Ez az oldal a kulisszák mögé enged egy kicsit bepillantani. Olyan képeket mutat be, melyek egy-egy produkció előtt, közben készültek, próbákon, jelmezzel vagy még anélkül, filmforgatás alatt vagy éppen öltőzőkben. |
- 1954: Othello - 1954: Mégis szeretlek - folytatása következik |
Shakespeare: Othello Bemutató: Nemzeti Színház, 1954. május 25.
Mint ahogy az a DOKUMENTUMOK oldalon már kiderült, Bessenyei Ferencnek erről az alakításáról portréfilm is készült, mely mára sajnos elveszett: létét mindössze a levéltári dokumentumok bizonyítják. Bessenyei Othello alakítását azonban nem csak a magyar dokumentumfilmesek örökítették meg, hanem a japánok is, igaz ők nem a Nemzeti Színházban 1954-ben színpadra állítottat, hanem az 1973-as Madách Színházit. 1973-ban egy japán küldöttség járt Budapesten többek között azzal a céllal, hogy Bessenyei Ferenc Othello és Tevje alakításáról filmet készítsenek. A bal oldali fotó ekkor készült.
|
![]() |
![]() |
Az 1954-ben bemutatott nemzeti színházi Othello két óriási művész, Bessenyei Ferenc és Nádasdy Kálmán nagy találkozása volt. Nádasdy pár hónappal a nemzeti színházi premier után, 1954. őszén az Operaházban is megrendezte az Othellot. Verdi zeneművének operaházi bemutatója 1954. október 6-án volt. A lenti kép nyilván az Operaházban az egyik előadás után készült, hiszen Verdi és nem Shakespeare Othelloja – vagyis Joviczky József, a méltatlanul elfeledett, „a tehetségéhez méltó elismerés nélkül maradt” (Berkes János), nagyszerű tenorista – van jelmezben. A mellette levő képen Bessenyei Ferencnek a fotóhoz készült kommentárja látható.
|
![]() |
Bessenyei Ferenc, Nádasdy Kálmán és Joviczky József
|
(Bessenyei Ferenc egy másik, világhíres művésztársa, aki megnézte őt az Othelloban a Nevezetes emberek társaságában című oldalon látható)
|
![]() |
![]() |
Dunajevszkij: Mégis szeretlek Bemutató: Majakovszkij Színpad, 1954. július 17.
Másodiknak egy kuriózum látható. Bessenyei Ferenc 1954. nyarán – vagyis alig egy hónappal az Othello fergeteges sikere után – a Margitszigeten operettben játszik, mégpedig Honthy Hanna partnereként! A négy kis amatőr kép a próbákon készült, négy pillanatfelvétel Ferivel és Honthyval, ahogy még jelmez nélkül próbálnak, de már kint a szabadban.
Az előadásról és magáról a darabról Rátonyi Róbert hosszan beszámolt Operett című könyvében. (A bemutató dátumát ő július 24-ben adja meg, de a plakát szerint egy héttel korábban volt.) Ezt írta:
Július 24-én a Margitszigeti Majakovszkij Színpadon (már lebontották, ott volt a Rózsakert közelében) bemutatták a „Mégis szeretlek” című operettet, melyet Dunajevszkij nagysikerű „Vidám vásár” című filmoperettjéből írt Vajda Albert, Kovács Dénes és Kőváry György. Várady László vezényelte az előadást, melynek főszerepeit Honthy Hanna és Bessenyei Ferenc játszotta. Egyik legkitűnőbb prózai rendezőnk, Egri István állította színpadra a darabot, aki a próbákon, akárhányszor csak megszólalt a zene, sietve kijelentette: „Ehhez én nem értek... de azért megpróbálok hozzászólni a dologhoz!” Máig is rejtély, hogy miért hangoztatta mindezt? A rendkívüli zenei műveltséggel rendelkező Egri már első operett-rendezésével bizonyította, hogy ha eddig nem is tudta vagy értette, de rögtön rájött a műfaj titkára, legfeljebb a bevált sablonokat váltotta fel eredeti elképzeléseire. A „Mégis szeretlek” szereposztásával is bizonyította mindezt. Galinának, a Szovjet Napsugár Kolhoz elnöknőjének szerepére Honthy Hannát kérte fel. Honthy mint kolhozelnöknő? Honthy mint szovjet parasztasszony? Ehhez bizony nemcsak fantázia, hanem némi merészség is kellett. S a premieren Egri Honthyval, Honthy Egrivel bizonyította, hogy jó színésznő számára, ha jó rendező kezébe kerül, alkalom adódik arra, hogy kibújjon a skatulyából, melybe nemegyszer önszántából is belebújt. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |