1. RÉSZ: BÚCSÚ A LAJOSMIZSEI TANYÁTÓL |
Három hónap híján 25 éve lesz, hogy Bessenyei Ferenc leköltözött a lajosmizsei tanyára, oda, ahol 11 és fél évvel ezelőtt békésen elaludt. Feri halála utáni első
![]() ![]() A baloldali fotó 2003 nyarán készült, az ölemben levő és még most is élő puli, az utolsó kutya a tanyán, aki még ismerte Ferit (és az új lakhelyemre is elkísért): mindig a lába alatt ült, és Feri ennivalót dugdosott neki. A jobboldali fotón Feri 70. születésnapi gálájára nagy szerepeiről készült, évekig a színbe felakasztott képei közül éppen az Egy vadász halálában játszott Hemingway poszterét tisztítgatja. Emlékfoszlányok – újságcikkek, fotók, magán- és hivatalos levelek – következnek hát ezen az oldalon Bessenyei Ferenc életéből, melyeket ő maga tartott fontosnak megőrizni.
1. A kép valamikor az ötvenes évek elején készülhetett: Ferit és a Zenthe házaspárt ábrázolja egy nyári kirándulás alatt, a régi boldog 1950-es időkből. Valószínűleg korábban készült, mint a többi Zenthe-család-kép: lásd a honlap ezen oldalát, mert még nem szerepel rajta Zenthéék kisfia, és Zenthe Kati póza sem kifejezetten kismamához illő. |
![]() |
A jellegzetes Bessenyei-szöveg így szól: „Na! Itt még „Éltünk” – Feri – Zenthe Feri (és olvashatatlan két betű, talán: is).
|
2. Egy nem akármilyen olvasói levél 1969. február 19. keltezéssel, „A vezérkari főnök” nemzeti színházi előadása (valójában egyik főpróbája) után. Ezt a darabot Feri nagyra becsülte, és emlékeiben megőrizte, annak ellenére, hogy a szakma nemigen vett
![]() Életének 1963-70 közötti éveit bemutató oldalon ez olvasható erről a Bessenyei-szerepről: »A Széchenyi bemutatója után megint valami furcsaság következik: Major Tamás a „Galilei élete” után most újra (utoljára) rendezi Bessenyei Ferencet, valószínűleg külön felkérésre: Száraz György „A vezérkari főnök” című darabjában rá osztja a címszerepet, Stromfeld Aurélt (bemutató 1969. február 21. a nagyszínházban). Bár ez is „ünnepi” darab, Bessenyei Ferenc mégis szereti, és egész életén át számon tartja, „hős-szerepei” között emlegeti.«
„A vezérkari főnök” előadását mind a rádió, mind a tévé (mind a kettő egy 1969-es előadást rögzített) felvette és sugározta (a rádió 1969. június 22-én, a tévé 1972. március 21-én). A rádió archívumának adatai szerint, ők ezután törölték a felvételt (Az elte-oldal szerint megvan), a televízióban azonban a mai napig megtalálható az előadásról készült felvétel.
Dersi Tamás Eseménydramaturgia címmel írt kritikát Száraz György dokumentumjátékából, amelyből érdemes idézni, mert visszacseng bennük Feri vallomása hősszerepeiről: „Cinikus bennfentesek gúnymosolyát magamra vonva is azzal merem indítani gondolataimat, hogy Száraz nem az ötvenedik [m. m. a „Tanácsköztársaság” ötvenedik] évforduló premier-esélyeinek bűvöletében választotta tárgyát. Feltevésnél erősebb meggyőződésem alapja a dokumentumdráma tisztasága. Hamis pátosz és önámító egyszerűsítés nélkül, olcsó hatások pillanatsikerét kerülve próbálta színpadra állítani 1919 fontos epizódjait. Torokszorító történelmi szituáció főszereplőit idézi meg. … Bessenyei Stromfeldje nagyobb utat tesz meg, mint Száraz György hőse. Azt hiszem, ez annak köszönhető, hogy a kiváló művész a nagy történelmi szerepek gondolatvilágát mély személyes élményeként is magával viszi emelkedő pályáján. Kossuth, Széchenyi, Görgey [Feri ekkor egyidőben játszotta mind a négy hőst] megszemélyesítője, tragikus konfliktusok gondolkodó hőse találkozott Stromfeld Aurél alakjával. Bessenyei – magyarázkodó toldások kedvszegő erőlködése nélkül – sejteti, hogy a volt császári és királyi ezredes nemcsak megoldani, hanem érteni is szeretné a soha-nem-volt történelmi csapdát. A választás örvényeiből kiemelkedő hős morális-intellektuális győzelmét persze mégsem lehet szavak nélkül eljátszani.”
