![]()
|
Bevezetés: Bessenyei Ferenc sokat beszélt és sokat is írt hivatásáról, a színházról, szerepeiről. Érdemes megfigyelni, miről beszélnek a művészek, ha nyilatkozatra kérik fel őket: legtöbbjük saját magáról, saját munkájáról, életéről, sikereiről vagy nehézségeiről. Bessenyei Ferenc azonban azon kevesek – nagyon kevesek – közé tartozott, akik szinte csak „közös dolgainkról” voltak hajlandóak beszélni. Ahogy ő fogalmazott: „A fontos csak az, hogy az ember az egész életével, életének minden percével egy monológot fogalmazzon, amelynek a lényege sohasem változhat.” Számára a színház „ügy” volt, az egyetlen dolog, amiért érdemes volt élnie. Ezért bármiről is kérdezték, ha olykor megpróbált is válaszolni a feltett konkrét kérdésre, előbb-utóbb visszakanyarodott az őt egyedül érdeklő témához: a színház társadalomnevelő feladatához.
Egyik színész-kollágájának nemrég az interneten is megjelent egy interjúja, amelyben Bessenyei Ferencről imígyen nyilatkozott: „Unos-untalan ismételgette azokat a gondolatokat, amelyek nem is voltak az övéi.”
|
A színház: ennek a népnek a szolgálata Pálfy G. István beszélgetése Bessenyei Ferenccel 1981 februárjában
– Fiatalon kerültél a szegedi Városi Színházhoz. Nyilván azért éppen ide, mert a szomszédvár: Hódmezővásárhely szülötte vagy. Ez önmagában természetes, de természetes volt-e az a családban, hogy színésznek állj. Volt-e valami élmény vagy belső, családi erő, amely téged a színház felé mozdított?
– Tóth Lajos ezek szerint a kodályi eszményről is tudhatott már.
– Iróknál gyakran látni, hogy milyen sokáig tudnak gazdálkodni a gyermek- és az ifjúkor élményeiből. Színésznél is lehetséges ilyesmi? Lehet, hogy ezek a szegedi évek voltak a Te egyetemeid? A LEGNEHEZEBB HELYZETBEN TÖRTÉNTEK A LEGNAGYSZERŰBB DOLGOK Az én nemzedékem nagy hittel indult ezen a pályán, s azzal a reménnyel, hogy mi fogjuk pótolni azt a késedelmet, amennyivel a magyar színház elkésett az európai időszámítástól. Nem volt ez oktalan remény. Itt volt ez a harminc-valahány év, amelynek az első részében óriási dolgok történtek a színházi világban. Bármilyen furcsán hangzik: a legnehezebb helyzetben történtek a legnagyszerűbb dolgok. Egy-egy bemutató erkölcsi, szellemi, nemzeti erőpróbát jelentett. Különösen a magyar írók bemutatása Dobozytól kezdve, Darvason át Illyésig és Németh Lászlóig. Olykor szinte reszketett a levegő. Mert együtt lendültünk föl az íróval, együtt gondolkodtunk, s tudtuk, hogy akkor tisztán gondolkodni annyit is jelent, mint mást gondolni. Ezek az írók pedig mertek mást gondolni, mint a hivatal, bármilyen veszélyes is legyen az. És ez a bátorság átsugárzott a világirodalmi előadásokra is. A III. Richárd bemutatója olyan volt, hogy lábujjhegyen jártunk a színházban. Az idegeinkben és a valóságban ott élt egy valódi Richárd, aki akármelyik pillanatban azt tesz velünk, amit akar. Az ember tragédiája olyan hatalmas tett volt, hogy felelősségre is vontak érte bennünket. Rákosi azt mondta, hogy a nézők tapsolnak a demokrácia ellen. Hiába volt az érv, hogy nem ellene, hanem épp ellenkezőleg, hálából tapsolnak, a bemutatót köszönik, az volt a válasz, hogy jelentések jöttek a gyárakból: leesett a termelés Madách pesszimizmusa miatt. Ilyen légkörben mást gondolni merészség, sőt hősi tett volt. Az ember az egzisztenciájával, az életével játszott. De épp ez volt a szép.
– Mint egy fiatalabb korosztály tagja, mindig gyanakszom, hogy nem a messzeség szépíti-e meg ennyire az emlékeket. Az ifjúság visszfénye. Láttad, vagy egyáltalán láthattad-e azt, hogy mi minden történik a színház falain kívül az ötvenes években?
– Ennek ellenére – gondolom, Te is így látod – ez a Te legfényesebb korszakod, hiszen ekkor játszottad végig a magyar és a világirodalom szinte legnagyobb hőseit a Nemzeti Színházban.
– Sokszor talán jobban, mint a színház. Mert azért azt ne feledjük, hogy éppen az említett kortársi írók darabjait olykor ellenállás fogadta elismert színészek részéről is. Ha másért nem, „mondhatatlan” szövegeik miatt. Bár nyilván ez a látszólagos kifogás egészen más indulatokat takart.
