![]()
|
Bessenyei Ferenc művészi pályáján az előadóestek nagyon jelentős helyet foglaltak el. „Végül, de nem utolsó sorban, hangsúlyoznunk kell, hogy BESSENYEI FERENC életművének nagyon fontos részét képezte előadóművészi tevékenysége is. Csodálatosan mondott verset, s szerencsére rádió-, lemez-, és televíziós felvételek sokasága őrzi számunkra az Ő remekmívű előadásában a magyar líra legnagyobbjai: Vörösmarty Mihály, Petőfi Sándor, Arany János, Ady Endre, Móra Ferenc, Kosztolányi Dezső, József Attila, Juhász Gyula, Illyés Gyula... verseit” – áll anyaszínházának, a régi Nemzeti Színháznak (ma Magyar Színház) vele foglalkozó oldalán.
Az előadóesteken keresztül Bessenyei Ferenc akkor is eljutott az ország legeldugottabb részébe is a magyar irodalom legjobbjaival, amikor a film, a televízió és a rádió már nem teljesítette elsődleges feladatát, a nép, az emberek oktatását, művelődésének szolgálatát. Pályája e fontos részének bemutatása egy interjú részlettel kezdődik, mely a „Férjem, a Komédiás” című könyvben jelent meg először, s melyben Gyarmati István Bessenyei Ferenc leghűségesebb kísérője nyilatkozik közös útjaikról. Ezt követően a kezdetekről, majd utána a későbbi időkben és különböző városokban bemutatott előadóestek képeiből és sajtóvisszhangjaiból következnek összeállítások. |
- Interjú Gyarmati Istvánnal - A kezdetek - Vátozatok egy témára... - Sajtóbeszámolók Bessenyei Ferenc előadóestjeiről - Szentes - 1979. május 8. - folytatása következik |
A következő riport - részlet B. Élthes Eszter „Férjem, a Komédiás” című könyvéből - Gyarmati Istvánnal, a magyar színészek és előadóművészek legelhivatottabb zongora-kísérőjével készült: Gyarmati István 40 éve kíséri zongorán a hazai kulturális élet szólistáit, eleinte énekeseket, minden műfajból, majd színészeket. Elmondása szerint, kevés olyan színész van ma Magyarországon, akit vagy előadói estjén, vagy a rádióban, vagy a tv-ben, vagy filmen ne kísért volna. Írt önálló színpadi zenét is, valamint gyakran volt egész estés színpadi előadások szereplője. Bessenyei Ferenccel 1975-től dolgozott együtt, ahogy ők mondják, lett különböző alkalmakkor kamarapartnere hegedű-cselló kettősükben.
És még valami: manapság nagyon sok olyan ember szaval például a magyar identitásról, akik annak idején abszolút lojálisak voltak a rendszerrel. Ő azonban már akkor is beszélt ezekről a dolgokról, amikor még veszélyesek voltak. Ebből a szempontból messze előrelátó, előremutató volt. Azt is mindig, már akkor is hangoztatta, hogy nem lehet állandóan a közönség igénye alá menni.
– Akármikor találkozunk olyanokkal, akik részt vettek ebben a fajta „haknizásban”, úgy omlanak egymás nyakába, mint a gyerekkori barátok, és azonnal mesélésbe fognak, mint egy érettségi találkozón. Nagy Feró, Benkő, Harangozó, Juszt stb. stb., mind kitörő örömmel köszöntik őt.
|
Bessenyei Ferenc a Korona cukrászdában, a Mikes Lilla által alapított műsorsorozatban, neves színészek előadói estéinek keretében kezdte előadói pályafutását. A lenti plakát az első időszak műsorát hirdeti. A képen a plakát eleje és hátulja egymás mellett látható. A jobb oldali fotón a műsor kinagyítva, lent pedig a szórólap hátulján szereplő újságcikk szövege olvasható.
