Bessenyei Ferenc tehát az Egerek és emberek november 8-i bemutatója után nem ment vissza Pécsre, hanem a Vaszy Viktor vezette szegedi színháznál maradt, ahol hét évvel ezelőtt pályája kórustagként és epizódszerepekkel elindult. Most viszont már főszerepeket kap, és egyre kevesebb zenés műben szerepel. A színházban már külön működik az opera- és a dráma-tagozat, ![]() Az átszerződés talán még sem ment olyan simán, mert az Egerek és emberek premierje után elég sok idő eltelt, mire újra szerepet kapott: 1947-ben semmi újat nem játszott, a következő színházi fellépése már az új évben, 1948-ban volt: a Lear királyban – amit Abonyi Géza a Nemzeti Színház örökös tagja rendezett, és amelyben a Nemzeti Színháznak egy másik örökös tagja, a 76 éves Bartos Gyula játszotta a címszerepet – Kent grófot alakította. Az előadásról több fotó is fennmaradt, kár hogy igen gyenge minőségűek.
„Bessenyei Ferenc 1947-ben huszonnyolc éves. A száműzetésbe induló Kent gróf negyvennyolc. Lear király tragédiáját versben írta meg Shakespeare, s a verssorok ritmikáját nem illik dramaturgiai vagy szereposztási meggondolásból
Következő szerepe – a két héttel később bemutatásra kerülő a Dumas regényből Barsi Ödön által színpadra írt és megrendezett A három testőr-ben – Buckingham herceg. Az előadást mind a kritika, mind a közönség kedvezően fogadta, és a rádió is közvetítette: a február 9-i
A zenés és a drámai tagozat szétválásával Bessenyei szerepeinek száma valamelyest lecsökkent, már nem két-három naponta, hanem csak két-három hetente van új bemutatója. Ugyanakkor az egyes darabokat többször is játsszák, többet próbálnak, állandóan vidékre járnak, úgy hogy munkája így is van bőven. Illés Jenő már többször idézett írásában így számol be e szegedi évekről: „Vagy a szülőföld vonzása szólította újra Szegedre, első színpadi sikerei színhelyére? Tény, hogy Pécsről rövid négy (megj.: valójában másfél) hónap után Szegeden találjuk, ahol ekkor Vaszy Viktor volt az igazgató, Hegedűs Tibor a főrendező, Abonyi Géza, Rajz János, Kenessey Ferenc, Pataky Jenő, Zentay Anna, Móri Lucy, Littasy György, Nádas Tibor, Versényi Ida neve díszelgett a plakátokon, s Bessenyei számára nemcsak a biztosított gázsit, hanem a művészi munka biztonságát is ígérte ez a szegedi pillanat. Illés Jenő szokásához híven megint költői szavakra ragadtatta magát. Sajnos az akkori kompániából már senki nem él, így nem ellenőrizhetőek többé állításai. Az biztos, hogy Feri nagy barátságokat kötött az ekkor Szegeden töltött két év alatt: Bódis Lajos orvos-professzorral például élete végéig tartotta a kapcsolatot. És bár később ritkán találkoztak, de azért nagy szeretettel emlegette Szatmári Istvánt is, aki nála egy évvel korábban került fel Pestre, és akihez így Pestre jövetelekor ő tudott segítségért fordulni.
Illés Jenő így folytatja beszámolóját: „Szegedre Lennie szerepe vitte át Bessenyei Ferencet. Ez idő tájt szinte mint a mágnes vonzotta Szeged a jobbnál jobb rendezőket. Ott volt már Hegedűs Tibor,
Illés Jenő adatai – mint oly sok helyen – ezúttal sem pontosak: a Cigánybáróban majd csak Pécsett fog játszani, A mi kis városunkban pedig már előbb, Miskolcon játszott. Déry Tibor művében sem lehet a tanácselnök, mert abban a korban, amelyben Déry darabja játszódik még ilyen nem létezett: törvényszéki bírót alakít (és talán sajtóhiba a Dolmányon vett Dohányon vett kapitány helyett).
