Ezen oldal bevezetőjeként szükséges még egyszer leszögezni, hogy e honlapnak nem a Bessenyei Ferenc magánéletében való „turkálás”, hanem a művész pályájának minél autentikusabb, részletesebb feltárása, bemutatása a célja; ezért van a súlypont az ezeket tárgyaló oldalakon. Magánéletével csak annyit foglalkozik, amely személyiségének és mindenekelőtt pályájának, művészetének jobb megértéséhez szükséges és elengedhetetlen. Hogy a most következő oldalon mégis az eddigieknél több magánéleti adat szerepel, annak több oka is van. Az első kettő praktikus: Az itt – is – közölt magánéleti részleteket annak idején – és ahol Bessenyei Ferenc szóba kerül, még ma is (például különböző internetes fórumokon) – az egész ország tárgyalta, ismerte, tehát ezek nem itt hangzanak el először. Sőt, többségük a 2001-ben megjelent és színházi szakemberek által írt, tehát „szakmai” besorolású Bessenyei című könyvből valók. ![]()
De e kettőnél sokkal fontosabb a harmadik, éppen e honlap célját szolgáló ok: Bessenyei Ferenc pályája a Nemzeti Színházba való 1967-es visszatérésekor – életében először komoly válságba kerül. De ez a csodálatos pálya 1967-ben, éppen mikor egy újabb csúcson van, Az áruló, a nagy filmjeinek egyértelmű, átütő sikere (és a művelődésügyi miniszterhelyettes lányától való elválása) után alig pár hónappal, mégis megtörik. Bessenyei Ferenc 1967-től a Nemzeti Színházban soha többé nem foglalja el azt a helyet, amit megérdemel, amit 1950-tól kiharcolt magának, és amit a szakma és ő is megszokott. Erre nem adnak magyarázatot a későbbi események – éppen, mert azokat ekkor még sejteni sem lehetett. Még előtte vagyunk az 1968-as európai kultúrforradalomnak, melynek hatásai Magyarországra úgyis csak később jutnak el, még előtte vagyunk az 1973-as Madách színházbeli Othellónak, még előtte vagyunk a magyar színházakban is egyre nagyobb tért nyerő „hőstelenítő” törekvéseknek, ízlés-váltásnak. És Bessenyei Ferencet igazi „anyaszínháza” mégis kelletlenül, nyűgként fogadja. Ami a legfeltűnőbb, hogy egyetlen rendező sem akar vele dolgozni, hogy Major miért nem, az már ismert, de évekig Marton, Both és Egri, vagyis a színház vezetői sem dolgoznak vele együtt. Még a Németh László 1968 novemberében bemutatott, az egész ország közvéleményét felzaklató, Bessenyei Ferencnek pedig megint óriási sikert hozó Széchenyi rendezését is a segédrendezői státuszban levő Bodnár Sándorra bízzák.
Megkerülhetetlen tehát a kérdés: miért történt mindez? Ismerve a művészek hiúságát és érzékenységét, nem hiszem, hogy túlzott az a feltételezés, miszerint egyetlen színház vezetősége sem örül annak (és ezt érzékelteti is, éppen az itt tárgyalt módon), ha olyan kijelentések hangzanak el róluk a sajtóban és nyilván más helyeken is, mint amiket ebben az időben Bessenyei Ferenc párja nyilatkozott. A filmgyár pedig nem is titkolja véleményét, döntését a kártérítési ügy miatt: aki feljelenti őket, annak számolnia kell azzal, hogy többet egyáltalán nem, vagy csak nagyon ritkán foglalkoztatják. Bessenyei Ferenc mindig kiállt élettársai mellett: így volt ez Váradi Hédinél, így van ez most és így lesz majd negyedik feleségénél is.