– Tehát nem tagadod meg végül is azt, amit az ötvenes években alkottál, csak azért, mert ezek az évek olyanok voltak, amilyenek? – Ez most, úgy érzem, azoknak a hősöknek a hangja is, akiket akkortájt játszottál. Azonban ahogy telt-múlt az idő, egyre kevesebb szerep jutott ezeknek a hősöknek a színpadon, s mintha Te magad is kevesebbszer volnál látható... JÁGÓK A NÉZŐTÉREN – Bármilyen fájdalmas számomra, ez így van. Tudom, hogy óriásit fejlődött a gazdaság, összehasonlíthatatlanul jobban élünk, mint akkor, de az eszményképeinket elveszítettük valahogy. A deheroizálásnak áldozatul estek a legnemesebb erkölcsi és életpéldákat adó emlékképeink. Szörnyűséges hibákat követtünk el. A szellemi élet föltette magában, hogy most megnézi a dolgok másik oldalát is, és ezen a címen elkezdtünk vacakul vájkálódni a hősök magánéletében, mellékes cselekedeteiben, és már nem láttuk a fő cselekedeteiknek a lényegét. Leromboltunk egy csomó eszményképet, és ma már ott tartunk, hogy sokan rettenetesen dühösek azokra, akik magasabb rendű életre akarják kényszeríteni őket. Az Othellót például eljátszottuk a régi Nemzetiben a fölszabadulás után, óriási sikerrel. Az az épület ebből a színdarabból olyan előadást nem látott, mint amilyen a miénk volt Szörényivel és Majorral. Nádasdy Kálmán rendezte, akinél nagyobb szellem nem élt abban a korszakban a színházi világban. Tökéletes volt. Vele dolgozni: ennél többet, nem hiszem, hogy élet adhat. A háború után történt, amikor az emberek lelkében a sérelmek alatt ott volt az öröm is, hogy végre békében egymásra találhatnak, akik szeretik egymást; most már szeressünk, éljünk! És aki ezt el akarja rontani, annak pusztulnia kell. Tehát Jágót gyűlölték s imádták Othellót és Desdemonát. Múlt az idő: húsz év után eljátszottuk a Madách Színházban. Nagyon rangos szereposztásban, sokak szerint jól, csak közben kiderült, hogy Jágók ülnek a nézőtéren.
– Biztos vagy ebben? Nem az előadásnak a sugallata az a Jan Kott-i gondolat, hogy a világ olyan, amilyennek Jágó látja, de Jágó gazember?
– Az azért elgondolkodtató: vajon ki lehet-e mondani népi-nemzeti méretekben, hogy egyszerűen megromlottunk.
– Ha így van, akkor is a mi részvételünkkel ment ez végbe!
– Az is lehet azért, hogy nem a művet tartja mindenki unalmasnak, aki ilyesmit megfogalmaz, hanem csupán az előadást. NINCS, AKI VISSZAKÉRDEZ
– Kétségtelen, hogy ma más „eszmények” jegyében szerveződnek a színházak, mint akár tizenöt vagy húsz évvel ezelőtt; és a közönség hangosabbik része is ezeket az új fogantatású előadásokat tapsolja. Ez valóban összefüggésben lehet bizonyos eszmények lerombolásával és a hőstelenítéssel. Az azonban már kevésbé, hogy az új színházi vezetők egyike-másika egyszerűen korszerűtlennek tartja szakmai szempontból néhány színészünket épp azok közül, akik az utóbbi évtizedekben valósággal a vállukon vitték – ínséges szellemi időkben is – a nemzeti színjátszást. Tehát nem a gondolkodásukat feltétlenül, hanem a művészetüket, az eszközeiket, a hangjukat tekintik idejét múltnak.
– De kinek nem kell? Csak néhány embernek, vagy a közönségnek sem?
– Gondolod, ha itt népszavazást rendeznének, hogy kell-e a Te hangod, a Te művészeted, nemleges volna a válasz?
– Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a színházi vezetővé tett fiatalemberek – akik többnyire már nem is annyira fiatalok – sok tekintetben különb képességű és felkészültségű szakemberek, mint voltak sokan az elődeik közül.
– Csakugyan volt már olyan pillanatod, amikor elhitted, hogy művészileg korszerűtlen vagy?
– Ez még nem bizonyíték a Te korszerűtlenségedre! Inkább csak arra, hogy nem egy nyelven beszéltek. Hol van az a pont, ahol az utak ennyire szétváltak? ARCPIRÍTÓ EPIGONIZMUS Nyilván, ha itt most egy mérnök ülne veled szemben, másként fogalmazna. Esetleg a tervezés csodájáról beszélne. Ha egy matematikus ülne itt, azt mondhatná megoldásnak, hogy az embereket át kell nevelni matematikusnak, mert ezé a jövő és nem az erkölcsi nyavalygásé. De hát könyörgöm, egy színész mit mondjon arról, ami az életének az értelme? Ha erkölcs nincs, ha szépség nincs, ha nincs összetartó szellemi erő, kinek lesz fontos a tervezés, kinek lesz szép a csillagok járása, s kinek az érdekében számol a matematikus? A színház abban segít dönteni, amiben a matematika nem tud. Hogy szabad-e ember alatti módon élni vagy nem szabad. A színháznak a közös gondolkodás boldogságát kellene megteremtenie az országban, mert ez a közösség művészete. És elvileg meg is tudná teremteni, ha jól működne. A történelem mára levette azokat a szörnyűséges sebeket a lelkünkről, az agyunkról és szívünkről, amelyekkel a II. világháború után kimásztunk a pincékből, az odúkból és a táborokból. Szép lassan levette ezeket a sebeket, és egymás felé próbálja fordítani a tekintetünket. Lehetnek ugyan, akik tovább akarják vinni a gyűlöletet, az egész nép ellen fogalmazott vádakat, mégis ez van a történés mélyén: az egymás felé forduló tekintet. Soha tehát ilyen jó alap, hogy a színház valóban a közösség, s ne az elszigetelődés művészete legyen. Közösségi színház nélkül nem tudok elképzelni egészséges társadalmat. Garcia Lorca is azt mondta, hogy az a nép, amelyik elfordul a színházától, vagy nem fordul a színháza felé: halott. Vagy haldoklik, vagy már meg is halt.
– De hát a pénztárak ablakában szinte folyton ott függ a „Minden jegy elkelt” tábla!