De az Illés Jenő által felsorolt szerepekig előbb még hátra van több más alakítás. Márciusban a szabadságharc évfordulója alkalmából rendezett ünnepi előadáson két szerepet is játszik, majd következik egyik legnagyobb szegedi sikere: Bernard Shaw Tanner John házasságának sofőr szerepe. A kritika el van ragadtatva, ilyeneket írnak róla: „… a legnagyobb elismerés azonban Bessenyei Ferenc tökéletes, pontosan kidolgozott és teljesen életszerű soffőrfiguráját illeti” (Tiszatáj 1948.); „Bessenyi Ferenc magabiztos, pontosan eltalálta azt a hangot, amit Shaw Henrytől kíván” (Szegedi Népszava, 1948. április 13.); E kritikák hangneme híven tükrözi Illés Jenő 1980-ban, tehát még jóval az ú.n. rendszerváltás előtt írt megállapítását e korról: „Ez az időszak volt a magyar színház és a szegedi színház életében is a szocialista realista játékmód keresésének, kialakításának, kipróbálásának korszaka. Szinte stúdióvá alakult át az egész színház. A próbákat vége-hossza nincs elemzések előzték meg, s az előadások után pedig a színészek a közönséget is beavatták alkotó titkaikba, vitákat rendeztek a produkciókról.”
El lehet képzelni, mekkora „örömmel” vettek részt a színészek ezeken a „közönségtalálkozókon”. Lelkesedésük, színház-szeretetük és nem utolsósorban munkabírásuk azonban nem ismert határokat és így ezek a politikai indíttatású újságcikkek és rendezvények nem szegték kedvüket.
Pedig egymás után jönnek a „vonalas” darabok, a nyugatot és a múltat kizsákmányoló imperialista szörnyetegként és a szocialista tábort „paradicsomként” bemutató művek sora. Voltak köztük felejthetők – a Mélyek a gyökerek (írta: J. Gow és A. D’Usseáu), Az ész bajjal jár (írta: Gribojedov), a Tükör (írta: Déry Tibor), a Vitézek és hősök (írta: Gergely Sándor) –, de maradandó értékűek, illetve klasszikusok is – Gorkij: Kispolgárok, Mikszáth: Különös házasság, Móricz: Úri muri –, amelyeket azonban az akkori kritikusok szintén csak politikai mondanivalójuk szerint ítéltek meg.
Ezen művek sorát Déry Tibor Tükör című darabja, majd két klasszikus, Moliere Tartuffe-je és Gorkij Kispolgárok című színműve követte. Illés Jenő így számol be e darabok kritikai fogadtatásáról: „… ha emlékezetem nem csal, abban az időben a kritika úgy érezte, akkor teljesítheti
Szigethy Gábor már sokkal gúnyosabban fogalmaz régi író-kollégáiról (igaz, neki az 1980-ban írt Illés Jenővel szemben 2001-ben ezt már szabad): „Mindeközben a Kommunista Párt és Moszkvából szalajtott vezérkara élén Rákosi Mátyás készül, semmilyen eszköztől vissza nem riadva, magához ragadni a politikai hatalmat. Már erősen fújdogál a politikai diktatúra ideológiai előszele. Nagy Sándor – aki ekkor még nem Sztálin-díjas nagy magyar író, csak tehetségtelen kommunista tollforgató, a Kispolgárok bemutatója után így értékel a Délmagyarországban: ‘A szegedi színház megértette a szocialista realista Gorkijt és az együttes Horváth Jenő rendezésével kitűnő munkát végzett.’
A Tartuffe-beli alakításáról és az egész előadásról azonban valóban nem jelentek meg az említett elmarasztaló Délmagyarország-i cikken kívül más beszámolók, mindössze megemlítik a nevét a színházi hírekben; a sajtó mintha az egész előadást bojkottálta volna, alig tudósítanak róla, holott különben minden lap rendszeresen ír a színházi eseményekről.
