![]()
|
RÁDIÓ ARCHÍVUMÁBAN megmaradt felvételeit.
Ezen kívül az
|
Bessenyei Ferenc hangját már 1940. december 28-án hallhatja az egész ország. A Budapest II. rádió ekkor közvetíti ugyanis a Szegedi Színházból a Selmeci bál című magyar operettet, amelyben Feri Galindsan ezredes szerepét játssza. És 1941. húsvétján Budapest közönsége már láthatja is az ifjú színészt, amikor a Városi Színház Magyar Művelődés Háza-ban (a mai Erkel Színázban) vendégszerepelnek a Selmeci bállal és
![]() A háború utáni rádiós pályafutásáról elsőnek álljon itt egy idézet a pályájának 1945-46-os éveit tárgyaló oldalról: „Mindazonáltal a régi újságok között kutatva, az is kiderül, hogy Bessenyei Ferenc a Budapesten töltött pár hónapban egy új műfajjal is megismerkedett, nevezetesen a rádiózással. 1941-ben ugyan már felhangzott a hangja a rádióban, de csak színházi közvetítésben, most viszont már igazi rádiójátékok felvételére hívják! Bessenyei Ferenc élete első valóban rádiós szerepét az 1946. március 20-án a Magyar Rádió Budapesti műsorában 16 óra 30 perckor sugárzott C. F. Ramuz: A három látomás című művében kapja (partnerei: Móra Edit, Zala Karola, Takács Miklós és Joó László). Ezt négy másik szerep követi a következő színművekben: Alexius; Cocteau: Orpheus; Gehri: Agytröszt-iroda és Sik Sándor: István király, amelyeket természetesen élőben közvetítenek (az újság így írja: „előadás a stúdióban”). A négy színműből hármat G. Kovács Tibor rendez. Így indul Bessenyei Ferenc rádiós pályafutása, mely ugyan ezután pár évre megszakad (amíg vidéken játszik), de aztán 1950-től a rádió kulturális széthullásáig (1990-es évek eleje) töretlenül tartani fog, és számtalan nagyszerű produkciót eredményez majd.” 1948-49-ben a rádió két olyan előadást közvetít a szegedi színházból, amelyben Bessenyei Ferenc játszik, mégpedig mindkettőben főszerepet: 1948. február 9-én A három testőr-t és 1949. március 12-én délután a Petőfi adón az előtte négy nappal felvett A csendháborító-t. Pécsről csak egy összeállításban szerepel, mégpedig az 1950. május 29-én sugárzott „Halljuk Pécsett – Pécs és Baranya sztahanovistái és művészei szólnak a magyar rádió hallgatóihoz” című adásban. (A rádióújság neve ebben az időben: Magyar Rádió, és az adóé: Budapesti műsor.)
A rádió munkatársai iránti tiszteletből álljon itt Cserés Miklós dr.-ról legalább annyi, amennyi a Magyar Színházművészeti Lexikon 1994-es kiadásában róla
A színházi szezon kezdetével a rádióban megindulnak a színházi közvetítések. Csak ebben az évadban öt olyan darabot közvetít a rádió (Tartuffe, Amerika hangja, Ljubov Jarovaja, Hatszáz új lakás, Harcban nőtt fel), amelyben Bessenyei Ferenc játszik, így az ország egész lakossága hallhatja, felfedezheti őt, részese lehet egy nagy színész „megszületésének” A rádió archívuma ma is őriz ezekből hármat: a Tartuffe-t, az Amerika hangja-t, a Ljubov Jarovaja-t.
Ugyan a színházban és a filmen is egyre többet foglalkoztatják, de a rádióban szinte még gyakrabban, hiszen majd minden héten új produkcióban hallható (miközben az ismétlések száma is magas), egyre igényesebb és egyre nagyobb szerepekben. Ugyanakkor a repertoár igencsak megváltozott nemhogy a háború előttihez, de még az 1946-oséhoz képest is: az akkori francia és a katolikus Sik Sándor művei helyett most szinte kizárólag csak a „kommunista tábor” írói, a bolgárok, a lengyelek, a románok és az oroszok jutnak szóhoz.
