aki a főpróbát látta. H. Gazsi nyilván közeli barátjuk, talán tanítványa az írónak; levele hangneméből és abból, hogy a színházjegyet tőle kapta, erre lehet következtetni. A címzésben Ella asszony Németh László felesége, a Tanár Úr pedig maga az író. A fotón a levél harmadik oldala látható Bessenyei Ferenc aláhúzásaival.
A levél teljes szövege ITT olvasható. Feltéve: 2014. december 26.
A cikk szövege ITT olvasható.
A kérdező Bóta Gábor, aki a 2001-ben megjelent „Bessenyei” könyv társszerzője, ő készítette az interjúkat a kötetbe. Bóta Gábor Feri életének kb. utolsó 10 évében jelentetett meg riportokat vele, amelyekben talán egyetlen egyszer sem mulasztotta el megjegyezni, hogy Feri a Marica grófnőben nem volt „jelen” a színpadon (többnyire még azt is leírta, hogy Feri rálépett Rökk Marika lábára). Ez ugyan nagyjából igaz volt, de hát mennyire volt ez lényeges pillanat Bessenyei Ferenc pályáján? Egy másik nagy újságíró-„ellenzéke”, Koltai Tamás, kilenc évvel ezelőtt, a tévé reggeli műsorában, ahol megemlékeztek Feri halálának egy éves évfordulójáról, bevallotta, hogy már másként ítéli meg Bessenyei „hőzöngéseit”, mint elhangzásuk idején, és a híres Bessenyei-mondatot: „Jágók ülnek a nézőtéren” hozta fel példaként. Kíváncsi vagyok, hogy Bóta Gábor gondol-e ma mindarra, eszébe jut-e valami abból, amit annak idején nem értett meg, vagy nem fogadott el Bessenyei Ferenc prófétai szavaiból. A cikk szövege ITT olvasható.
Az írást akár el is nevezhetnénk Bessenyei-hitvallásnak, hiszen nyilvánvalóan annak szánta saját maga számára, mintegy összefoglalásul mindannak, amiben hitt, amit fontosnak tartott újra és újra elmondani, belekiáltani a világba, abba a világba, ami egyre süketebbé vált az ilyesfajta, holott az ő létét féltő, szózatokra. Se nem felolvasásra, se nem közlésre szánta, hanem saját magának emlékeztetőül, összefoglalásául, esetleg egy beszéd vázlatául, ezért olykor nincsenek befejezve a mondatai. Ahogy a kéziratból kiderül, Feri ritkán használt vesszőket, pontokat, a nagy és kisbetűk megkülönböztetésével sem törődött sokat. A szöveget a jobb érthetőség kedvéért nem az ő írásmódjában, hanem „hétköznapi” írásmódban közlöm.
Az első oldal szövege: A képen a szöveg első oldala látható. Az összes, hét oldal ITT található. Feltéve: 2014. december 27.
A műsor címe „Tabuk nélkül”, a riporter Bóta Gábor volt. A beszélgetésbe a nézők is bekapcsolódtak: aki betelefonált és mondott két Bessenyei-szerepet, az kapott két jegyet a Légy jó mindhalálig előadására. Nagyon kedves és Ferit nagyon szerető színházlátogatók telefonáltak be, az egyik részletben, amit azzal kezd, hogy „mit kezdjen ő ennyi szeretettel” Feri egy ilyen betelefonáló kedves szavaira utal.
Ez az egy órás műsor – túlzás nélkül mondva – élete egyik legjobban sikerült tévés beszélgető műsora lett, amit láthatóan ő is nagyon élvezett. Remek formában volt, szavalt, énekelt, felolvasott – mindent a legmagasabb színvonalon. A beszélgetés szinte egész pályáját felölelte, kezdve Szegedtől a Nemzeti fénykorán, a Madách színházi Othellon át az előadóesteken keresztül egészen a jelenig.
|
Feltéve: 2015. január 12.
ÁTADTÁK A 2015. ÉVI BESSENYEI FERENC MŰVÉSZETI DÍJAT
A Magyar Kultúra Napja, azaz január 22. helyett, idén, Bessenyei Ferenc halálának 10.