Bessenyei Ferenc 1962 végén, csaknem 12 éves együttélés után egy új kapcsolat kedvéért szakít második feleségével, Váradi Hédivel. Az újabb szerelem tárgya a 20. életévét alig betöltött, ezidőben éppen Miskolcon színésznősködő Lugossy Zsuzsa, akit másfél hónappal azután, hogy a Hédivel kötött házasságát hivatalosan is felbontják, feleségül vesz. Az esküvőre az akkori Ságvári Endre tér 1. (Kossuth Lajos tér 9.) alatti II. számú központi
De Ferivel ezekben a hónapokban nemcsak a civil életében, hanem a pályáján is döntő változások történtek: 1963 őszétől a Madách Színházba ment át. E lépésének – amelyet a 80-as évek végén élete legnagyobb hibájának nevezett – előzményei még 1956-ra nyúlnak vissza. Mint az 1956-os eseményeket tárgyaló oldalon kiderült, Ferinek a hatalom se az 56-os tevékenységét, se az 56-tól 58-ig tartó szereplését nem bocsátotta meg soha. Az a szilencium, amire ezek miatt ítélték, nagyon nehezen volt elviselhető a számára. A hatvanas évtized első felének évei Bessenyei Ferenc számára már megint csaknem olyan mozgalmasak, mint az 50-es évek voltak. Rengeteget filmezik: 1961-ben öt, 1962-ben megint öt, 1965-ben pedig hét filmet – köztük az Egy magyar nábobot és a Fügefalevelet – mutatnak be a közreműködésével. Ezen felül – a rá kivetett kényszerű szünet után – ekkorra már az ő számára is beindul a televíziózás (1963-ban például négy hatalmas tévéfőszereppel). A rádióban is egyre másra készíti a felvételeket, köztük hatalmas főszerepeket, olyanokat, amelyek színpadon örökre vagy ekkor még elkerülték. Egyedül 1963-ban ilyen szerepeket játszott a rádióban: a Vámos László rendezte Lear király-ban Leart, a Cserés Miklós dr. rendezte Sámson című Németh László drámában Sámsont, a Major Tamás rendezte Macbeth-ben Macbeth-et (érdekes, itt Major újra vele játszatta a főszerepet, míg a színházban Sinkovits Imrével).
Kiegészítés: 2013. július 15.
Erről az eseményről és az ezt követő időszakról álljon itt elsőként Huszti Péter színes beszámolója, aki ekkor, Szegeden ismerte meg Ferit: „Harmadéves voltam, amikor Vámos László azt a híres Az ember tragédiáját rendezte Szegeden. Ez egy nagy előadás volt, amelyben Ruttkai volt Éva, Nagy Attila Ádám, Gábor Miklós Lucifer és Bessenyei az Úr és Péter apostol, meg hát minden ilyen nagy figura (összesen hat szerep volt az övé ebben
a Tragédiában: az Úr, Péter apostol, az Agg eretnek, Rudolf császár, Lovel, Michelangelo). Ő természetesen ezeket a szerepeket már tudta, azért nem jött le a próbák kezdetére (megj.: valójában azért, mert Olaszországban volt). De a többi főszereplő ott volt, mert ők mind most játszották először a Tragédiát. És Vámos Laci, aki nekem beszéd-tanárom volt, engem küldött fel a toronyba, hogy az Úr hangjában helyettesítsem Bessenyeit, de úgy, hogy Gábor Miklós rendesen válaszolt. Tehát Vámos,
aki szerintem el is felejtette, hogy én csak helyettesítek, engem is instruált. Én csak ott álltam, és ömlött rólam a víz, és szerintem egy picit még utánoztam is Feri hangját. És akkor végre megérkezett a Bessenyei, akinek Vámos megmutatott engem, mint az ő helyettesítőjét. És innentől kezdve, Feri engem is valahogyan vitt magával: amikor a hajójával pöfögtünk a Tiszán, engem ugyanúgy berángatott maga mellé, mint az ott lévő potentátokat. Ő az ilyesmiben soha életében nem tett különbséget. Biztos, hogy voltak
pasasok, akiket nem szeretett. Valami kritérium azért neki is kellett. De tény, hogy
Huszti Péter színes beszámolója nagyon jól érzékelteti azt a légkört, azt a belső fűtöttséget, amiben Feri ezekben az években élt. Mindössze az évszámokban van egy kis eltérés a valóságtól: Bessenyei Ferenc és Béres Ilona kapcsolata már 1965-ban elkezdődött, Feri szerint már februárban (Béres Ilona ugyan ebben az évadban a debreceni színház tagja, de főszerepet játszik a Madách Színház Ahogy tetszik előadásában is – az egyeztetés többször hozza úgy, hogy vasárnap délután az Ahogy tetszik, este pedig a Kispolgárok van műsoron, amiben Feri játszik, tehát gyakran összefuthattak), Béres Ilona elbeszélése szerint csak ősszel, amikor Ili már a Madách szerződtetett tagja, és Molnár Ferenc Olympia című darabjában a hercegnő szerepét átvette Psota Iréntől. De akár így, akár úgy, „Az áruló” próbái, előadásai idején már nem csak Ili, de Feri is – újra – „szabad” ember volt, tehát már nem kellett egyiköjüknek sem „bujkálnia”.
|
![]() – Beugrottam az Olympia előadásába, a Madách Színházban. Volt rajtam egy fehér bársony ruha, és Feri meglátott hátulról. Onnantól kezdve udvarolt. De hát én férjes asszony voltam, de aztán elváltam. – Úgy tudom, hogy Bessenyeihez nem ment hozzá. – Nem, és nem is laktunk együtt, 14 kilométerre laktunk egymástól. De nagy kapcsolat, igen komoly érzelem alakult ki közöttünk, aminek aztán vége lett egy idő után. Én felnőttem, és felnőttként kiléptem a kapcsolatból, amit Feri meglehetősen nehezen viselt el. … Nem akartam őt regulázni, nem akartam, hogy megváltozzon. Én nőttem föl, én igényeltem többet egy kapcsolatban. Amiről ő azt gondolta, hogy rengeteg, nekem az kevés lett. Ő tulajdonképpen a szerelembe volt világéletében szerelmes. Mindig azt szerette egy nőben, amit ő elképzel róla. Én pedig azt szerettem, ha engem szeretnek. Zseniális ember, de önmagán kívül nem nagyon érdekli más. A világ is úgy érdekli, ahogy ő megéli. … Nekem egy idő után kevés volt, amit a vele való férfi-nő kapcsolatban kaptam. … – Nyilván sok mindent kapott tőle. – Hogyne, ő fantasztikusan tud szeretni, imádja magát, ha szerelmes. … Köztünk őrült nagy volt a korkülönbség (megj.: Béres Ilona két hónappal idősebb Lugossy Zsuzsánál). Amikor udvarolni kezdett nekem, úgy féltem tőle, mint a tűztől. Gyalog jártam haza, nem messze laktam a Madách Színháztól, és ha meghallottam a bőrkabátja suhogását, a frász kerülgetett. Számomra ő egy bácsi volt. Aztán olyan szinten árasztott el a szerelmével, hogy elvarázsolódtam, és én is meggyulladtam. El is váltam. Nem vagyok egy csalós lány, nem tudok párhuzamos kapcsolatokban élni, tehát az első házasságom tönkrement. … Én fiatal, kezdő, nagyon sérülékeny ember voltam. Nekem ő rengeteg volt. Vele nem lehetett flörtölni, ami különben sem az én stílusom. Én vagy igent mondok és akkor megyek, vagy nemet mondok. A mi kapcsolatunk nem tartott soká, de intenzív volt. A körülbelül másfél évnyi idő alatt (megj.: vajon itt Ili a hivatalos együttlétüket megelőző udvarlás tartamára gondolt, hiszen kapcsolatuk 1970 nyár végéig, vagyis legalább öt évig tartott) elhalmozott a szeretetével, a virágaival, a leveleivel. Amikor pedig szakítottam vele, akkor a fenyegető cédulák ott voltak a kocsimon, hogy csak azt ne hidd, hogy megúsztad. – És akkor is félt tőle? – Ó, dehogy, már megismertem. … Végül is közöttünk egy love storyról volt szó. Arról sohasem beszéltünk, hogy összeházasodunk, gyereket, közös, normális életet akarunk. Én nem azért hagytam ott az első házasságomat, mert erre vágytam. Szerelmes lettem, és nem tartottam tisztességesnek, hogy megcsaljam a férjemet. Valószínűleg nem volt egy jó házasság, ha oda be tudott jönni valaki. |