Kiegészítés: 2018. február 10-én, Bessenyei Ferenc születésének 99. évfordulóján feltettem a honlapra egy részletet a darab első felvonásából (pont aból a jelenetből, melyről a fenti fotó is készült).
3. A harmadik emlék szintén olvasói levél. Abban az időben – 1974. július 10-én – íródott, amikor a Fővárosi Operett Színház vezetősége már tudta, hogy
A levél szövege (eredeti helyesírással): Az EMLÉKTÁRGYAK bemutatása ITT folytatódik Feltéve: 2016. június 23.
halálának 12. évfordulója 2004. DECEMBER 27. – 2016. DECEMBER 27.
Az Egy vadász halála fotója mellett
4. Most megint egy levél következik, azon dokumentumok sorában, amelyekről ez oldal elején volt szó, vagyis amiket Bessenyei Ferenc tartott fontosnak megőrizni, összegyűjteni, megjegyzéseivel ellátni, és minden költözésékor néhány dobozban magával cipelni.
Mint már más helyeken többször kifejtettem, meggyőződésem, hogy a közéletben a személyes szimpátia vagy antipátia sokkal nagyobb szerepet játszik, mint azt feltételezni szokták. Hogy Bessenyei Ferencet 1956 és 1990 után mindegyik kormány mellőzte, azt elsősorban az itt bemutatott levélben említett 1997-es (amikor a baloldal volt hatalmon), és a 2001-es (amikor a jobboldal volt hatalmon) Erkel színházbeli, illetve a korábbi és későbbi ehhez hasonló nyilvános megnyilvánulásainak köszönhette.
A levél szövege: Bessenyei Ferenc Színművész Úrnak! – Tisztelt Művész úr!
5. A következő emlék a Nemzeti Színház saját folyóiratából, a SZÍN-VILÁG 1994. évi februári számából való. Ebben a képes újságban Raksányi Gellértnek volt egy rovata, „Kutyukaparás” címmel. Raksányi Gellért szívesen emlékezett a múltra, és emlékeit szívesen vetette papírra, írásos emlékeit pedig szívesen olvasta a szórakozni vágyó közönség. (A baj csak akkor kezdődik, amikor e szubjektív visszaemlékezéseket a színháztörténet iránt érdeklődők, sőt maguk a színháztörténet krónikásai komolyan veszik.) Ha Kutyu a korabeli hangulatot, körülményeket hűen is adta vissza, emlékezéseinek tárgyi vonatkozású adatai enyhén szólva nem mindig fedték a valóságot. „Te vagy a mór! Bessenyei Ferenc 80 éves!” című 1999-es írásának tárgya Bessenyei Ferenc felköszöntése volt. Mivel Kutyu cikkeit arra is használta, hogy önmagáról írjon, írásának csak a Ferit érintő részeit közlöm. A cikk elején Kutyu azt meséli el, hogy egy forró nyáron a Nemzeti Színház siófoki üdülőjében nyaralt. Egy nap a mólón egy nagyon szép, de kissé együgyű nővel ismerkedett meg, akit megpróbált meghódítani. A szöveg, mely ITT olvasható, veleje ez a két összetett mondat: „Mindezt azért meséltem el, hogy érzékeltessem, milyen félelmetes hatása volt ennek az alakításnak [Feri nemzeti színházi Othello-jának], nemcsak a régi bérlők és a hozzáértő közönség soraiban, hanem az együgyű közönség rétegeiben is. – Bessenyei Feri azt mondta nekem, hogy ha a mai klasszikusokat nézi, az új olvasatok miatt úgy érzi magát, mintha lekötöznék és végig kellene néznie hozzátartozói meggyalázását.” Feltéve: 2017. február 11. Feri nem csak Kutyu cikkét őrizte meg, de születésnapi üdvözletét is (azt viszont nem tudni, hogy hányadik születésnapjára kapta), ami így szól: „Semmi kedves. Feri! Vigyázz magadra, mert hátralévő parányi időmben, a Te lázadó elkeseredésedből merítek majd erőt! Ölelés sincs, szerbusz sincsen, gratulálok, Kutyu” – Az eredeti levél ITT látható. A képen Feri mellett a színház akkori igazgatójának, Ablonczy Lászlónak születésnapi ajándéka, egy hintaló látható.