Ebben az időben még nem bízták a drámai színészekre az éneklést, így a zenés darabokban más mondta a szöveget és más énekelte a dalbetéteket. Bár Bessenyei Ferenc
Végezetül egy kis statisztika Bessenyei Ferenc 1950-51-es rádiós évadjáról: a tizennyolc produkcióból, amiben játszott, Várkonyi Zoltán (aki a színházában is rendezi) hatot, Apáthi Imre (aki ekkor éppen a Fővárosi Operettszínház főrendezője, de akivel első nemzeti színházi tagsága idején, 1944-ben együtt játszott A nagyúr című darabban, és akivel két évvel később, 1946-ban a Vígszínházban találkozott újra - az ekkor ott játszott három szerepe közül kettőben Apáthi rendezte), Török Tamás és Rácz György hármat-hármat rendezett. A többi hármon Cserés Miklós dr., Horváth Tibor és Szécsi Ferenc osztozott. A tizennégy rádiójátékból hét külföldi és hat magyar szocialista szerző darabja volt. |
![]() |
![]() |
(AZ ELSŐ „HŐSKOR”) ![]() A II világháború óta eltelt immár 68 évben az irodalomban, az előadó-, a szín- és a filmművészetben kétségen kívül az 1950-es évek jelentették az aranykort. Soha azóta nem játszott az irodalom olyan fontos szerepet a nemzet és a társadalom életében, mint akkor.
A rádiónak a kultúra terjesztésén kívül egészen az 1990-es évek elejéig volt még egy másik igen fontos szerepe is: Előcsarnoka, a Pagoda volt az a hely, ahol a magyar kultúra, de a sportnak és politikának is, minden fontos és kevésbé fontos szereplője megfordult. Sokan sokszor bírálták a színházak társulati rendszerét, vagyis azt, hogy minden színész egy bizonyos társulathoz tartozott, és ezért színpadon nem találkozhatott más színházak tagjaival. Eltekintve attól, hogy a társulati rendszer előnyei magasan felülmúlják ennek hátrányait, 1950 és 1990 között a rádió, a tévé és a film produkcióiban és a nyári szabadtéri színházi előadásokban nem csak együtt dolgozhattak az ország összes színházából összeverbuvált színészek, de – és ez igenis nagyon fontos szempont – személyesen is megismerhették egymást. Erre mindenekelőtt a rádió legendás Pagodája adott lehetőséget, hiszen a rádióban rengeteg műsort vettek fel egyidőben (míg a tévében még a fénykorban is csak négy stúdió létezett, a filmgyárban pedig egyszerre maximum egy-két stáb dolgozott a stúdiókban, a többi külső helyszíneken forgatott), s azok szereplőinek, közreműködőinek mind legalább át kellett menniük ezen az üvegcsarnokon. Valójában azonban sokkal több időt töltöttek itt el, hiszen a Pagodában várakoztak fellépésükre. Ennek következtében ebben az időben minden színész ismerte a másikat, de a társadalom összes közszereplőjét is, találkozott, beszélgetett a többiekkel, ellentétben a mai riasztóan sivár helyzettel.
A rádióban az 1951 szeptemberében első ízben sugárzott öt darab közül, melyekben Bessenyei Ferenc közreműködött, négy olyan kommunista darab szerepelt, melyeknek már a címei is „vonalasak” voltak: Dimka és Zsigán, Hajnal Moszkva felett, A lipcsei per (melyben Dimitrov bolgár kommunista hőst alakította), Egy sztálingrádi munkás (ahol egy hős honvédő olvasztárt játszott). Az ötödik egy magyar párthű szatíra volt „Kérem a panaszkönyvet” címmel.
