![]()
|
1. levél: 2. levél: 3. levél: 4. levél: 5. levél: 6. levél 7. levél: 8. levél: 9.-10. levél: 11. levél 12. levél 13. levél 14. levél 15. levél 16. levél 17. levél |
Levelek Bessenyeihez: a Film Színház Muzsika összeállítása 1989-ből Nádasdy Kálmán levele 1980-ból Aczél György három levele 1977-, 1979-, illetve 1989-ből Kállai Ferenc és neje levele 1979-ből Cenner Mihály levele 2001-ből Az Ózdi József Attila Gimnázium igazgatójának levele 1993-ból H.Gazsi levele a Széchenyi 1968-as bemutatásával kapcsolatban D. Magyari Imre levele a 70 éves Bessenyei Ferencnek Két néző levele 1967-ből (Az áruló), illetve 1973-ból (Hegedűs a háztetőn) K. J.-né sz. Stromfeld Adrienne levele 1969-ből (A vezérkari főnök) Ismeretlen néző levele 1974-ből (Hegedűs a háztetőn) Vajda Lászlóné levele 1997-ből (Vasárnapi Újság) Raksányi Gellért születésnapi köszöntője Horváth Ádám levele 1994-ből Szendrő József levele 1968-ból Szinetár Miklós levele 1989-ből Az oldal utolsó frissítése: 2019. július 22. |
LEVELEK BESSENYEIHEZ Jubileum táján (Megjelent 1989 februárjában a Film Színház Muzsikában)
Illés Jenő [1948. november 11-én volt a Déry-bemutató Szegeden, melyen az újság beszámolója szerint maga az író is részt vett, azután, hogy előzőleg beleegyezett darabjának kisebb módosításaiba. Bessenyei Ferenc azt a szerepet alakította, melyet a darab ősbemutatóján, a budapesti Nemzeti Színházban Major Tamás játszott. Bessenyei Ferenc azonban nem Szegedről, hanem Pécsről került Budapestre 1950 őszén, azaz csaknem két évvel a Tükör szegedi bemutatója után. Déry Tiborral újabb személlyel nőtt azok száma, akik maguknak tulajdonítják azt a „dicsőséget”, hogy Bessenyei Ferencet a budapesti Nemzeti-be visszahívták.]
Kedves Ferikém! Örkény István [A levélben említett két cím, egy-egy novella címe, Örkény István „egyperceseiből valók.]
![]()
Kedves Ferim,
Szeretettel ölelünk mindannyian
Kedves Barátom!
Németh László [Németh László Széchenyi című darabját a Katona József színházban 1968. november 22-én mutatták be Bessenyei Ferenc főszereplésével.]
Kedves Feri! Nagyon szép ünnephez illő gondolat volt, hogy Hajnal Gáspár levelét így juttattad vissza. A levél, a képek, a virág egy kis valódi karácsonyt iktatott eléggé kedvetlen karácsonyomba. Nagyon köszönöm. Azt, hogy miért birkóznak meg a színészek nehezen darabjaimmal, igen szépen, s rám is megtisztelő módon magyarázod. Én persze azt hiszem, hogy az ellenállásnak inkább társadalmi, mint művészi okai vannak; ezért is adtam fel a színpadot – én ezen mindig csak monopóliumtörő leszek, akinek a sikerét, ha még mindig sikere van, annál válogatottabb eszközökkel kell ellensúlyozni. Németh László [A levélben említett Hajnal Gáspár levele lent olvasható.]
Drága Ferikém!
Budapest, 1984. szept. 22.
[1984. szeptember 22-én, a Film Színház Muzsikában a centenáriumát ünneplő Operaház megnyitása alkalmából – amikor is a Bánk bánt játszották Simándy főszereplésével – „Simándy József ünnepére” címmel Bessenyei Ferenc hosszú írásban méltatta Simándy pályáját, művészi nagyságát. Bessenyei nyílt leveléhez a centenárium mellett az énekes „Bánk bán elmondja” című, akkoriban megjelent életrajzi könyve adta az apropót. – A Film Színház Muzsika cikkébe egy durva hiba is becsúszott: az oldalon látható legalsó képen, nem Simándy József, hanem
Budapest, 1979. november 26.
Kedves Feri,
Szeretettel és barátsággal ölel
|
NÁDASDY KÁLMÁN válaszlevele Bessenyei Ferencnek Előzmény: Bessenyei Ferenc 1979 novemberében nyílt levelet írt Nádasdynak (megjelent az Új Tükör című újság 1979. november 25-i, 47. számában), melyben híres-nevezetes Othello-jukról emlékezett meg. Nádasdy Kálmán kézzel írt magánlevélben válaszolt. A két levelet Deák Attila Bessenyei Ferenc című könyvében leközölte (78-81. oldalon), és Nádasdy válaszlevelét Ferinek azon szavaival vezette be, melyeket Feri a Nádasdy-levél levélborítékának hátára írt: „Most látom csak, hogy a levelet február 2-án keltezte, viszont az expressz borítékon március 17-i dátum van. És az én ceruzával rótt feljegyzésem: meghalt 1980. április 17-én.” Nádasdy Kálmán négyoldalas levele mai napig megvan (ITT látható), a borító eleje is, és ennek hátán Nádasdy Kálmán saját címe is, de Feri megjegyzését sajnos Szigeti Rózsa tanárnő, akinek Feri az 1980-as évek végén átadta saját emlékeit, hogy azokból is hasonló albumot állítson össze, mint amilyeneket a pályára kezdetéről készített, sajnos kidobta.
|
Ignotus Mikor targally csak teng-leng már a dérben, S az ág – amint didergetik fagyok – Csupasz templomkarzat, madármisétlen.
A nappalból vagyok az éjszaka
A tűzből meg vagyok csak a zsarát,
Ezt vésd eszedbe, hogy nőjjön szerelmed,
|
![]()
1980. II. 2.
|
ACZÉL GYÖRGY három levele Bessenyei Ferenchez ![]()
Ha az aláírását Ön is úgy értette, ahogyan én olvastam, akkor ez azt jelenti, hogy művészetét mindketten igen nagyra tartjuk; én biztosan! Aczél György
![]()
Kedves Ferenc!
Úgy érzem, hogy immár több,mint két évtizede változó intenzitású, de változatlanul szoros kapcsolatunk feljogosít a fenti megszólításra! Híve: Aczél György
A Bessenyei Ferenc 70. születésnapjára géppel írott levél, amikor Aczél György – aki
Hát íme Robespierreként követett a nehéz 70-essel kezdődő évtizedbe. Immár egy emberöltő ami – ritka találkozásaink ellenére – összeköt bennünket. Szeretném azt kívánni, hogy mindkettő – e megnehezült közéletben is – sok örömet hozzon Önnek. Budapest, 1989. február 24.
Nagyrabecsülő híve: |
KÁLLAI FERENC ÉS FELESÉGE, MARA levele Bessenyei Ferenchez 60. születésnapjára
Köszöntöm a hatvan évedet
Remélem még harminc évig köszöntgethetlek benneteket!
Az egyedüllét az erős emberek mennyországa
|
CENNER MIHÁLY SZÍNHÁZTÖRTÉNÉSZ levele Bessenyei Ferenchez 82. születésnapja alkalmából
Budán, 2001. febr. 7 Drága Ferikém!
Születésnapodra őszinte baráti szívből küldöm legeslegjobb kívánságaimat: tartós jó egészséget, sok-sok örömöt, ujabb szép sikereket, amelyekkel tovább ékesítheted csodálatos művészeted ragyogó koronáját. Cenner Mihály
|
Az ÓZDI JÓZSEF ATTILA GIMNÁZIUM igazgatójának levele Bessenyei Ferenchez 1993-ból
Bevezetés: Itt hallható annak az interjúrészletnek kicsit hosszabb változata, amelyikben az ózdi „incidensről” is beszél. [Az eredeti levél pdf-formátumban ITT olvasható]
Budapest Igen Tisztelt Művész Úr! Szokatlan kéréssel zavarjuk Művész Urat, mely részben összefügg az 1956-os forradalommal, a Magyar Nemzeti Színház 1957-es ózdi szereplésével és kicsi részben az ózdi gimnáziummal is. Hogy világosabban fejezzük ki magunkat, engedje meg az alábbiak rövid ismertetését:
1./ 1956 tavaszán (amikor még Magyarországon nem volt rendszeres televíziós adás) az ózdi gimnázium színjátszói több előadásban bemutatták Illyés Fáklyaláng c. darabját a város diákjainak és felnőttjeinek. A darab tartalma, mondandója nagy hatással volt a fiatalokra, idősekre egyaránt.
.
A 2., 3., 4. pontban leírtakról a Művész Úrnak is lehet emléke, de a rövid folytatásról nem valószínű, hogy tudomása van. A szövegkönyv azóta sem került vissza az iskola könyvtárába, nem valószínű hogy a szovjet parancsnok magával vitte emlékként.
Mindezeket azért írtuk le, mert ezt az epizódot röviden szeretnénk rögzíteni abban az évkönyvben, amelyet az ózdi József Attila Gimnázium megalakulása ötvenedik évfordulójára (1995) tervezünk kiadni.
Szíves válaszát várva művészi munkájához sok sikert kívánunk az ózdi fiatalok és tanárok nevében! Csomós Lajos gimn. igazgató; Soltész József ny. tanár az évkönyv szerkesztője; Takács József ny. tanár az 1956-ban előadott Fáklyaláng rendezője
H. GAZSI [HAJNAL GÁSPÁR] levele Németh Lászlónak Bessenyei Ferenc 1968-as Széchenyi alakításáról [Az eredeti levél pdf-formátumban ITT olvasható. Az előzmény pedig fentebb.]
Nov. 27.
Kedves Ella Asszony! Kedves Tanár Úr!Hálásan köszönöm a nagy színházi élményt, melyhez a „Széchenyi” főpróbájának jegyével jutottam. Láttam a darabot már 1957-ben is, az utolsó előadásán, meglepetés volt számomra, hogy most még jobban tetszett; bizonyára unalmas leszek, de nem állom meg, hogy ide ne írjam, miért.
Az „excentrikus modorú gróf”, akit Bessenyei belépőjétől kezdve belénk szuggerál, nyilván az életben is ilyen volt. Blackwell angol ügyvivő, akit apám mindig a korszak egyik legfontosabb tanújának tartott, hasonlóan festette le fellépését, emberekhez való közeledését emlékirataiban; más kortársi feljegyzések is ilyennek írják. Bessenyei,hogy közel hozza, sok tekintetben mintául vette a félmúlt tekintélyes, nagyeszű, különc öregurainak gesztusait, hanghordozását; homályos gyerekkori emlékeim szerint ilyenféle volt Nagy Emil igazságügyminiszter és Hegedűs Lóránd is. Ezzel hidat vert a történelem és a mai közönség emlékezete közé.
Minden különös elmélkedés nélkül is világos, hogy ez a Bessenyei-féle felfogás mennyivel igazabb, elevenebb és eredetibb az első részben; jobban illik a táblabíró kétségben-tartásánál a Blick-kérdésben, sokkal jobb a besúgónak vélt ápolóra való támadásban; a néző számára valami különös fűszere van, ilyen közel még nem hozták hozzá egyik „bebalzsamozott” alakunkat sem. Az egész felfogás problémája a kezelőorvossal szembeni kitörésnél kezdődik; Timárál tisztító volt és felemelő, amint visszautasította a lelketlen gyógyítási módot, elutasította a színész- és maszk-teóriát, büszkén vallotta önzetlenségét. Bessenyei itt meg-megtöri a lendületét; tartja excentrikus gesztusait, néha még furcsa mosolyt is ültet az arcára. A régi előadás ismerője kicsit csalódik; csak az egész áttekintése után jön rá, hogy így kell csinálni. Függetlenül attól, hogy a valóságban esetleg Széchenyinek csakugyan lehettek olyan pillanatai, amikor felháborodottan utasította volna vissza a szerepjátszás vádját. Itt ugranék vissza a szerepjátszás- és maszk-elméletre. Nem tudom, Tanár Úrhoz mennyire érkezik el a mai fiatalság felfogása az emberekről; tény, hogy hajlamosak automatikusan egy uniformizált szintre lehúzni minden nagyságot, bizonyos mechanikus lélektanozgatással. Pl. „X. Y. hős volt.” – Igaz – feleli a mai ember – sohasem bírta ki, hogy ne beszéljenek róla. – „Z. kiáll valakiért” – Na igen, nem szereti, ha nem ő dönt valakiről. És így tovább. A mai ember ezáltal lassan elveszíti az arányérzékét és szükségszerűen erősíti az ilyen gondolatmenetekkel a szomorú tényt, hogy uniformizálódik. Bessenyei játéka hozzájárul ahhoz, hogy a dráma megfordítsa a mai ember gondolatmenetét: Széchenyi volt ? mindegy, én ismerem a lelki indokait, hogy miért lett azzá. – A dráma viszont ezt szuggerálja: ismerjük a lélektani indokait? Mindegy, hiszen Széchenyi volt. Excentrikus öregúr, aki szenved előttünk három órán keresztül. A néző tudatának felszínére néha feljut, hogy nagyon nagy ember volt, akinek legtöbbet köszönhetünk, és ilyenkor érezzük át igazán a fájdalmát. Hogy környezete fölé nő, hogy gondolatait senki nem éri utol, hogy segíteni nem tud rajta