– Pedig vannak számonkérő szellemeink, túl azokon is, akiket az imént említettél. Vannak drámai életművek, amelyek meghatározhatnák a magyar színház érdeklődési körét. Miként lehet, hogy mégsem építenek rájuk úgy, mint ahogy az egy nemzeti drámairodalom és egy nemzeti színjátszás jó kapcsolata esetén természetes volna?
– A kísérlet azonban olykor fontos eredményeket is hozhat. Legfeljebb az érthetetlen, hogy azok a fogalmak, amelyeket Te használsz: nép, szolgálat, küldetés, erkölcsi vállalás, miért nem férnek össze a „modern” szellemmel? Csakugyan elavultak volna? A MI VÁLLUNKRA NEM AKAR ÁLLNI SENKI
– Valóban elszomorító élményem volt, amikor legutóbb bementem Hozzátok a Nemzeti Színház öltözőjébe, s ott kitűnő, díjakkal koszorúzott művészeket arról hallottam beszélgetni: kinek hány éve van még hátra a nyugdíjig. Művész embernél ennél megdöbbentőbb dolgot nemigen tudok elképzelni. Mi ennek a búcsúzó, menekülő hangulatnak a magyarázata?
– Mégis, a keserűség ellenére, ha vállalkozol egy ilyen beszélgetésre, mint most a miénk, akkor hiszel a változás lehetőségében és a kimondott szó erejében.
– A mostani világfelfogásod kialakulásának kezdetét a velük való találkozástól számítod? KÉTSÉGBEESÉSIG HAJSZOLT HIVATÁSTUDAT
– Ha csak ennek a beszélgetésnek az alapján kellene összeállítanunk Bessenyei Ferenc legfontosabb tulajdonságainak a listáját, ilyesmi juthatna eszünkbe: népszolgálat, küldetéstudat, magyarságtudat és egyetemességre való törekvés vagy emberszeretet és történeti látás. Mi az, amit Te magad a leglényegesebbnek tudsz? Ami nélkül nem volnál az, aki ma vagy, ha elvennék Tőled? Akik ismertek, úgy emlékezzenek rám, amilyen voltam!
|
Boldogságos szép emlékek Budapesti beszélgetés Bessenyei Ferenccel 1981 őszén Megjelent a Csongrád Megyei Hírlap 1981. november 22-i számában
Az egy furcsa dolog – sokszor beszéltünk már erről –, hogy egy Isten háta mögötti helyről valaki elindul és végigcsinál egy életet. Ez a Vásárhely annyiban igazán jó, segít és táplál, hogy valami elpusztíthatatlan jó kedélyt örököltem és engedtem magamhoz. Az a környezet, amelyben éltem, nagyszerű emberekből állt, tiszta emberekből, és ez adta tulajdonképpen az erőt ahhoz, hogy az életet, ezt a nagyon befolyásolt színészi életet valahogyan olyan mederbe tereljem, amely képes
Vásárhely – boldogságos szép emlékek. Gyerekkor, pajtások, egészséges élet, tele mindenféle szép akarásokkal, vágyakkal, reményekkel, amelyek nagy részét segített az élet nekem be is váltani. Én szerencsés vagyok, mert az életemet olyan emberek között tölthettem el, akik tovább táplálták bennem azt az érzékenységet, amit szülővárosomból, ebből a Vásárhelyből, ebből az Isten háta megetti életből végül is elhoztam magammal. Valahányszor arra gondolok, hogy Vásárhely, mindig az a kis talpalatnyi föld jut az eszembe, ahonnan az ember elindult megváltani a világot. Ami természetesen nem hagyja magát megváltani, de megváltunk belőle annyit, amennyit lehet. Ha egy tiszta mondatot meg tudok fogalmazni egész életem munkájával, akkor már körülbelül nem éltem hiába. Ha egy néptanító erkölcsi szintjére felküzdi az ember magát, akkor mondhatja, hogy értékes az élete – jó mulatság, férfimunka volt. Semmiféle panaszra nincs okom, nyugodt vagyok. Kevés színész mondhat magának ilyen életet, mint ami nekem adatott. Soha nem kellett még csak a homlokomat se ráncolni ahhoz, hogy valami sikerüljön. A feladatok megtaláltak. Az egész életemet szinte remekművek társaságában töltöttem el, a korszak legnagyobb szellemei társaságában éltem: írók, rendezők, színház-csinálók, költők között. A Gellértek, a Majorok, Nádasdy, Várkonyi, Horvai…
Énekes akartam lenni mindig. Abban az időben borzasztó szegények voltunk, s az énektanulás olyan dolog, érzékenyen kell vele bánni, lehetőleg egy dolgot egy helyről kell tanulni, s hát akkor a színház folyton ment. Pénzünk sem volt. A városi énekkar vezetője, Tóth Lajos szándékai indítottak el engem. Jó hanganyagom volt, borzasztó sajnálom is, hogy ez kiesett az életemből. Ő indított el, ajánlólevelet adott föl a színházhoz, hetekig kerülgettem, mire be mertem menni. A régi fa színházban Kardoss Géza társulatában Horváth Jenő és Zách János volt a rendező, és Zách intenciójára felvettek, onnan jártam az Akadémiára vizsgázni. Közben állandóan dolgoztam. Mindent csináltam, akkor különben is mindenkinek mindent csinálni kellett. Kórusokat együtt
Elkerültem Miskolcra, más vidéki városba, az időpontokat már nem tudom. Pár évig voltam Szegeden, Pécsen, később is visszakerültem Szegedre. Vaszy volt az igazgató, csodálatosan szervezett hatalmas színházi organizmus volt, több műfajú nagyszerű korszaka a szegedi színházi életnek. Valamikor 49-ben vagy 50-ben szerződtem Pestre, a Nemzeti Színházba. Onnan aztán már világos minden, jöttek a szerepek. Bánk, Ljubov Jarovaja, Othello, Ványa bácsi. Onnan már szinte egy vonal, egy szűnni nem akaró folyamat, amelyben a velem szemben támasztott igénynek kellett megfelelni. Nagyon jó volt, szép sikerek, az éjjel-nappali munkában egymás megbecsülése, magas színvonal. Nem lehetett ellustulni.