(Az élet furcsaságai közé tartozik, hogy Feri lajosmizsei legkedvesebb szomszédjának unokaöccse, a színész T. S. Ili első férjének lányát vette feleségül, ami a Lajosmizsén megtartott esküvői ebéden derült ki.) Hogy Ferinek Béres Ilonával való kapcsolata mennyire nem „az együttélésről” szólt, sőt eleinte nem is komoly veszélyként jelentkezett Bessenyei Ferenc házassága számára, mutatja az a tény is, hogy Feri 1965 karácsonya körül Lugossy Zsuzsával új otthont rendezett be magának a Lumumba úton. Ami mégis a házasság felbomlásához vezetett, abban – az új szerelem mellett – az az esemény is szerepet játszott, melyet Feri ugyan nem akart, de amit Lugossy Zsuzsa mégis vállalt: egy gyerek érkezése. ![]() A valóság ebből annyi, hogy Feri tényleg nem akart gyermeket. Ezt azok után, ahogy első felesége és gyermekei bántak vele, nem is lehet csodálni. Hogy eleinte az apaság kérdésében is volt benne valamiféle fenntartás, ez a Történeti Hivatal dokumentumainak áttanulmányozása után legalábbis érthető és megbocsátható. Mindenesetre Juli úgy hasonlít féltestvéreire, mint a tojások, úgy hogy kétség nem férhet hozzá, ki az édesapja. Feri válási szándékát nem levélben közölte feleségével, hiszen hónapokkal előbb megbeszélték, hogy a gyerek megszületéséig otthon marad, amely megállapodást ő hűen be is tartotta, még akkor is, ha ezidőben Béres Ilonával való kapcsolata már senki előtt nem számított titoknak. Galambos Erzsi szerint, aki együtt volt a kórházban Zsuzsával, Feri odaadóan viselkedett feleségével egész idő alatt, naponta többször bejárt hozzá, figyelmes és kedves volt, virágokkal halmozta el. Julika szeptember 28-án született, Feri pedig október 10-én költözött el otthonról, ment abba az albérletbe, ahol előtte Ruttkai Éva lakott Latinovits Zoltánnal, a Budakeszi út egyik mellékutcájába. Az albérlet szigorúan véve csak egyetlen szobából állt, a hozzá tartozó nagy terasszal, de Feri az egész házat – melynek tulajdonosa egy osztrák özvegyasszony – csaknem úgy használhatta, mint a sajátját. Persze ettől ez még mindig csak albérlet maradt, amitől ahogy rendeződött egy kissé anyagi helyzete, szívesen vált meg. De ekkor a pesti bérházak után, ez a nagy kertes ház, a még csaknem beépítetlen Budakeszi út környékével, minden bizonnyal felüdülést jelentett számára. Az sem igaz, hogy soha többet „nem tárgyalt” Lugossy Zsuzsával. Bár a válásukat hivatalosan csak 1967. június 21-én mondták ki (ez Zsuzsának volt sürgős, mert alig egy hónap múlva másodszor is férjhez ment), 1973 áprilisáig (amíg Feri a tartásdíjat fizette – bár a gyereket már egy évvel korábban adoptálta Lugossy Zsuzsa férje) rendszeres, baráti kapcsolatban maradtak. Feri Lugossy Lászlóval, Zsuzsa filmrendező testvérével is jó viszonyban maradt, csak anyósa és miniszterhelyettes apósa nem bocsátotta meg neki soha a válást…
Nos, nemcsak Béres Ilona volt az, akit „nem hívtak többé a filmgyárba” a kártérítési követelés miatt. Nemcsak Béres Ilona volt az, aki e per előtt (a sajtóban megjelent hír szerint 1967 nyarán indította el a pert) éjjel-nappal filmezett, de Bessenyei Ferenc is (1965-66-ban forgatta például egyik legsikeresebb filmjét, az Egy magyar nábob-ot, 1966-67-ben hét filmet mutattak be vele, ebből négyben főszerepet játszott), aki teljes támogatásával ott állt mellette a per idején (csakúgy kiállt mellette, mint annak idején Váradi Hédi mellett az Aranyembernél). Ha az ő filmszerepeinek dátumát is megnézzük, nem lehet nem észrevenni, hogy 1967 után gyakorlatilag nem hívták többé forgatni. Ettől kezdve jóformán már csak a leghívebb barátai (Zsurzs Éva és Kósa Ferenc) foglalkoztatták játékfilmben. A filmvilágban – is – bekövetkező nagy változás