1951. november 7-én mutatta be a rádió Visnyevszkij darabját, a Felejthetetlen 1919-t, melyet a rádióújság rádiódrámának nevez, s amit Feledhetetlen 1919 címen a Nemzeti Színház öt hónappal később, a rendszer következő nagy ünnepén, 1952. április 4-én színműként mutat majd be. Mindkét verziót Major Tamás rendezte (a színházi előadást Marton Endrével közösen). A rádióváltozatban Sztálint Rajczy Lajos alakította (aki a színházban Gábor Miklóssal felváltva játssza majd ezt a szerepet: Kettőjük közül Gábor Miklós ezért a szerepért kapja meg élete első és egyetlen Kossuth-díját, míg Rajczy csak Jászai Mari-díjat kap).
Az akkori idők légkörét illusztrálandó álljon itt egy részlet a Rádió Újságban megjelent „A Hangos Újság új sorozatairól” című G. E. aláírású cikkből: »Néhány nappal ezelőtt igen sok hallgatónk kérte, hogy a Hangos Újság [ez egy rádióműsor címe] sokkal fokozottabb mértékben, új módszerekkel és főként minél gyakrabban foglalkozzon a Szovjetunió, a szovjet emberek mindennapi életével, elsősorban a kommunizmus nagy építkezéseivel. A hallgatók arra is kíváncsiak: hogyan elevenítik meg művészeink a magyar színpadokon példaképünk, a szovjet ember alakját. … A „Felejthetetlen szerepekben”-ben kiváló művészeink mondják el, hogyan készültek fel a „felejthetetlen szerepekre”, mit tanultak a szovjet emberek megelevenítéséből, hogyan kívánják hasznosítani a tanultakat további munkájukban. Sorra szólaltak meg Hangos Újságunkban a „Feledhetetlen 1919” Sztálinja, a „Ljubov Jarovaja”
Ahogy már korábban szó volt róla, még ebben az évben, alig 4 hónappal a rádióváltozat bemutatását követően, december 18-án közvetítette a Kossuth Rádió a Nemzeti Színházból Urbán Ernő Tűzkeresztség című színdarabját, melynek színházi bemutatója november 21-én volt, s melynek főszerepét Bessenyei Ferenc játszotta. Az új évben, 1952. január 7-én sugározta a rádió Rostand drámájának, a Cyrano de Bergerac-nak rádióváltozatát Cserés Miklós dr. rendezésében. Ahogy már egy másik oldalon megírtam, minden lexikonnak és csaknem minden Bessenyei Ferencről szóló életrajznak egyik bosszantó tévedése, hogy szerepei között a Cyrano címszerepét is felsorolják, holott soha sem játszotta, se színpadon, se rádióban, tehát itt sem. Cserés Miklósnak már nem ez az első rádiós munkája Bessenyei Ferenccel, ismeri és nagyra tartja őt, éppen ezért tudja azt is, hogy Cyrano nem neki való, következésképpen a címszerepet Várkonyi Zoltánra bízza. Gábor Miklós Christian és Feri „csak” Le Bret, Cyrano barátja.
Meg kell említeni még ebből az időszakból két zenés darabot, a még decemberben felvett, de csak januárban sugárzott, és az archívumban ma is megtalálható, milliószor megismételt, egy szovjet vígjátékból készített „Tavasz a fővárosban” című rádióoperettet, és a július 17-én közvetített, a „Vasból való vár” című Bárány Tamás írta zenés mesejátékot, melyben Feri énekes hangja Melis György volt. Az operettben nem volt énekes száma,
Az egyetlen nem kommunista szerep a Hamlet Színészkirályán kívül, melyben a rádióhallgatók az 1952 januárjától augusztus végéig terjedő időszakban Bessenyei Ferencet hallhatták, egy Beethoven életéből készült összeállítás volt, melyben a címszerepet Timár József alakította, míg Feri neve csak a „Közreműködők” között szerepel. Végezetül megint egy statisztika: az 1951-52-es színházi évad alatt Bessenyei Ferencet a rádióban Horváth Tibor, Lányi Andor négyszer-négyszer, Apáthi Imre, Várkonyi, Török Tamás, Cserés Miklós dr. kétszer-kétszer, Basa György, Major, Marton Endre, Rácz György, Szécsi Ferenc és Simon Zsuzsa egyszer-egyszer rendezte. Az ebben az évadban bemutatott hat nemzeti színházi előadásból a rádió ugyanebben az évadban kettőt (Tűzkeresztség, Hamlet), később pedig további kettőt (Az ozorai példa, Ványa bácsi) közvetített. A két kimaradt előadás a két legkevésbé jelentős volt: a Viharos alkonyat (ami a színházban csak felújítás volt) és Háy Gyula színműve, az Erő. A négy közvetített előadásból a rádió hangarchívuma ma is őriz kettőt: Tűzkeresztség és Az ozorai példa.