A Bessenyei Ferenc Művészeti Díjat idén Fogarassy Judit táncművész és Mihályi Győző Jászai Mari díjas, érdemes művész kapta. Bessenyei Ferenc emlékest Hódmezővásárhelyen és a Nemzeti Színházban
Az ünnepi est második részében következett a „Jó volt élni” címet viselő, Bessenyei Ferenc tiszteletére készült emlékműsor, amit A. Szabó Magda, a budapesti Nemzeti Színház stratégiai igazgatója állított össze, és amiben a Nemzeti Színház művészei közreműködtek. A díjátadásról és az emlékestről részletes beszámoló ITT olvasható. Feltéve: 2015. január 20. FIGYELEM: Ahogy a HÍREK oldalon olvasható volt, a „Jó volt élni” címet viselő Bessenyei-emlékest budapesti bemutatója 2015. január 22-én volt a Nemzeti Színházban. A nagy érdeklődésre való tekintettel – hogy a regisztrálók mind beférhessenek – ezt a műsort a színház február 10-én, tehát Bessenyei Ferenc születésnapján megismétli. Feltéve: 2015. január 23.
BESSENYEI-EMLÉKEST NYÍTEGYHÁZÁN ![]()
Cs. Nagy Zoltán szervezésében és közreműködésével „Emlékest a Komédiásról” címmel
A www.szon.hu 2015.01.27-én „Emlékezés a színészóriásra” című cikkében ezeket írta az emlékestről: „Nyíregyháza – Új oldaláról mutatkozik be Cs. Nagy Zoltán, a nyíregyházi
2015. 02.06-án a www.nyiregyhaza.hu honlap „Bessenyei Ferencre emlékeztek a Bencs Villában” című bejegyzésében számolt be az emlékestről.
A nagyon jó hangulatú emlékest során Cs. Nagy Zoltán csaknem 20 kérdést/témát vetett fel, melyek Bessenyei Ferenc egész életét és pályáját – gyerekkorától a lajosmizsei évekig – áthidalták. A beszélgetés az egyik leghíresebb Bessenyei-felvétellel, a Ha én gazdag lennék című musical-számmal kezdődött. Ezt követően még két bejátszás tarkította a beszélgetést, az elsőben Bessenyei Ferenc a művészet helyzetéről beszélt, a másodikban Móra Ferenc Hegedű című versét szavalta el. (A baloldali fotón az est szervezője, Cs. Nagy Zoltán Bessenyei Ferenc szobránál)
Két részlet az emlékestből:
|
![]() |
1. Cserebogár, sárga cserebogár 2:26 p; 590 KB 2. Messze-messze Székelyföldön 2:03 p; 502 KB 3. Vén budai hársfák 3:12 p; 3,54 MB 4. Petőfi: Egy gondolat bánt engemet 1:51 p; 450 KB 5. Ha meghalok, csillag leszek 2:01 p; 495 KB 6. De mi lesz közben, közted és köztem 1:10 p; 1,29 MB 7. Illyés: Menedék 2:54 p; 3,22 MB 8. De szeretnék hazatérni 3:20 p; 812 KB 9. Hajdú Júlia: Zúg a vízesés, Messzebb van ő tőlem 3:00 p; 3,34 MB 10. Petőfi: Alföld 3:00 p; 726 KB 11. Magyarok szép hazája 2:53 p; 701 KB 12. Száz szál gyertyát 2:45 p; 669 KB 13. Száz szál gyertyát – részlet 1:12 p; 1,35 MB
|
Bessenyei Ferenc nem ragaszkodott a tárgyakhoz, korábban – ahogyan ő nevezte – „családátrendezéseinél”, majd később „sima” költözéseink során pár papírkartonban
![]()
Az első kettőt a My Fair Lady bemutatóján kapta két partnerétől, az Elizát játszó Galambos Erzsitől (lásd a lenti középső képet), és a Doolittle-t játszó Rátonyi Róberttől. A harmadikat a Hegedűs a háztetőn egyik előadása után kapta rajongóktól. Bessenyei Ferenc nem tartozott azok közé a színészek közé, akik „forszírozták” a tapsokat, sőt, ő inkább úgy viselkedett, mint aki zavarba jön a tapsoktól, és siet túl lenni ezen a „kötelező formaságon”. Ez persze egyáltalán nem jelentette azt, hogy ne érdekelte volna a siker, illetve a nézők véleménye. Csak ő ezt már az előadás alatt pontosan lemérte, megérezte, és számára ez mértékadóbb – és kellemesebb – volt, mint az előadás utáni hajlongás.
|
![]() |
![]() | ![]() |
Feltéve: 2015. február 10. Folytatva: 2015. február 13. Kiegészítés: 2015. március 4.
|