6. A következő emlék Baranyi Ferencnek a Népszava „A hónap lemezei” sorozatban megjelent írása 1990. végéről. A szerző cikkében két lemezt ajánl szilveszterre, ezek egyike Bessenyei Ferenc három nótalemezéből az utolsó, a Nótás kedvű volt az apám című, ami 1990-ben lemezen, később, 1999-ben pedig magnószalagon is megjelent.
|
![]()
A Nótás kedvű volt az apám című lemezből három nóta már fent van a honlapon
|
7. Megint egy unikum következik, mely jól kapcsolódik az előző íráshoz: Miként már máshol szó volt róla, Vas Gábor a három nótalemez után is folyton nógatta Ferit, hogy készítsenek újabb lemezeket, de a lift nélküli házban a lépcsőmászás és az egyre lehetetlenebbé váló parkolás a belvárosban annyira idegesítette Ferit, hogy e tervek nem valósultak meg. A mostani pakolgatás közben bukkant elő a következő dokumentum, mégpedig abból az Ady-kötetből, amit Feri évtizedeken keresztül forgatott, ronggyá olvasott és halála pillanatáig maga mellett tartott. Szokása szerint egy forgatókönyv hátoldalára (és mivel nem fért ki, az elejére is) írta fel elképzelését egy közösen elkészíthető lemezről. A forgatókönyv a Rablólovag című tévéjáték egyik oldala, tehát Feri 1986-ban (első nótalemeze megjelenésekor) vagy nem sokkal ezután vethette papírra gondolatait, amelyeket leírt ugyan, de amelyekről nem nagyon beszélt. És arról sincs semmilyen adat, hogy egyáltalán megmutatta-e Vas Gábornak vagy valaki más kompetens embernek.
A terv nagyon érdekes, és elárulja, hogy a) ismerte és számon tartotta, hogy melyik felvétele hol van; b) operai és daljátéki múltja (köztük a szegedi Csinom Palkó és Háry János) és operettszínházi kiruccanásai után alkalmasnak tartotta magát komolyzenei darabok előadására is.
A kétoldalas terv első oldala eredetiben ITT, második oldala pedig ITT olvasható.
Akiknek nehézséget okoz Feri írását kibetűzni, azoknak itt közlöm a szöveget (Feri helyesírásával):
8. Ha már az Ady-kötetről van szó, akkor következzen az az Ady-vers, amit az „Aki a helyemre áll” mellett a legtöbbet szavalt élete utolsó éveiben: „Köszönöm, köszönöm, köszönöm”. Nem véletlen, hogy temetésén – 2005. január 12-én – a sírnál az ő előadásában hangzott el. Az itt látható fotó Feri Ady-kötetéből való (látszik, hogy mennyire megsárgult, agyonlapozott, telefirkált lap).
9. Az emlékek sorában most egy vidám jelenet következik. Az 1983-as szilveszteri műsor egy olyan összeállítással kezdődött, melyben – főleg drámai – színészek egymást váltva rövid, mintegy másfél perces zenés, táncos produkciót mutattak be. Bessenyei Ferenc az „Ének az esőben” musical címadó dalát énekelte maskarában, bájosan, a tánckartól körbevéve. A jelenet különlegessége az a jókedv, amivel Feri a produkcióban részt vett. A 10-15 évvel később felvett szilveszteri „mulatságokon” „jókedve” csak a saját jelenetére korlátozódott, a színészek műsorvégi bolondozásába nem tudott, nem akart igazából bekapcsolódni. Az 1983-as szilveszteri műsorban viszont nem csak jelenete alatt, de az összeállítás előtti és utáni felvonulásban is önfeledten bolondozik. Mint szemtanú állíthatom, hogy e megváltozott viselkedésének elsősorban nem az életkora, hanem a pajtások, a légkör, egyszóval az egész színházi közélet megváltozása volt az oka.
|