Az első szerep? Vásárhely. Érdekes volt. Osváth Bélus volt a színház igazgatója, akkor jártak le játszani Gobbi Hilda, Somlay. Somlayval játszottam először a Naplementében, most majd nemsokára a Várban fogom játszani a főszerepét ennek a darabnak. Ott a Somlay kapta, én egyik barátja voltam. Volt közönség. Tudja, furcsa dolog, hogy a hódmezővásárhelyi színháznak mindig volt közönsége. Borzasztó éhes, igényes emberek, nem véletlen az, hogy Vásárhelynek ilyen erős művészi hagyományai vannak. Nemcsak a festészet, hanem a színház iránt is fogékonyak voltak, mert az a Hódmezővásárhely a kulturálódásnak a fő útvonaláról egy kicsikét távol esett, tehát mindent saját magának kellett megteremtenie. Volt ott egy katolikus ifjúsági liga, önképzőkör, akkor még
papok vezették, Várhelyi nevű pap, aki nagyszerű ember volt, világibb és demokratikusabb szellemű embert keveset ismertem. Előadásokat tartottak, játszottuk A vén gazembert, aki én voltam, mert nekem volt a legmélyebb hangom, szóval ilyen gyerekmodorban csináltuk az előadást. Szép előiskola. Azért lehetett ilyen ez a kör, mert óriási igény volt a kultúrára. A nézőtér mindig zsúfolt volt, állva néztük az előadásokat, mindenkit láttunk, aki később már partnerek lehettek. Emlékszem Fónay Mártára, aranyos, drága, kicsi molett emberke, hallatlanul bájos, kedves. Madarász Laci, Rajz Jancsika – nagyszerűbbnél nagyszerűbb emberek, akik olyan tisztán és szeretettel csinálták a színházat. Mert mondom, volt közönség, szívesen jöttek, boldogságos volt az ott-tartózkodásunk is. Szerették a színházat.
Sráckoromban egy zenekarnak is tagja voltam. Cserkészzenekarból lett leventezenekar, Szabó bácsi a karmestere. Mindenki tanult valamilyen hangszeren. Az összes fúvós hangszeren játszottam akkor. Az egyik előadásnak – már nem tudom, mi volt a címe – a tengerész-zenekarát csináltuk mi, méghozzá úgy, hogy a színház előtt kint játszottuk a
No de ez nem olyan borzasztó nagy veszély, mert a színház borzalmasan benne él a világban, ez a rengeteg sok hatás, amit a világ a nyakunkba zúdít, attól a színház sem mentes. Nem is mentesülhet. A mi – szellemi vezetők – dolgunk, hogy úgy irányítsuk, hogy olyan hatások érvényesüljenek, amelyek építenek és nem rombolnak. Hogy ne kerüljön a perifériára a színház, mert az megalázó arra is, aki nézi, meg arra is, aki csinálja. Már Egressy az 1800-as években felsikoltott, amikor látta, hogy rossz
Vásárhelyen az emberek saját önfeláldozásukkal létrehozták ezt a kultúrát, ezért csinálták. Megtanultam tőlük, példaképek voltak, sokszor a siker reménye nélkül dolgoztak, csak azért, hogy legyen. Dr. Péczeli Attila ott ugyanazt csinálta, mint Kodály és Bartók. Senki sem tud már róla, pedig egész életén keresztül csinálta, csinálta, csinálta… Az az énekkar, amelynek tagja voltam, mind ilyen emberekből állt. Szépségesen szép dolgokat műveltünk. Én másképp képzelem el, nem ilyen technicista módon, ahogy ma a fogyasztói társadalom diktálja. A technikai civilizáció eluralkodott rajtunk. Mindenre rövid az idő, nehéz minőséget elérni. A színész szanaszéjjel van tépve, próbál, televízióba, rádióba rohan, indul a kocsi vidékre. Nagyon szívesen megyek vissza mindig Vásárhelyre. Azok a helyek, amik valamikor az emberek örömét adták, már eltűntek. Minden áttranszponálódott valami mássá, de az emberek magatartásában, dolgában még mindig meg lehet találni a helytállásnak azt a makacs, kérlelhetetlen szenvedélyét, ami nélkül nem lehet élni. Az első három képen Bessenyei Ferenc családtagjai körében egy hódmezővásárhelyi látogatása során, a negyediken a Bánk bán azon jelenete látható, amelyen Petur bán leteszi kardját a bán előtt. Bánk bán: Bessenyei Ferenc, Petur bán: Somlay Artur. (Nemzeti Színház, bemutató: 1951. május 30.)
|
Budapest és Hegyeshalom között is élnek emberek Vendégünk: BESSENYEI FERENC Megjelent az Új Tükör hetilap 1976. június 15-i számában Bessenyei Ferenc a Madách Színház kétszeres Kossuth-díjas, kiváló művésze. Önálló előadóestjével évek óta járja az országot. Megkértük, mondja el gondolatait a színház mai feladatáról, gondjairól az Új Tükör olvasóinak.
A színház olyan akár a női természet. Minden feléje áradó impulzust, minden rá gyakorolt legkisebb hatást rögtön észrevesz, és szépségessé, jóságossá, nagyszerű harmóniává alakít át. De szüksége van valakire, aki irányítja, aki észreveszi, figyel rá. Így van ez pontosan az színházzal is, annak is szüksége van közönségre, mely visszakérdez. És ilyenkor a rendező, a színész, az egész társulat csodákra képes. A csodákhoz azonban kell, hogy a színház minden percében és mindenütt jelen legyen. Budapest és Záhony, Hegyeshalom és Budapest között, mindenütt. Az igazi művésznek az a vágya, célja, hogy minden közegben otthon legyen, minden emberrel megértesse magát. Mert a művészet csak hatásában mérhető. Csak a néző az, aki a színészből művészt csinál. A közönség igazolja, hitelesíti a létezésünket.
