|
|
„Amikor első filmem, a Zápor főszerepére felkértem Bessenyeit, ő az ország egyik legismertebb és leg-népszerűbb színésze volt. Mielőtt így döntöttem, voltak kétségeim. Bessenyeit igazi komédiásnak ismertem, akinek valódi lételeme a színpad, imád szerepelni, magára vonni a figyelmet, szereti mulattatni vagy túlzá-saival elképeszteni néhány fős társaságát vagy több ezres közönségét. Eszközei is erre alakultak ki, han-gosak, látványosak, a gesztusok és a hangsúlyok a kakasülőről is követhetőek. A filmtől (vagy azt is mondhatnám, tőlem) idegen a teatralitás, ezért is szorongtam, rá tudom-e venni Ferit a takarékosabb eszközhasználatra. A színészek ragaszkodni szoktak eszközeikhez, néha manírjaikhoz, vannak, akik ki se tudnak bújni belőlük, de ha igen, kérdés, nem veszítik-e |
![]() |
el erejüket így ‘lecsupaszítva’.
|
Aggodalmaim gyorsan elmúltak. Szorongásaimat az oszlatta el, hogy Feri – ahogy a nagy színészek – szituációérzékeny, a kezdő rendező bizonytalanságaira fokozott aktivitással válaszolt, a szokásosnál is több változatot ajánlott a próbák során. Talán maga is élvezte a keresést, azt, hogy játszhat, hiszen az egész filmcsinálást játéknak fogta fel, ahol nincs egyedül üdvözítő megoldás. A filmforgatásnál nincs hat heti próbasorozat, mint a színházban, egy-két óra alatt jutunk el a ‘bemutatóig’, és ha filmre vettünk valamit, azon már nem lehet változtatni. Feri sziporkázásának az is kiváltója lehetett, hogy megérezte az érdeklődést, a bizalmat bennem. Ő olyan színész, aki agresszióra agresszióval, bizalomra bizalommal válaszol, ezért akceptálta akár puritánnak is nevezhető igényemet a színészi szűkszavúságra. Nem lehetett könnyű. Feri, ha színpadra lépett, betöltötte az egész teret, rá kellett figyelni, s talán ezért érdekelte is, mit tud kihozni magából ‘eszköztelenül’, ami persze pontatlan kifejezés, hiszen csak más eszközökről, a csupasz létezés megmutatásáról volt szó; és ez nem kíván kevesebb mesterségbeli tudást, mint bármilyen ‘színpadias’ kifejezés. Bessenyei profi, most is emlékszem egyik ‘bon mot’-jára: ‘Az amatőrnek ihlet kell, a profinak előleg.’ Ez nem cinizmus. Haydntől valaki megkérdezte, miért nem írt soha vonósötöst. ‘Mert nem rendeltek’ – válaszolta. Feri ura eszközeinek, a szerep és a mű stílusa szerint tudja őket használni, válogatni. Mégis azt hiszem – sok sikeres filmszerepe ellenére –, a magyar film nem élt eléggé Bessenyei tehetségével. Szerencsére még pótolható valami abból, amit elmulasztottunk. Nemrég egy tévéadást láttam, valamilyen díjkiosztásról vagy évfordulóról. A színpadon Bessenyei ült, a kedélyes ünnepléshez illő módon játszotta önmagát, de amikor a ‘cselekmény’ a színpad másik felére tevődött át, és ő azt hihette, hogy nincs rajta a kamera, egy számomra teljesen új Bessenyei-arc jelent meg a képernyőn. (Szerencsére az adás rendezőjének volt szeme észrevenni ezt a drámai fordulatot, nem vágott át máshova erről a ritka szuggesztivitással sugárzó arcról.) Egy ember kikapcsolódott a környezetéből, valamin elgondolkozhatott, maga elé meredt, szinte nem ‘evilági’ drámát sejthettünk meg. Erre az arcra filmet kellene írni.
Még nem késő, Bessenyei csak 85 éves. Kovács András rendező írása a Férjem, a Komédiás című könyvből Kovács András filmje ITT tekinthető meg |
Adatok: Bessenyei Ferenc 1950 és 1987 között összesen 55 játékfilmben játszott, köztük 23-ban főszerepet, és jelentős mellékszerepet. 19 filmben mellékszereplőként, 13 filmben pedig epizódszereplőként volt látható. Filmjeiből eddig, azaz 2021. július 2-ig, 47 film került fel teljes terjedelmében a videómegosztó csatornákra. Ezek listája és elérhetősége ITT tekinthető meg. Egyik utolsó, az 1987-ben bemutatott „Érzékeny búcsú a fejedelemtől” című filmje, melyben főszerepet játszott, nemsokára felkerül az internetre. Hét filmet, melyből ötben epizód-, kettőben pedig jelentéktelen mellékszerepet alakított, nem biztos, hogy érdemes feltenni. FRISSÍTÉS 2022. július 15-én: Időközben mind az 55 film felkerült (részben saját, részben idegen forrásból) a videomegosztó oldalakra! A linkek ITT és ITT találhatók.