Illés Jenő (ismét költői stílusban) így ír az előadásról: „A kollégák viszont úgy gondolnak vissza erre az alakításra, mint valami csodára. Szatmári István még a részleteket sem felejtette el, pedig néhány évtized távlatából nehéz egy-egy alakítás megítélése. Ő Nyíl szerepét játszotta, és arra emlékszik, hogy óriási közvetlen hatása volt nemcsak őrá, hanem a partnerekre. Nem szólót játszott, de kiragyogott az előadásból. Volt egy pillanata, amikor különös játékkal vétette észre magát. Részegen tántorogva betámolygott és szinte véletlenül észrevette Polja és Nyíl bontakozó szerelmét. Gyűrött, ormótlan kalapját valami utolérhetetlen ingó mozgással mélyen behúzta a fejébe, mintha el akarná tüntetni magát, mert nem meri, nem akarja látni őket. Szatmári, aki mint, már jeleztem, Bessenyei Ferencnél lakott, ma is megvallja, mennyit tanult tőle, pedig soha nem tanított senkit, de valahogy közelében Szatmári szerint már másként tudott létezni a partner. Ez idő tájt mindig csak színházról, örökké a szerepekről, a játékról beszélgettek. Még poharazva is csak a színház járt a fejükben. Kedves pillanat lehetett, amikor egy zenés darabban játszottak együtt és a zenekar egyik tagjával még előadás alatt átsétáltak a Hungáriába egy hörpintésre. Barátjuk, a zenész magában számolta az ütemet, hogy visszaérjenek arra a pillanatra, amikor Vaszy Viktor karnagy úr int és nekik kell meg szólalniuk.” Ezt a történetet – ami egy anekdota gyűjteménybe jól illik, egy hiteles életrajzba már kevésbé – mások is átvették Illéstől. Bessenyei Ferenc szegedi szerepeit átnézve azonban kiderül, hogy egyetlen olyan darabban sem játszott ebben az időben, amelyben Vaszy Viktor vezényelt volna. Sőt, énekes darabban is alig – mindössze kettőben: Goldoni/Révay/Polgár: A furfangos özvegy és Scserbasov Dohányon vett kapitány –, de ezekben Paulusz Elemér volt a karmester. Ez utóbbiban – amelyet 1949. június 30-án mutatott be a színház – játszotta Bessenyei Ferenc utolsó szegedi szerepét. Július 10-én ezzel vett búcsút a szegedi színháztól. Az 1948/49-es évadban Both Béla lesz a Szegedi Nemzeti Színház új igazgatója. Bessenyei Ferenc számára ez az évad november 10-én kezdődik, amikor is a színház egy estén két darabot mutat be: egy Shaw melodrámát: a Blanco Posnet színvallása-t és egy Moliere vígjátékot a Scapin csínyjei-t. Az előbbinek Bessenyei a címszereplője, az utóbbinak Rajz János, Feri pedig egy szolgát alakít. Érdekes, a fentebb említett darabokkal ellentétben erről az előadásról megint minden lap beszámol, és nem fukarkodnak a dicsérő szavakkal sem. A Délmagyarország kritikusa megjegyzi: „Érdekes összehasonlításra ad alkalmat a Blanco Posnet címszerepét játszó Bessenyei alakítása, aki a Moliere darabban egy mulatságos, gyáva szolgát, Sylvestret alakítja.”
A Tükör bemutatója – 1948. november 11. – után csaknem két hónapig kell várni Bessenyei Ferenc újabb premierjére: Szolovjev A csendháborító című vígjátékában Naszreddin Hodzsa-t alakítja nagy sikerrel. Az előadásról a pesti Színház és Mozi is beszámol, és egy két hónappal későbbi előadását a rádió élőben közvetíti. A Színház és Mozi V.L. aláírású cikkének pár sorát mint a kor hű látleletét érdemes idézni: „Szolovjev dramatizált regényének bemutatója újabb lépés a Szegedi Állami Nemzeti Színház haladó szellemű közönségnevelési törekvésében. A prózai tagozat műsora töretlen vonalú fejlődést mutat és a tavalyi kapkodó, minden határozott irányítást nélkülöző vezetéssel szemben ma már szép eredményeket mutat a közönség nevelése terén. A Csendháborító nagy siker volt Szegeden. A szórakoztató, de haladó szellemű játék erős visszhangra talált és minden előadáson a közönség lelkesedése bizonyíték arra, hogy a mai színház főfeladata az élő, égető problémák nyílt feltárása.” A Szegedi Hírlap tudósítója még ezen is túltesz: Következő premierjére 1949. február 10-én, éppen 30. születésnapján került sor: Gergely Sándor Vitézek és hősök című darabját, „az elmúlt rendszer polgársága részére ma is intő vádiratot” ekkor mutatta be „a budapesti és vidéki előadások után viszonylag későn” a szegedi színház. Feri az Őrnagy-hadbíró-t játssza, és a kritika különösen meg van elégedve alakításával. a Színház és Mozi ismét beszámol az előadásról, és róla ezt írja: „Bessenyei Ferenc őrnagy-hadbírója félelmetesen reális portréja a Horthy-fasizmus velejéig romlott kopóinak.” Dr. Lőkös Zoltán a Délmagyarországban egyenesen így lelkesedik: „Bessenyei Ferenc az őrnagy-hadbíró szerepét sokkal hitelesebben alakította, mint az előadás budapesti bemutatóján a fővárosi színészek.”
Bessenyei Ferenc utolsó előtti szegedi szerepe Szakhmáry Zoltán Móricz Úri murijában. Ez a darab egész pályáján elkísérte: szinte minden férfi szerepét megkapja: Pécsett egy év múlva Kudorát (ez ugyan nem szerepel a hivatalos szereplistáján, de Máthé Erzsi határozottan úgy emlékszik, hogy ezt a szerepet ő játszotta), a budapesti Nemzeti Színházban 1954-ben Zséllyei Balogh Ábelt, majd egy évvel később ugyanebben az előadásban megint a főszerepet, Szakhmáryt, a Vígszínházban 1982-ben Csörgheö Csulit. 1971-ben a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon szintén ő Szakhmáry. (A Tartuffe-fel is többször fog majd találkozni, de csak itt Szegeden játszotta a címszerepet.) Végére jutva a szegedi évek tárgyalásának, az a furcsa, hogy Bessenyei Ferenc soha nem említette az itt és ekkor játszott szerepeit – nem csak élete végén, de pályája csúcsán, az 50-es, 60-as években vele készített megemlékezésekben sem. Ez azért olyan meglepő, mert nemcsak színpadon játszott remek szerepeket, de magánéletében is meghatározó volt a Szegeden töltött két év, hiszen az itt megismert „pajtások” közül sokkal élete végéig jó barátságban maradt. A színházban nagy és fontos dolgok történtek vele: Kent, Tyetyerev, Tartuffe, Szakhmáry – mind olyan szerep, ami másnak hosszú évekre, ha nem egy egész életre elegendő lenne. Kiváló rendezők formálták, vezették pályáját: Horváth Jenő (Úri muri, Kispolgárok, Különös házasság), Hegedűs Tibor (Egerek és emberek, Tanner John házassága, Mélyek a gyökerek, Blanco Posnet színvallása), Abonyi Géza (Lear király) és nem utolsó sorban Both Béla (Az ész bajjal jár, Tükör, Tartuffe), aki később a Nemzetiben évekig az igazgatója lesz. Illés Jenő így fejezi be a szegedi évek bemutatását: „De Déry nemcsak a nyilvánosság előtt, hanem egy igazgatói irodában is megismételte mindazt, amit itt leírt. Major Tamás előtt, a Nemzeti Színházban. Major játszotta ugyanis a Déry-dráma főszerepét Budapesten, és Déry Szegedről megérkezve felhívta figyelmét Bessenyei Ferencre, erre a kivételes képességű nagy színészre. (Ezt Déry Tibor nem egyszer emlegette előttem.) Az is természetes, hogy Bartos Gyula, a Nemzeti Színház tagja szintén elhozta, játékának, alakításának hírét a Nemzeti Színházba, sőt, Szegeden megismerte őt Horvay István is, akinek a felesége akkor a szegedi társulatnál volt táncosnő. Mindez a sors furcsa játékának, szervezésének tekinthető, hogy ugyanezek a szereplők találkoznak később más körülmények között egy év késéssel a pesti Nemzeti Színházban.” Bessenyei Ferenc útja innen mégsem vezetett egyenesen a fővárosi Nemzeti Színházba. Hiába a sok főszerep, a most már országos ismertség és elismertség, az 1945-ös eltiltás még érezteti hatását: Szegedről (ellentétben például Szatmári Istvánnal, aki ekkor kerül a Nemzetibe) Pécsre és nem a fővárosba ír alá a következő évadra szerződést.
|