A művész célja a színház küldetése: szeretni és szolgálni ezt a nemzetet. Ha nem ez a célja, akkor nem művész a művész, és nem színház a színház. A mi színházunk nem lehet hűtlen a hagyományaihoz. Hiszen a magyar nép nemzetté válásával egyidőben, legkorábbi harcaiban fogalmazódott meg, szerveződött és vált valósággá. Akkor, amikor nem kisebb dolog volt a tét, mint az anyanyelv. Egy olyan országban, ahol még gondolkodni is csak az elnyomók fejével, nyelvén volt szabad. Ahol ebben a szörnyűséges elnyomásban, a terrornak ebben a klasszikus formájában mégis születtek olyan művek, mint a Sztregovaalsón Az ember tragédiája. Amihez fogható kevés van a világ irodalmában. (És nem tudom, hogy kaphat érettségi bizonyítványt, aki ezt nem ismeri.) Aztán mind mind a többiek, akik az elmaradott társadalomban mégis alkotni voltak képesek: Csokonai, Berzsenyi, Vörösmarty, Katona, Petőfi. Az életük, a művészetük részeseivé válni, ahhoz joga van már mindenkinek. El kell vinni őket a színháznak mindenhová: falvakba, kultúrházakba, jó vagy kevésbé jó körülmények közé.
Mi itt egy országot építünk
részben saját eszközeinkkel, módszereinkkel. Öt éves terveket csinálunk, utakat építünk, gyárakat korszerűsítünk, ipart, mezőgazdaságot fejlesztünk. Közben saját problémáink vannak. Saját gondolataink, saját emberi életeink, saját világunk. Kell, hogy legyen saját magyar színházunk is. A mi problémáinkról, a mi életünkről csak mi írhatunk. Nagy kár, hogy az írók közül sokan elhagyták a színházat. Persze hasznos volna erről megkérdezni magukat az írókat is, vajon valóban elhagyták-e vagy a színház hagyta el őket. Ebben az esetben azonban nem is a legfontosabb kérdés, kinek van igaza. Hanem, hogy a magyar írók intenzívebben lássanak hozzá a magyar színház megteremtéséhez. Mert azon a résen, amit ők kitöltetlenül hagynak, önkéntelenül beáramlik színházainkba a kozmopolitizmus. A mi életünk problémáit csak mi oldhatjuk meg, mi magyar írók és színészek közösen. És meg is tudjuk oldani! A színház azonnal hat és nem csak arra, aki nézi, hanem legalább még egyszer annyira. Micsoda lehetőség!
amivel a tehetség több a képességnél. Mert a színpadon sok mindent lehet csinálni, bukfencezni, vicceket mesélni. Kell is. De a komoly dolgok helyett bukfencet vetni, tisztességtelen. Tréfával nem szabad elintézni az életet, mert méltatlan hozzá. Ez nem kiscserkész-szöveg. A színház fegyver, eszköz a társadalom nevelésében. Nem lehet tehát alacsonyabb rendű, mint az a társadalom, melyet szolgál. Ha a színész az eszményi néptanító erkölcsi színvonalára fel tudja küzdeni magát, akkor már nyugodtan mondhatjuk: hogy az élete nem volt felesleges.
|
Bessenyei Ferenc írása első Kossuth-díjának átvétele után Ez a cikket Bessenyei Ferenc első Kossuth-díja után írta. Közlése előtt feltehetőleg az illetékes elvtársak is átnézték, talán bele is javítottak, talán bele is szúrtak valamit, de a lényegét tekintve ez minden bizonnyal Bessenyei Ferenc saját alkotása. Minden megvan már benne, amiben hitt, amiért dolgozott, és amiért egyedül érdemes művésznek lenni – ezért teljes terjedelmében, mindenféle korrekció nélkül közlöm. A kép – mely a Kossuth-díj átadásakor készült, és amelyen balra Révai József, népművelésügyi miniszter, jobbra Bessenyei Ferenc mellett Ungvári László látható – nem volt benne az eredeti cikkben.
a magyar nép ügyét Bessenyei Ferenc Kossuth-díjas színművész Megjelent a Szabad Nép 1953. május 4-i számában
Mit jelent művésznek lenni? Ha tíz-tizenöt évvel ezelőtt teszik fel nekem ezt a kérdést, nem tudtam volna rá válaszolni. Nem azért, mintha saját céljaimat nem tisztáztam volna már akkor is. Határozottan tudtam: tanulnom kell ahhoz, hogy taníthassak, enélkül nem lehetek művész, mert a bennem levő képességnek irányt, célt kell adnom, meg kell határoznom rendeltetésüket. Enélkül nem mutathatom meg egy tisztább, szebb élet lehetőségeit azoknak az embereknek, akik közt születtem, s kiknek igen kevés reményük volt akkor arra, hogy csak egy-egy tiszta gondolattal is gazdagabbak legyenek. Honnan is várhattak volna tiszta gondolatokat, amikor minden szépséget és igazságot és az élethez való jogukat is elvették tőlük, vagy ha nem vették el, beszennyezték.
Ez a kérdés azonban most, 1953-ban hangzott el és a felelet rá sokkal könnyebb. A tíz-tizenöt évvel ezelőtt még a legnagyobb anyagi és szellemi nyomorban tengődő magyar dolgozó nép ma már teljesjogú birtokosa minden hatalomnak. Érzi már a színész is, milyen nagy szükség van rá! Megvan már a helye a társadalomban.