Bessenyei Ferenc filmjeinek felsorolása és bemutatása előtt feltétlenül szentelni kell egy fejezetet Bessenyei Ferenc és a film viszonyának. Csaknem az összes róla szóló tanulmány, könyv megemlíti azt a már pályája kezdetén ismertté vált tényt, hogy Bessenyei Ferenc nem tartotta sokra a filmet, saját filmes szerepléséről pedig szinte semmilyen mondanivalója nem volt. Ő, aki a színházról képtelen volt szenvedély nélkül beszélni, akinek az életében a színházi munka volt a legfontosabb, a filmre, filmes szereplésére nem pazarolt indulatokat. Véleménye a film műfajáról, a filmezésről pályája során nem sokat változott, hiszen filmes karrierjének
Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ő a filmet elsősorban a közreműködő színész oldaláról nézte, véleményét színpadi színészként és nem nézőként alkotta meg. Bessenyei Ferenc nagyon szerette nézni a filmet, a jó filmeket, sokat járt moziba, élete végéig nagyon érdekelte filmező kollégáinak – magyaroknak, külföldieknek – a munkája.
Tarján Tamás a Kortársaink a filmművészetben sorozatban megjelent Bessenyei Ferenc című kis könyvében ezt a problémát így járja körül:
Arca, fiziognómiája, ‘arcbeszéde’ és szemjátéka külön szót érdemel. ‘Nagy feje, széles arca maszkírozásra született’ – írta róla Gábor Miklós a Tollal lapjain. Nemcsak maszkírozásra – mintha premier plánokra is született volna ez a szokatlanul nagy, jellegzetes és egyben különös arc. A hozzá képest kicsi szemek képesek váratlanul megelevenedni, fölfényleni. Az alattuk korán mutatkozó táskák göröngyös életutat, gazdag élettapasztalatot sejtetnek, miként a magas, okos homlok is. A hajszálak már ekkor hátrébb húzódtak, de Bessenyei egyáltalán nem kelti a kopaszodás képzetét. Az arc karakterét az orr mellett kétoldalt lefutó, egyre mélyülő árkok adják meg, egyenesük érdekes ellentmondásban van a kerekded áll vonalával. Az ajkakat legtöbbször összeszorítja a visszafogott indulat. Az egész arcon érződik a nehezen, de keményen őrzött fegyelem, a lélek vulkanikus tüze, amely a nyugodtnak látszó emberben is nagy lánggal lobog.”
Bessenyei Ferenc sokszor hangoztatta, hogy az igazi művészet a tudatos, előre megfontolt szándékkal történő alkotás. Valószínű, hogy ez volt az oka annak, hogy a filmet nem tekintette, illetve csak olyankor tekintette művészetnek, ha ezt a szándékot a munka során a filmet készítők tevékenységéből világosan fölfedezte. És ilyenkor igenis készséges partnere lett a rendezőnek, operatőrnek.
„A csupasz létezés”, ez az, amiért a film hőskorában – itthon is, nemcsak külföldön, különösen Hollywoodban – a nagy filmszínészeket imádta a közönség. Amikor filmesztéták arról töprengenek, hogy miért jártak régen az emberek moziba, az 50-es évek szörnyű magyar filmjeire például millióan, és miért nem járnak ma a „művészfilmekre” ezt az aspektust – sok minden valódi ok mellett – nem igen említik, de legalábbis nem tulajdonítanak neki nagyobb jelentőséget. Amikor a 90-es években néhány tv-csatornán el kezdték vetíteni a Rákosi korszak filmjeit, a kritikusok elszörnyülködtek: „Valósággal dermesztő élmény újra lepergetni a filmet és végignézni, amint a történelmet és az eredeti drámát nyíltan meghamisító film mámoros menetelésben végződik” – írta Nemeskürty István Feri egyik filmjéről, A harag napjáról már 1965-ben, és a 2001-es kritika még ezt is felülmúlja: „Mi még ennél is borzalmasabbnak találjuk e tanmesét.” (Gervai András)
És ha az 50-es, 60-as és talán még a 70-es évek elején készült filmeket nézzük, illetve az azokban közreműködő színészek sorát, azt tapasztaljuk, hogy a régi magyar (mozi és tv) filmekben a legkisebb epizódszerepekben is tömegével találjuk a legjobb színészeket, olyanokat, akikre mind külön-külön is igazak a fenti, filmsztárokat bemutató jelzők. Ezért szerették az emberek ezeket a régi (mozi és tv) filmeket, és ezért szeretik, illetve szeretnék ma is nézni őket. És mielőtt a média határozta volna meg különböző trükkjeivel, hogy ki a jó és kedvelt színész, a nézők – még – egészséges ösztöne, kritikája csalhatatlanul meg tudta ezt állapítani. Mintegy a 70-es évek közepéig ritkán fordult elő, hogy arra méltatlan művész került volna az érdeklődés középpontjába. Bessenyei Ferenc látva a mai helyzetet, gyakran mondogatta, „hogyha valakit ma eltalál a kamera, azt senki sem menti meg attól, hogy sztár legyen”.
Bessenyei Ferenc tehát nem szerette – nagyon – a filmezést. Mégis volt olyan filmszerep, amit élete végéig sajnált, hogy nem játszott el. Az Aranyemberben már a ruhapróbákon is túl voltak, amikor Váradi Hédi melletti szolidaritásból (mert nem Hédi kapta a női főszerepet) visszadta a neki szánt címszerepet. Majdnem ennyire sajnálta, hogy a Szindbád címszerepéről is lemaradt. Nagyon szerette (és nem csak ő, de a közönség is) a Láz című filmjét, még akkor is, ha a kritika fanyalgott rajta. Szívesen csinálta a
Nem mondta soha, de lelke mélyén nyilván nem örült neki (még akkor se, ha ez a sors nem csak őt érte el, de a többi nagy színész közül is sokat), hogy a 70-es évektől nemigen hívták filmezni. Az is bánthatta, hogy a magyar filmrendezők egy jelentékeny csoportja figyelemre sem méltatta: soha nem hívta őt például Makk Károly, Maár Gyula, Szabó István, Gaál István, Bacsó Péter, Mészáros Márta, Sára Sándor, később Fábri és Kovács András sem, a fiatalabb nemzedékről már nem is beszélve. Kezdetben talán még Jancsó Miklóssal is együtt tudott volna dolgozni. Attól kezdve, hogy a művészetben megszűnt a jó és a rossz közötti párharc bemutatása, hogy egyre inkább, mára pedig kizárólagosan olyan darabokat mutatnak be színházban, moziban egyaránt, ahol már nincs példakép, mindenki vacak, mindenkinek van rejtegetni valója, mindenki csakis valamilyen részigazság hordozója, a Bessenyei Ferenc által képviselt figuráknak nincsen helye. „A hetvenes, nyolcvanas években már egyre ritkábban áll kamera elé. 1987-től, 68 éves korától pedig már nem jelenik meg a filmvásznon. Hihetetlen pazarlás ez a tehetséggel. Filmes pályája belső aránytalanságai és aztán mellőzése nem egyedi jelenség a magyar film történetében. Sok színésszel osztozik hasonló sorsban. A film megszűnt az igazság kimondásának, a társadalmi konfliktusok kibeszélésének kitüntetett fontossággal bíró fóruma lenni. Bessenyei és a magyar film kapcsolata legfeljebb korrektnek nevezhető, szenvedélyesnek semmiképpen. Kirándult a filmbe, s a változó intenzitású viszony gyümölcse sok-sok tisztességes, néhány jó és néhány kimagasló alakítás. Filmes szerepei, önhibáján kívül nem épültek egymásra, nem épültek életművé” – összegzi Bessenyei Ferenc filmes karrierjét Gervai András film-történész, akinek írása zárja e bevezetőt: Írta: Gervai András Részlet a Bessenyei című 2001-ben megjelent könyvből
»Utolsó filmszerepe „A másik ember”-ben (1987) Váradi nagypapa, egy öreg, bölcs parasztember, akinek figuráját átélten, póztalanul alakítja. A hetvenes, nyolcvanas években már egyre ritkábban áll kamera elé. 1987-től, 68 éves korától pedig már nem jelenik meg a filmvásznon.
Bessenyei és a magyar film kapcsolata legfeljebb korrektnek nevezhető, szenvedélyesnek semmiképpen. „Kirándult” a filmbe, s a változó intenzitású viszony „gyümölcse” sok-sok tisztességes, néhány jó és néhány kimagasló alkotás. Filmes szerepei, önhibáján kívül nem épültek egymásra, nem épültek életművé.
Kiegészítve: 2015. augusztus 4. |