csak a 70-es évek közepén, végén jelentkezett a „régi” színészek életében. Ha nincs ez a kártérítési botrány (amitől mindenki óvta Béres Ilonát, és aminek az első pillanattól fogva ismertek voltak a következményei, m. m. a filmgyári szilencium) Bessenyei Ferenc filmes karrierje is nyilván másképp alakul. Ez a döntése annál is inkább érthetetlen, mert a Madách Színházban éppen ekkor aratta élete egyik legnagyobb sikerét Németh László Az áruló című darabjában, amit szintén Ádám Ottó rendezett. Ennek 1966. december 22-én volt a bemutatója, egy napon a nagy kétrészes Várkonyi-film, az Egy magyar nábob és Kárpáthy Zoltán premierjével. (E film forgatásának körülményeiről a „Férjem, a Komédiás” című könyvben Medveczky Ilona, Venczel Vera és Kovács István számol be.) Színházi, tévés szerepeit nézve, Az áruló és az Egy magyar nábob óriási sikerét ismerve, látva Ádám Ottóval való intenzív együttműködését (hogy ezek közül csak egy példát említsek: a Feri által nagyon szívesen forgatott, 1965 őszén befejezett, majd 1966-ban bemutatott Rembrandt című tévéjáték), megfejthetetlen, mitől gondolta meg magát ily hirtelen és miért éppen ekkor, amikor a Nemzeti Színházba való visszatérése semmi jóval nem kecsegtethetett számára. A Nemzeti Színház jegyzőkönyveit átvizsgálva – és Bessenyei Ferencet ismerve – csak arra lehet gondolni, hogy ez a színház-váltás elsősorban nem az ő vágya lehetett. Már csak azért is logikus ez a feltételezés, mert Az áruló átütő sikere után alig egy hónappal, a Nemzeti Színház 1967. február 2-i Művészeti Tanács ülésén – tehát jóval a Madáchban majd március végén bemutatásra kerülő A mi kis városunk című Thornton Wilder darab előtt, melyet pedig Bessenyei Ferenc eddigi életrajzírói átszerződésének okaként állítottak be – Básti Lajos a következőket jelenti a Tanács jelenlevő tagjainak, Both Béla igazgatónak, Marton Endre főrendezőnek, Egri István rendezőnek, Sinkovits Imre, Kálmán György és Berek Kati színművészeknek (hiányzanak a Művészeti Tanács tagjai közül: Major Tamás főrendező, Zankó Gyula gazdasági igazgató):
|
Básti Lajos: Bessenyei Ferenc nem érzi jól magát a Madáchban. Szívesen jönne vissza, csak labdát vár. Ilyen labda lehetne a Mózes, de lehetne vele tárgyalni vendégszereplésről is. Béres Ilona rossz viszonyban van a Madách Színház vezetőségével. Both Béla: Bessenyei Ferenc többször volt már tárgyalni ez ügyben. Neki módjában van, hogy minden követ megmozgasson és bármikor ide visszajöjjön. Mi fogadni tudjuk, fedezet a fizetésére van, de vendégként idehívni nem kívánjuk. Ne szerencséltessen bennünket vendégjátékával. Egyébként Bessenyeinek nem a Nemzeti Színházzal van differenciája, hanem Major Tamással volt a Bánk bán ügyből kifolyólag. Básti Lajos Both elvtárs szavaiból kiindulva ezek után azt javasolja, hogy Bessenyei kérje átszerződését. Marton Endre: Aczél elvtárs annak idején kérte Bessenyeit, hogy ne menjen el. Bessenyei mindenáron el akart menni, hát most ne mi ajánlkozzunk. Segítse ő elő ezt a visszajövetelét. Sinkovits Imre helyesnek tartja, hogy a színháznak ilyen elvi álláspontja alakul ki. Kálmán György: Kérdés, hogy Bessenyei eljön-e Béres nélkül? Mert ráadásul itt van nekünk Kohut például, aki tud annyit, mint Béres, sőt. Berek Kati: Béres tehetséges színésznő, de nem Duse Eleonóra. Both Béla: Béresnek is, Bessenyeinek is szabad útjuk van hozzánk, de ezt nekik kell kezdeményezni. |
![]() Ebből a jegyzőkönyvből, és abból, ami ezután következett, az sejthető, hogy Feri elsősorban nem saját magának, hanem párjának keresett új helyet. Básti Lajos, akivel jóban volt és Kálmán György, ekkortájt egyik legjobb barátja, akit igen gyakran látogatott budai várban levő otthonában, nyilván beszámoltak neki az ülésen elhangzottakról. Feri Major Tamástól semmit sem kaphatott, Marton Endre színésze ekkor egyértelműen Sinkovits Imre (aki a fent idézett ülés után nem sokkal Kossuth-díjat vesz át, és akivel Feri helyett a Mózest 1967. november 2-án bemutatják, és aki az ülésen elsőnek helyeselte, hogy a Nemzeti Ferit nem várja szereppel – ellentétben az ő esetével, akinek ahogy visszajött a József Attilából, azonnal a Macbethet adták), Both Béla nem törődik vele – mit várhatott Bessenyei mindezek után a Nemzetitől? Nem is kap sokat, Eleinte csak segédrendezőt lát, és ha nincs a Széchenyi óriási sikere, csaknem azt lehetne mondani, hogy a Nemzetiben ettől kezdve egyetlen méltó feladatot sem bíznak rá. És ami az igazgatósági üléseken visszajövetele után történt, az még az előzményeknél is lehangolóbb. Részletek az elkövetkezendő ülések jegyzőkönyveiből: |
1968. május 13. igazgatósági ülés, jegyzőkönyv 19. pont: A miskolci Nemzeti Színház kérte Bessenyei Ferenc vendégszereplésének engedélyezését a Fáklyalángban másodállásként. Az igazgatóság a vendégszerepléshez nem járul hozzá. (megj.: Vendégként mégis elment eljátszani Kossuth-ot, de a másodállás, nyilván további szerepekkel, nem jöhetett létre.) 1968. június 18. igazgatósági ülés, jegyzőkönyv 2. pont: A pákozdi csata 120. évfordulójára szeptember 29-re kérik a Fáklyaláng előadását. Az igazgatóság döntése: Tekintettel arra, hogy a Fáklyalángot hármas egyeztetésben nem tudjuk adni, csak abban az esetben veszünk részt az ünnepségeken, ha a székesfehérvári tanács az aznapi elmaradt előadást is megtéríti a színháznak. 1968. augusztus 21. igazgatósági ülés, 5. pont: A Bánk bán (Bessenyei főszereplésével) idei bemutatóját áttesszük a 69/70-es évadra a felszabadulás 25. évfordulójára. 1968. október 14. Művészeti Tanács ülésen végre Egri István javasolja, hogy bővüljön ki a Művészeti Tanács két taggal, hogy ha egy-egy tag nem tud részt venni az ülésen, akkor is biztosítva legyen az ülés megtartása. Kohut Magdát és Bessenyei Ferencet ajánlja. A Művészeti Tanács a javaslatot elfogadja és behívja tagjai közé Kohut Magdát és Bessenyei Ferencet. (megj.: Feri már több mint egy éve a színház tagja, mikor ez valakinek eszébe jut, és még ekkor sem művészi nagysága, hanem csak a szavazás eredményessége érdekében lesz a Művészeti Tanács tagja.) 