Boldog vagyok, hogy ennek a színészgenerációnak a tagja lehetek, amelynek a legnagyobb munkát kell elvégeznie. Meg kell szabadítanunk a művészek társadalmát a szellemi bizonytalanságtól, növelni emberi, nemzeti és művészi öntudatát. Ezekben a napokban, amikor az ország választásra készül, hogy megerősítse jelenét és jövőjét, s felméri az eddig megtett utat; a magyar színészek társadalma is még jobban szilárdítja sorainak egységét. Egyre többen, egyre tudatosabban ismerik fel közülünk új életünk igazságát. Formálódik az új, tisztább, emberibb, harcosabb magyar színésztípus, amelynek önálló véleménye, művészi mondanivalója van. Megtaláltuk életünk és művészetünk célját és értelmét. S megtanultuk művészetünkkel hűségesen szolgálni a magyar nép ügyét. Feltéve: 2012. július 8.
„A külső és a belső káoszból kiszűrni a csendet, a harmóniát” Bessenyei Ferenc kézírásos hitvallása
A lapokon – összesen 7 darab – nem szerepel semmilyen dátum. A szövegből az következik, hogy az ú. n. „rendszerváltás” után íródhatott, nagy valószínűséggel az 1990-es évek elején. Bessenyei Ferenc kézírása nem könnyen olvasható, ezért az alábbiakban közlöm a hét oldalas írás teljes szövegét:
A világunk jóval előbb kezdődött: hogy most lehessen, [ahhoz] sok-sok ember adta „példátmutatva” az életét. –
Én egy monológot mondok egy életen keresztül munkával – szerepek megfogalmazásával, vitákkal – nyilatkozatokkal. A színház és a színész társadalmi méltóságát szolgálni igyekszem, és minden tisztességesen gondolkodó és cselekvő társam ezt teszi. – És ha mégis azt látjuk, hogy hibás az út, amelyen járunk, nincs kinél reklamálni, mert ami rossz, az tőlünk rossz! Újra és újra eszembe jut „Egressy Gábor” aggodalma a színház társadalmi méltóságáról!
Lehet, hogy kicsit Poloniuszok lettünk, akinek: Bohózat kell vagy trágár adoma, különben elalszik!
Én híve vagyok a fegyelmezett vitáknak, de olyan jó volna már egy igazi szenvedélyes vita, ahol valaki „elszólná” magát és így megtudnánk a valóságot! Mind a 7 oldal ITT látható.
|
„Művész az, aki előre megfontolt szándékkal alkotni képes” Bessenyei Ferenc levele Sándor Iván színikritikusnak 1968. (teljes terjedelemben a SZÍNHÁZ című folyóirat 2005. márciusi számában jelent meg)
Előzmény:
Sándor Iván nekrológjában így vezeti be Feri levelét:
Iván! A kritikádat már-már elfogultsággal vádolhatná a felületes olvasó. De Te tudod (és ez a fontos), hogy sokkal távolabb élünk egymástól, mintsem ennek a vádnak akár csak az árnyéka is érhetne bennünket. Ötévenként egy-egy kongresszuson ha találkozunk. Nem marad más hátra, mint hogy lelkiismeretességgel gyanúsítsalak. Nem azért, mert foglalkozol a darabbal, hanem mert a színpadi munkámban megnyilvánuló jelenségeket előre megfontolt szándékú törekvés eredményének tulajdonítod. Azért izgat a magatartásod, mert ez egy nagyobb ügyet szolgáló lelkiismeretességre enged következtetni. Annyira hiú nem lehetek, hogy feltételezzem, miszerint az irántam érzett elfogultságod vagy esetleges jó pillanatban történt félreértésednek köszönhetem, hogy visszamenőleg elhárítod rólam azokat az elmarasztaló emlékeket, melyeket még a jó szándékú bírálóim is a könnyebb megközelítés okából kategóriákba szedve a nyakamba igyekszenek varrni. Szerették volna elhinni rólam, hogy „istenáldotta ösztönösségénél fogva nem tudja szegény, mit csinál, csak létezik”, Pedig hány és hány áttanult éjszakámba került, hogy az ösztönösség látszatát számukra fenn tudjam tartani. Miközben a színpadra botorkálásom első pillanatában már tudtam azt, hogy „művész az, aki előre megfontolt szándékkal alkotni képes”, és az a dolga, „hogy elválassza a lényegest a lényegtelentől”. Ezzel a feladattal az ösztön önmagában nem lett volna képes megküzdeni. Hogy mennyire fel voltam vértezve az ösztönösség csábításai ellen, hadd idézzem ezt a néhány sort, amelyet négyszáz éve (az újabb kori színpadi időszámításunk kezdete óta, amit Shakespeare születésétől számítunk), nem tud elfelejteni e művészet egyetlen művelője sem, és ha megadta a sors neki, hogy nagyot teremtsen e művészeti ágban, nem téveszthette szem elől e műalkotás "technológiai" utasításait, amely egy még régibb művészet nyomán maradt ránk: „Illeszd a cselekvényt a szóhoz – a szót a cselekvényhez – különösen figyelve arra, hogy a természet szerénységét által ne hágd…” Hiszen „a színjáték célja most és eleitől fogva az volt és az marad, hogy tükröt tartson mintegy a természetnek”. Azért mondja mindezt Shakespeare a színészeknek, mert hisz az emberábrázolás erejében. Íme: „Lám e színész csak költeményben – álomindulatban egy eszmeképhez úgy hozzátöri lelkét, hogy arca elsápad belé, könny ül szemében – rémület vonásin – a hangja megtörik és – egész valója kíséri képzetét.” Számomra a titok ebben az utolsó félmondatban van: „egész valója kíséri képzetét”. Tehát négyszáz éve is van már, hogy a színész színpadi létezése csak ezzel a föltétellel tökéletes. Persze a ránk szakadt rettenetes külső és belső zajból nagyon nehéz "kiszűrni" az alkotó csendet. De hát Istenem, minden hangzás a csöndhöz viszonyul és minél artikulálatlanabb a zaj, annál értékesebbek lesznek az alkotó csöndek és artikulálatlanabbak a kiküzdött hangok. A modern művészet óriási küzdelme abban van, hogy nagyobb zajból kell kiszűrnie a művet. Én ezt a mesterséget – hála a sorsnak – e szakma (művészeti ág) legtehetségesebb képviselőitől tanultam éppen a legtermékenyebb korszakukban. Ha egyszer lesz időm az élmények sorrendjét felállítani, feltétlen megteszem annak igazolására, hogy ha valaki rájuk igazán figyelt, még a tévedéseikből is mennyit lehetett tanulni, és hogyan maradtak ők élők e mesterség lényegére figyelő munkatársak gyakorlatában. Miközben, ahogy Te írod: „stílusok támadtak és avultak el, de a lényegük alkotóan él tovább.”
Nem azért akarom idézni az írásodból a most következő sorokat, mert számomra kedvező megjegyzéseket tartalmaz, hanem hogy a bizonyítási eljárást dialógussá bővítsem. Azt írod: „...az elementáris színjátszás diadalát hozó Othello-alakítás után hogyan uralkodtak el benne a modorosságok, milyen küzdelmeket vívott Bessenyei a teátrális elemek ellen, és hogyan jutott el művészetének megtisztulásáig. De hát ki volt ő egykor?” – kérdezed, és folytatod tovább a nyomozást. „Meghallgattam szalagon a Fáklyaláng egykori előadását... itt még nem olyan, mint amilyennek néhány későbbi szerepe alapján emlékeinkben visszaidézzük.” Majd szembesítesz tovább önmagammal. „Az egykori lapokban megtaláltam Bessenyei egy nyilatkozatát. A Kossuthtal egy alkotó periódusból való Csehov alakításáról mondja: »Asztrov szerepe átformált. A legnagyobb tanulság, amit kaptam, hogy a legnehezebb, de legszebb feladata a színésznek szó nélkül adni gondolatokat, csak egy mozdulattal, arckifejezéssel, magatartással.« Mindebből világossá vált előttem, hogy Bessenyei másfél évtizeddel ezelőtt is lényegében azt a játékideált kereste, amit ma keres, bizonyság erre a régi tekercsen őrzött előadás is... s csak később keveredett játékába túlzó elem.” Mindezt „egy rendezői felfogás diadalának tekinted”.
Szerettem volna kimerítő elemzést adni a Te pozitív provokációdra, de erre sajnos most nincs idő. Ezt a levelet is csak magánhasználatra szánom. Pedig van mondat, amelyre kimerítő választ tudnék adni, például: „...csak később keveredett játékába túlzó elem”. Ennek a kitárgyalása is a bizonyítási eljáráshoz tartozik, ahhoz ugyanis – milyen veszélyek fenyegetik a színész gyakorlatát – mik azok a terhek, amiket már az emberábrázolás tiszta eszközei közé nem sorolhat a kritikus, de a művész legyőzni nem tud.
Az ismétlődés ott kezdődött el, amikor az Othello után a színház minden alaposabb meggondolás nélkül az Antoniust rám osztotta. Azonos lelkialkat, mint az Othello. A darab szerkezete szétdaraboltabb, sok ellentétes részletből áll. A szerkezet hajlamos a széthullásra még egy erős rendezői koncepció esetén is. Nem tehettem mást, miután a jeleneteket képtelen voltam logikai és dinamikai sorrendbe állítani, hiszen a darabban nincs meg erre a lehetőség, a bizarrságát pedig nem találtuk meg. Így a legrégibb "nemzeti színházi hagyományokra" építettük a darabot, és természetes, hogy így kétes értékű lett az eredmény.
Ne haragudj ezért a néhány összekapkodott mondatért, de miután engem csak ez érdekel, csak a színház, mert én csak ezen keresztül látom igazolva a létezésemet, és miután a véleményedből megértettem, hogy Te érted bennem a színészt, vettem a bátorságot magamnak, hogy ezekkel a dolgokkal traktáljalak. Iván, csak az irántad érzett megbecsülés és tisztelet mondatja velem ezeket, hiszen magunk között már rég nem beszélünk ilyenekről. Itt már mindenki "kész" van, kialakult "modern". Tehát olyan fogalmak, mint: erő-tisztaság-szépség-harmónia, eretnekségnek számítanak. Persze a hatás a fontos, és ehhez mindenki más-más úton jut el. A dolog tehát nem ennyire komplikált és nem ennyire egyszerű. Elfogyott a papirosom – kár. Ölel: Bessenyei Ferenc
|
„Egy Hecubáért!” Bessenyei Ferenc írása Megjelent a Film Színház Muzsika képes hetilap 1965. év 45. számában (november 1.) a MASZK ÉS TOLL című rovatban
A Magyar Katolikus Rádió 2022. április 25-én a „SZÍNÉSZLEGENDÁK 1945-2002 – Gondolatok, emlékezések, naplójegyzetek, életképek a XX. század színi világából” nevet viselő 10 részes sorozatának első részében Básti Lajos és Bessenyei Ferenc egy-egy írását mutatta be Lukács Sándor, illetve Rátóti Zoltán tolmácsolásában. Az anyagot Dr. Gajdó Tamás színháztörténész válogatta ki. A szöveg közlése előtt egy megjegyzés: az újságcikkhez csatolt fotón Feri cigarettával a kezében látható. Nos, Feri valóban cigarettázott az 50-es, 60-as évek elején, de csak amolyan koca-bagós szinten. 1970-től azonban már nem vett kezébe cigarettát, talán még filmen sem, színházi előadásban is csak akkor, ha szerepe megkövetelte (például a Hetvenes évek című Karinthy-darabban). De akadt egy-két nagyon ritka kivétel: ezek akkor fordultak elő, ha nagyon ideges volt, főleg ha nem maga, hanem más miatt. Ezt a magyarázatot azért közlöm, mert Ferihez a cigarettázás egyszerűen nem illett, és ezért egy cigarettázó civil Bessenyei-kép valahogyan mindig furcsán hat.