Magyar Hírlap, 1974. nov. 18. Miről beszél? Egy élete derekán álló alkotó ember tapasztalatairól. A színész dolgáról a világban, a művészet közösségi szerepéről, s hogy volna még mit tenni a jó színházi alkotó közösségekért. Arról beszél, hogy a művész mindig bizonyít. A közelállónak, s aztán a közelállók szélesebb körének is. A szerelem és a tisztesség kettős kötéséről beszél, s megtalálja a vallomásra rímelő költőt is Adyban: „De voltam bárkinél tisztább és fehérebb / Voltam engedelmes gyermeke a vérnek / Becsületes hímként csaptam nő-zavarnak / S becsületes voltam embernek, magyarnak” .... Az ő korára, mondja, az építész már megtervezte a házát, a mérnök megépítette a hidat. De mit tud felmutatni egy színész? Egy komédiás? ... Aztán váratlanul ő maga is rálel a megfogalmazható tételre: „Ha egy színész egy néptanító szintjére fel tudja küzdeni magát, akkor nem élt hiába...” Lukácsy András |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
Bessenyei Ferenc előadóestjeivel az egész országot bejárta. Mint Gyarmati István fentebb elmondta, volt olyan nap, amikor két-három helyen tartottak előadást, mindig ugyanakkora felkészüléssel és kötelességtudattal. Most három olyan cikk következik, melyek vidéki városokban jelentek meg. Az első csak egy részlet az előadói pályafutásának rögtön az elején – 1974 novemberében – és számára már nagyonis ismerős helyen – Dunaújvárosban bemutatott előadói estje után készült interjúból. A második az 1975 áprilisában Szombathelyen, a harmadik az 1977 márciusában Szekszárdon tett látogatása után íródott cikk teljes szövege. A szombathelyi cikk azért érdemel különös figyelmet, mert keresztmetszetet ad az egész akkori kulturális helyzetről, melyet ma már elképzelni sem tudunk. (Péntek este Feri a tv-ben, szombaton náluk személyesen, vasárnap ismét egy tévéjátékban.)
![]()
SZÍNÉSZ ÉS SZOLGÁLAT (Bessenyei Ferenc előadói estje Dunaújvárosban) Káposztás János cikke a Dunaújvárosi Hírlapban, 1974. november 22-én Részlet Termetének magassága legfeljebb száznyolcvan centiméter. – Az előadást követően, találkozásunk során ez lep meg leginkább. Amíg a színpadon állt, addig a szavaiban félrevert harangok zúgtak, tengerek harsogtak: hatalmas volt, akár egy pantheon, erős, akár az évszázados tölgyek és intenzív, akár a hirtelen támadt szélvihar.
Bessenyei Ferenc Bessenyeit alakított a Művészpresszóban (Bessenyei Ferenc előadói estje Szombathelyen) Szakály Éva cikke a Vas Népében, 1975. április 29-én ![]()
Hogy, nagy művész, azt nemcsak az "érdemes" cím és a Kossuth-díj jelzi, hanem a közönség megbecsülése és szeretete is. Hogy lelkiismeretes művész-ember, azt kollegái tanúsítják, s az a tény, hogy a kényszerből elhalasztott, kétszer meghirdetett előadóestjét egy fárasztó színházi évad végén mégiscsak megtartotta Vas megyében, szombaton délután Celldömölkön, este pedig Szombathelyen, a Művelődési és Sportház Művész presszójában. Régen éreztük ilyen kicsinek a helyiséget, ahonnét pedig még az asztalokat is kirámolták, s még így sem jutott mindenki jegyhez. És régen éreztük ilyen tágasnak, nagynak azt a kis pódiumot, amelyre maszk nélkül, szerepei robusztusságától megszabadulva lépett elénk Bessenyei Ferenc, s feltárta nemcsak a hivatás, a pálya szépségeit és buktatóit, hanem jelenlegi önmagát is.
|
BESSENYEI FERENC ESTJE (Bessenyei Ferenc előadói estje Szekszárdon) Cs. L. cikke a Tolna m. Népújságban, 1977. március 29-én
|
![]() Műsora gerince ugyan azonos a régivel, de számos újdonságot is tartalmaz, például Nagy László, Juhász Ferenc verset. (Ez utóbbinak a tanuló-kazettája is megvan: amíg csak a szalag tart, mondja, ismétli megállás nélkül a Jaj rózsa, vízililiom, nárcisz és szarkaláb kezdetű verset.)