Ezután következett ezen időszak legjelentősebb Bessenyei-felvétele, „A két BÁNK BÁN”, mely azonban nem maradt fenn.
Bessenyei Ferenc életében először 1947. március 13-án Miskolcon játszotta Katona József drámájának címszerepét [lásd a baloldali fotót], majd 1951. június 1-től 1978-ig szinte folyamatosan, tehát 27 éven keresztül több színhelyen (Budapest, Gyula, Kolozsvár, Szeged), több rendezésben, több százszor ő volt az ország Bánk bánja. A különböző előadásokat a rádió is, a tévé is közvetítette. Mindezek után egyszerűen nem hihető, hogy pusztán figyelmetlenség vagy a szűkös nyersanyag az oka, hogy se a rádióban, se a tévében egyetlen Bessenyei-féle Bánk bán színházi előadás nem maradt fenn!
A rádió archívuma őriz ugyan egy, a drámából 1955-ben készült rádióváltozatot, de ez még sem az igazi, az élő színházi közvetítés. Igaz, hogy amikor a Nemzeti Színházban először játszotta Bánkot – 1951. június 1-én –, nem ő volt az első szereposztásban, hanem Rajczy Lajos, de ez a „második” szereposztás csak a május 31-i hivatalos bemutatót egy nappal követő előadásig számított „másodiknak”, mert ahogy június 1-én Feri öltötte magára a Nemzeti Színházban Bánk bán jelmezét, ő lett az „első szereposztás”. Hogy ez valóban így történt, azt mi sem bizonyítja jobban, mint éppen ez a rádiófelvétel, ahol nem Rajczy, hanem Bessenyei Ferenc játssza a prózai Bánkot az akkori idők első számú énekes Bánkja, Palló Imre mellett. Mint ahogy az a felvétel sem, melyet 1952. október 28-án kedden este 20:50-től 22 óráig sugárzott a rádió Apáthi Imre rendezésében, Bessenyei Ferenc, illetve Palló Imre főszereplésével „A két BÁNK BÁN” címmel. A Nemzeti Színház és az Operaház előadásának címszereplői, Bessenyei és Palló Imre alakításáról Bálint Lajos tartott előadást, ezt tarkították a drámából, illetve az operából vett részletekkel. Melinda: Szörényi Éva, illetve Osváth Júlia, Gertrudis: Tőkés Anna, illetve Palánkay Klára volt. Hogy a drámarészletek nem a színházi előadásból származtak, azt a szereplőgárdában Tiborc megszemélyesítője, Pécsi Sándor (illetve Bencze Miklós) neve tanúsítja. E bizonyára rendkívül érdekes műsort többször megismételte a rádió, többek között 1953. április 10-én és 1954. március 12-én, ezek az ismétlések is bizonyítják, hogy a felvételt eleinte megőrizték, becsben tartották, csak később döntött valaki a letörlése mellett. Az elmúlt 70 évben sok felvételt szándékosan letöröltek, sok felvétel egyszerűen csak elkallódott, és ez minden esetben kultúrtörténeti veszteségnek számít, de ennek a felvételnek a letörlése még a legfájóbb veszteségek között is az egyik legfájóbb.
folytatása hamarosan következik
|