Írta: Bessenyei Ferenc
Úgy szokott lenni, hogy valaki már a bölcsödében kezdi; majd később a padláson a pajtásaival együtt színházat játszik. Én nem. Vagy: a másik csak azért lett színész, mert a családja ellenezte. Engem ugyan nem tiltott; igaz, hogy nem is biztatott senki. Anyám csak azon aggódott, hogy föl ne gyújtsam a házat. Bánta is ő a többit. Egy-egy félszavából azért kivettem, hogy büszke volna rám, ha lenne belőlem valaki, ha »vinném valamire«. De ezt
Már nagyobbacska gyerek voltam, Vásárhelyre jött a Zoo-cirkusz. Óriási hatást tett rám, de itt is az állatszelídítés izgatott legjobban. Szerettem volna tudni, mi az erő, aminek valahol mégis lenni kell abban az emberben, aki ilyeneket csinál! Szereztem könyveket, melyek hasonló dolgokról szóltak. Amikor azt hittem, hogy már mindent tudok, oroszlán után néztünk. Fiú-pajtásaimmal tűvétettük az egész körtöltést egy oroszlánért, de nem találtunk sehol. Maradt a kutya. Riminek hívták. Szépen fejlett farkaskutya volt. Mi persze csak a farkast láttuk benne, hiszen a játék így volt igazibb, veszélyesebb. Hogy Rimi mélységesen lenézett bennünket, az látszott azon a méltóságos magatartáson, amellyel leereszkedett hozzánk. Egy szép napon úgy megkritizálta módszeremet, hogy csak itt-ott maradt rajtam ruha. Úgy látszik, hogy volt benne valami a farkas büszkeségéből.
Akkor jelent meg életemben a színház, mint kenyérkereseti lehetőség, szinte végzetszerűen. 1940: a szegedi társulat Hódmezővásárhelyen. Új világba kerültem. Sajátos társadalmi és erkölcsi törvények közé. De mire az első vizsgát letettem, már tudtam, hogy végérvényesen »haza« érkeztem.
Azokra a meddő, időt-rabló vitákra, ahol arról van szó: hogy a színész érezzen, vagy ne érezzen; gondolkodjon és érezzen együtt; vagy külön-külön csináljon valamit, csak a fejével vagy csak az idegeivel, de jobb, ha kívül marad szerepén és elidegenít: maga elé tartja szerepét – ezekre csak azt tudom mondani, hogy gyakran elolvasom azt a néhány mondatot, amelyet Shakespeare a »Hamlet«-ben elmond a színészről, amii ő is több ezer éves gyakorlati tapasztalatokból fogalmazott meg így. Hát itt a titok. Mi is nékünk Hecuba? Mindenünk!
|
Meg akartam tudni a titkot Bessenyei Ferenc írása Film Színház Muzsika Évkönyv, 1973
Színészi szenvedélyeimet, a szereplés kényszerét és belső fűtöttségét minden bizonnyal anyámtól örököltem. Neki az élet minden pillanatában, minden cselekvéséhez közönségre volt szüksége. Még a legintimebb pillanatokat is a nyilvánosság előtt szerette eljátszani.
Ez a monumentális közönségigény bennem is munkál. Azt mondják nekem: menj el pihenni – és ajánlanak egy csendes helyet, amelyről azt állítják, hogy ott nyugalom van, egy lélek nem jár arra, egyedül lehetek …
De minthogy pénzem nem volt, s az énekórák abban az időben sokba kerültek, énektanárral sem tudtam összejönni. Így hát énekeltem a vegyeskarban, az éneklés örömét itt is élvezhettem – ezek az évek életem legszebb emlékei közé tartoznak.
Városunkban, Hódmezővásárhelyen, Kardoss Géza volt a színház igazgatója. Főrendezője pedig Zách János. Figyeltem a színházat, mindent megnéztem, amit lehetett. A társulat nagyon jó volt, engem nagyon vonzott. Az énektanárom beajánlott, levelet küldött velem az igazgatóhoz. El is indultam. De ahogy ballagtam a színház felé, s a Népkertben mint valami varázslat – egyszerre csak ott jött velem szemben Kardoss Géza, egy hatalmas, őszfejű művészember. A közelsége megrendített. Elfutottam az ajánló levéllel együtt. Legközelebb aztán zenetanárom Tóth Lajos, maga jött el velem az igazgatóhoz. Énekeltem, szavaltam. Felvettek. Azonnal be is kellett iratkoznom a Színművészeti Főiskolára és mint a mai levelező tagozatosak, megkaptuk az anyagot és Galamb Sándornál, Lehotay Árpádnál, Makay Margitnál és a többi tanárnál vizsgáztam. Aztán elkerültem Szegedre, majd bandukoltam tovább a pályán. Azóta is gyakran gondolok haza, Vásárhelyre. Bár tudom, ott csak megszületni érdemes, de aztán gyorsan el kell jönni onnan. De hiszem, hogy akikre én visszagondolok, azok ma is figyelnek rám és számon kérhetik a vásárhelyi éveket …
|