Erről az estről következik most két újságcikk, két fotó (melyeken a rádió felvételt az árulja el, hogy az egyébként papír nélkül előadó színész, most papírral a kezében látszik) és néhány hangrészlet.
BESSENYEI BESZÉL (Bessenyei Ferenc előadói estje Szentesen) Vass Márta cikke a Békés Megyei Népújságban
Egy óra a hang birodalmában. Olyan hatvan perc, amelyben egész zenekar szólalt meg, hol az egyes hangszerek, hol pedig a teljes együttes által. Ez az első benyomás nem múlik el az utolsó hang elhaltával sem, annyira erős, lenyűgöző, mint maga a művész egyénisége. Míg folyik a közvetítés a szentesi színházteremből – melybe a közönség azért gyűlt össze, hogy Bessenyei Ferenc Életem: a színház című előadói estjét meghallgassa – akaratlanul is arra kell gondolni, mi teszi igazán művésszé a színészt? Különleges tehetsége, át- és beleélőképessége, a közvetítő alkat, a finom érzékenység, ösztönösség és tudatosság, értelem és intelligencia? Mindez együtt és még mennyi minden más, ami egy-egy nagy egyéniség sajátos arculatát formázza meg, Ezek egyike az orgánum, a hang, sajátosságai közül is a legsajátságosabb, az egyedül csak rá jellemző. Nagy színészek – felejthetetlen hangok is egyben, bár az orgánum művészetüknek csak egyik része. Eszköze. De nem akármilyen, hanem pótolhatatlan különlegesség a mindenkori cél szolgálatában. Örömet adó és fájdalmat keltő, vihart kavaró és enyhet nyújtó, értelmet sugárzó és sötétséget oszlató, simogató és korbácsoló. Ilyen a Bessenyeié is.
Talán furcsa és egyoldalú ez a kiemelés, de a rádióban közvetített előadói estről lévén szó – indokolt. Kétszeresen is. Egyetlen személy műsora alkalmával a színpad is pódium, ahol a magányos művész fegyverzetének fő kelléke: a hang, De méginkább az, ha a látványtól elszakított hallgatóhoz is szól, mint ebben az esetben, amikor nekünk a készülékek mellett ülőknek Bessenyei „csak” beszélt. Aztán vége lett a műsornak. De az élménynek nem, az tovább él, munkál: az érzelmi hatást a gondolkodás követi. És ha a gondolkodást is követi valami, valami, amiről úgy érezzük, hiányzott addig az életünkből: akkor Bessenyei sem szólt hiába.
BESSENYEIT HALLGATVA (Bessenyei Ferenc előadói estje Szentesen - 1979.) Hary Márta cikke a Népszavában
Bessenyei Ferenc vasárnap esti előadóestjének legizgalmasabb tanulsága alighanem az, hogy Bessenyeinek van saját mondanivalója. Tudtuk ezt már eddig is, a személyes beszélgetések, nyilatkozatok, előadások udvarias feszességét mindig is áttörte az ő lendülete. Gondolatai tisztán és nyomdakészre fogalmazva ömlenek, akár baráti csevegésről, akár rádióadásról van szó. Mindig önmagát adja – s ez a közönségének szellemi gazdagodást jelent. Mit mondhat számunkra korunk egyik nagy színésze? – tehetik fel a kérdést a mindig aggodalmaskodók – hiszen jobbára írók által, szerzők által megformált anyagot közvetít – ez a dolga.
|
![]() |
BESSENYEIT HALLGATVA (Bessenyei Ferenc előadóestje Szentesen) Részletek az előadóestből
1. Az előadóművész, a színész feladata: wma fájltípus, 3:41 p |
![]() |