1969. augusztus 22. igazgatósági ülés: A Hódmezővásárhelyi Művelődési Ház kérte a Széchenyi előadását október 6. és 12. között. Ehhez a színház igazgatósága nem járul hozzá, mert a társulat 13-án Jugoszláviába utazik, és így erre az előadásra nem kerül sor. (megj.: Ennél sokkal nehezebb problémákat is meg tudtak oldani, ezelőtt is ezután is, ha akartak.) 1969. szeptember 12. igazgatósági ülés, 12. pont: A József Attila Színház kérte, hogy Bessenyei Ferencet október végétől december 15-ig adja ki a színház egy főszerepre. Az igazgatóság a kéréshez nem járul hozzá. (Ugyanezen az ülésen az igazgatóság engedélyezi, hogy Agárdy Gábor a Kamara Varietében vendégszerepeljen, és rendelkezik afelől, hogy a külföldre meghívott művészek, Major Tamás és Sinkovits Imre szerepeit távollétük idejére más vegye át, illetve a műsorrendet úgy állítsák össze, hogy a két művész elmehessen.) |
Ha valaki azt hiszi, hogy a Bessenyei Ferenc vendégszerepléseivel kapcsolatos szigorra azért volt szükség, mert anyaszínháza megállás nélkül foglalkoztatta komoly szerepekben, akkor alaposan téved. Ezek az érthetetlen visszautasítások akkor történtek, amikor Bessenyei Ferencről a színház vezető rendezői alig vettek tudomást. Bessenyei Ferenc nem sokkal nagy feltűnést keltő színházváltása után egy évvel, 1968 nyarán a Film Színház Muzsika riporterének mesélt el- és visszaszerződésének okairól. Ez a cikk, mely a „Szenvedély, teremtő indulat …” címet viseli a következő oldalon található. A riporterrel folytatott beszélgetése idején már túl volt a Fáklyaláng felújításán és a Széchényi premierjére készült, ezért bizakodóan, elvárásokkal, reményekkel telve beszélt. Nyilván nem így nyilatkozott volna, ha az évad elején, 1967 őszén kérdezik. Akkor ugyanis nem sok oka volt még az optimizmusra. A remélt Mózes vagy görög drámai vagy más súlyos szerep helyett (melyet mások játszottak ekkor a Nemzetiben: ez az időszak Sinkovits Imre, Kálmán György, Gelley Kornél, Iglódy István, illetve Váradi Hédi, Berek Kati nagy korszaka) neki mindössze egy felújítás jut: huszonhat év után ismét Kuprijánov matrózt játssza a Viharos alkonyat-ban. Ezzel kezdett a színház 1945-ben, ezzel kezdett 1951-ben, és ezt újítja fel azóta is mindig, ha november 7-re, vagy más kommunista ünnepre nincs más, ![]() Az 1952-es Kossuth megformálása „forradalmi” tett volt, az 1968-asé színészi bravúr: Bessenyei Ferenc egyik este Görgeyt alakította Az árulóban a Madách Színházban, másik este Kossuthot a Fáklyalángban a Nemzeti Színházban. Új-régi szerepében mind a sajtó, mind a közönség ezt a tényt találta a legérdekesebbnek. Bár, mint fentebb láttuk, a színház vezetősége eredetileg nem egyezett bele, hogy Bessenyei Miskolcon is eljátssza Kossuthot, e vendégszereplésre 1968 őszén mégis sor került: ott a Jurka László rendezte Fáklyaláng-ban játssza el (kettős szereposztásban) Kossuthot.
Alig két hónappal a
Egyébként a Szerelmem, Elektra nagy szériában, komoly sikerrel ment, és a színház sok helyen vendégszerepelt vele, több magyar nagyvároson kívül 1969 októberében Újvidéken és Belgrádban, 1970 áprilisában Leningrádban, Moszkvában, Varsóban is bemutatták.