senki – mindez elég jelzője a nagyságnak és Bessenyei csak helyenként támogatja ezt alá: hatalmas homlokával vagy örvénylő szemeivel, a végső, gondolatébresztő hatáshoz ennyi kell csak. Az együttes egyébként is kiválóan vitte a darabot. Legfeljebb Balázs Samuról jegyezném meg, amit Tanár Úr annakidején Dénes Györgyről írt: harcolt a személyét körüllengő komikum ellen. Le is küzdötte: ízléssel vitte a szerepet és különben is Bessenyei uralkodott a színpadon, de szerintem bármelyik más színésznek kevesebb erőfeszítésébe került volna vinni ezt a szerepet, mint neki. [A mondat végét Feri zárójelbe tette – nem csoda, mert félreérthető; a levél írója vagy elírta, vagy Balázs Samura értette, azaz a hosszú körmondat elejére és nem Bessenyeire, azaz a betoldott mondatra.] Be is zárom levelemet, bár a végtelenségig tudnék bölcselkedni Tanár Úr gondolatrendszeréről, amely végeredményben a mai fiatalság gondolatrendszerét cáfolja és túlmutat rajta; de máris nagyon hosszadalmas voltam és restellem, hogy a kedvesség ellenében ekkora tömeg fecsegéssel terhelem Tanár Urat. Remélem, hamarosan újabb dráma élményének örvendhetünk. Bízom benne, hogy soraim mindkettőjüket jó egészségben találják.
Még egyszer hálás köszönettel. H. Gazsi
Feltéve: 2014. december 26.
D. MAGYARI IMRE levele a 70 éves Bessenyei Ferencnek 1989. február 11-én a televízió felvételről sugározta azt a Vámos László rendezte ünnepi előadást, amit pár nappal korábban, február 6-án vettek fel az Erkel Színházban Bessenyei Ferenc 70. születésnapja alkalmából. Az adást követően Feri sok szép levelet kapott, most ezekből következik egy válogatás, azok, melyeket Feri megőrzött és a „fontos iratok” mappába tett.
Elsőnek D. Magyari Imre író és kritikus (ifj. Magyary Imre fia) gyönyörű levelét közlöm, ami különösen azért említésre méltó, mert kitűnik belőle, hogy Feri nemzet-, magyarság-féltő szavai, ha jó talajba hullanak, kikelnek és gyümölcsöt teremnek: a levélből világosan visszacsengnek Feri intelmei, gondolatai.
Nem is tudom eldőlt-e már, hol fog felépülni az új Nemzeti, mi az ilyen fontos ügyekben nem döntünk elhamarkodottan, nem vízlépcső ez, mi az ilyen döntéseket hosszan, éveken át fontolgatjuk, nagyon helyesen. Hát élje még sokáig. D. Magyari Imre
Feltéve: 2015. április 28.
KÉT NÉZŐ levele 1967-ből „Az áruló”, illetve 1973-ból a „Hegedűs a háztetőn” előadása kapcsán A sort két olyan nézői levéllel folytatom – melyeket Bessenyei Ferenc méltónak tartott a megőrzésre. E levelek is arról tanúskodnak, hogy mindaz a jó, amit róla eddig leírtak, elmondtak, nem túlzás, nem kitalálás. A most következő két levél írója nem fiatal már, és mindketten bejárták a világot, ismerték a színházat – Bessenyei Ferenc alakításáról mindezek fényében is csak, mint a „legjobbról” tudtak nyilatkozni.
Az első levelet Békeffi László (Szeged 1891-Zürich 1962) – „az elhalt konferanszié és író özvegye”, Jankovich Magda (Bp. 1900-Svájc 1992) színésznő, Kürthy Sári színésznő lánya írta 1967. február 22-én. Nem írja meg, hogy miben látta Ferit, de a dátum szerint csakis Az áruló Madách színházbeli előadásáról lehet szó. A kézzel írt levél szövege (a nagy karikát Feri firkálta bele, az aláhúzások a levélírótól származnak):
Bocsánatot kell kérnem a szokatlan gratulációért, amit Önnek hevenyészve írtam az előadás szünetében – de főleg a neveletlenség miatt, hogy egy papírlapon írtam, de nem volt kezem-ügyében más. – Elragadtatásom olyan volt, hogy kifejezésre kellett juttassam azonnal, viszont nem akartam zavarni személyes megjelenésemmel. Kérem ne vegye rossz néven ezt.
Üdvözlettel
A második levelet a Hegedűs a háztetőn első szériájának idején, egy 1973. márciusi előadás után kapta:
Feltéve: 2011. február 11. Utolsó frissítés: 2019. július 22.
|