1968 május végén Marton Endre a színház egyik főrendezője is végre „nagy kegyesen” szerepet ad neki Franz Kafka Amerika című darabjában: a címlapon a huszadik helyet foglalja el. Valószínűleg nem erről álmodott, amikor visszajött a Nemzetibe, de Galsai Pongrácnak adott interjújában nem látszik keserűnek. Ebben nyilván az is szerepet játszik, hogy anyaszínházán – és mint láttuk a filmgyáron – kívül a rádióban és a televízióban is nagyszerű (vagy csak érdekes) feladatokat kap, és olyan beszélgetéseken vesz részt, ahol kifejtheti gondolatait, melyek látva a körülötte levő világot, egyre jobban nyomasztják.
Bozó László, a rádió főrendezője ekkor rendezi nagy léptékű rádiódrámáit, az Odüsszeiát, az Iliászt, a Kalevalát mind Bessenyei Ferenc főszereplésével. Ekkor kezd el meséket mondani, vagy mesejátékokban részt venni, verseket szavalni. Ezek közül sokat letöröltek, mint például a Legyek című rádiódrámát is, de néhány megmaradt, csakúgy mint az ekkor felvett színházi előadások közül egy-kettő (Fáklyaláng, Szerelmem, Elektra, A félkegyelmű – ez utóbbiban ő a mesélő). A televízió fénykora majd csak a 70-es években kezdődik, de már ekkor sokat foglalkoztatják itt is: különösen olyan irodalmi műsorsorozatokban, mint a Költészet, a Világirodalmi magazin, az Irodalmi képeskönyv (ekkor még a közművelődés, a kultúra terjesztése a rádió és televízió elsőrendű feladata).
Az 1968-as nyarat tehát ezzel az előadással (húszszor játsszák egyhuzamban) és a Széchényi szövegkönyvének tanulmányozásával tölti, miként erről a Film Színház Muzsikának beszámolt. A darabot megint csak segédrendezőre, Bodnár Sándorra bízzák a színház vezetői, akivel azonban Bessenyei Ferenc nagy sikerű előadást hoz létre 1968. november 22-ére. Az előadásnak óriási sikere van, többen, csaknem mindenki (lásd: Németh László levelei című kötet) megállapítja, hogy Bessenyei sokkal jobb, mint az 1957-es ősbemutatón Timár József. Csak Németh László kételkedik megint, aki képtelen Timár helyett Bessenyeit elfogadni.
A Széchenyi bemutatója után megint valami furcsaság következik: Major Tamás a Galilei élete után most újra (utoljára) rendezi Bessenyei Ferencet, valószínűleg külön felkérésre: Száraz György A vezérkari főnök című darabjában rá osztja a címszerepet, Stromfeld Aurélt (bemutató 1969. február 21. a nagyszínházban). Bár ez is „ünnepi” darab, Bessenyei Ferenc mégis szereti, és egész életén át számon tartja, „hős-szerepei” között emlegeti. Ezzel számára vége is van ennek az évadnak, legközelebb majd csak egy év múlva lesz újabb bemutatója.
Az 1969/70-es színházi évad – csakúgy, mint az előző – két új szerepet hoz: a fentebb már említett Leicester grófját a Stuart Máriá-ban és végre megint a címszerepet a Bánk bán-ban, amit még mindig az eredeti mű – és nem az általa annyira sürgetett, átdolgozott forma – szerint rendez meg Both Béla. Bessenyei Ferencnek ez volt az első szerepe, amit e honlap krónikása már mint Bessenyei Ferenc társa látott (mégha nem is a premieren, hanem csak fél évvel később), amiről tehát szemtanúként tud beszámolni: Bessenyei Ferenc minden volt csak „toroköblögetős” nem. Széles gesztusok helyett sokkal inkább visszafogott, fájdalmában inkább elhalkuló, mint kiabáló hőst formált meg megrázóan, egy életre emlékezetesen.
Ezúttal azonban nem sokáig tart az öröme: 1970 nyár végén Béres Ilona kilép a kapcsolatukból, amivel Bessenyei Ferenc magánéletében új korszak kezdődik ... |